Nedeľné finále Bratislavských jazzových dní

Nedeľné finále Bratislavských jazzových dní
Peter Baláž

A reportáž do tretice - ako vyzeral záverečný koncertný večer Bratislavských jazzových dní? Nedeľný program ponúkal veľa – perkusívny koncert, súčasný moderný jazz aj záverečnú tancovačku.

 

Ale poďme po rade. Kto v nedeľu podvečer vstúpil do koncertnej sály Incheby, ostal asi riadne prekvapený. Festivalové pódium bolo totiž kompletne zaplnené desiatkami perkusívnych nástrojov všetkých druhov, tvarov a veľkostí. To si svoj koncertný vercajch nachystala maďarská partia Amadinda, podľa referencií najoriginálnejší perkusívny ansámbel v Európe. Amadinda je zoskupenie štyroch hudobníkov, ktorí na kolosálnych bicích nástrojoch interpretujú jednak diela skladateľov ako John Cage či Steve Reich, jednak tradičnú hudbu z rôznych kútov sveta. Vystúpenie Amadinda, napriek tomu, že sa vôbec nejednalo o jazz, možno radiť k vrcholom festivalu. Maďari predviedli strhujúcu zvukovo-vizuálnu show. Ľudové rytmy z Rwandy, Zimbabwe či Baskicka boli pomaly až duchovným zážitkom, autorské kompozície skladateľa a perkusionistu Auréla Hollóa udivovali skvelou formou a aranžmánom i napriek netradičnému obsadeniu. Amadinda je jednoducho jedna z tých kapiel, ktorú si oveľa viacej užijete naživo ako cez prehrávač. A hoci sa každý rok ozývajú hlasy proti nejazzovým umelcom v programe, maďarskí perkusionisti očividne prekvapili i najväčších skeptikov v sále.

Po Amadinde si konečne prišiel na svoje i jazzový poslucháč. Druhým bodom programu bolo totiž vystúpenie medzinárodného projektu Jazzbrothers na čele so slovenským kontrabasistom Štefanom Bartušom. Ten si na pódium Bratislavských jazzových dní prizval famózneho talianskeho klaviristu Antonia Faraa, amerického saxofonistu Andyho Middletona, srbského bubeníka Vladimira Kostadinoviča a nakoniec i nášho Michala Bugalu na gitare. Kvintet si do Bratislavy priviezol chytľavý program v duchu moderného jazzu. Zaujali hlavne skvelé inštrumentálne výkony ale i silné kompozičné momenty.

 

Azda najväčším lákadlom posledného dňa bol koncert amerického saxofonistu Chrisa Pottera s jeho projektom Underground. Chris Potter je dlhodobo jedným z najuznávanejších jazzových saxofonistov planéty, účinkoval na množstve nahrávok s tými najzvučnejšími menami, spomeňme Herbie Hancocka, Pata Methenyho či Davea Hollanda. Vyše hodinovému vystúpeniu dominovala jednak Potterova hra, vyznačujúca sa okrem skvelej techniky i silnou modálnou melodikou, ale i skvelá post bopová rytmika dua Fima Ephron (basa) a Nate Smith (bicie). Staršie skladby i kompozície z tohoročného albumu The Sirens svojou prehľadnosťou a chytľavosťou tém uchopili i širšie publikum, možno ešte viac ako Joshua Redman v piatok. Napriek tomu, že takmer celé jazzové dni sa niesli v znamení saxofonistov, Potter bez väčších problémov potvrdil príslušnosť k svetovej elite.

 


 

Ako už býva dramaturgickým zvykom, záver Bratislavských jazzových dní patrí tanečnému uvoľneniu. Nie je to až tak neobvyklé, ako by sa zdalo - podobne fungujú renomované jazzové festivaly na celom svete. Ako aj po minulé roky, s pribúdajúcimi nočnými hodinami sa pomaly začínalo meniť tiež publikum. Časť hudobne nabažených jazzových fanúšikov odišla, časť ostala.  A pribudli nové tváre, ktoré na BJD každoročne pritiahne práve nedeľný tanečný záver. Anglická acid jazzová legenda z deväťdesiatych rokov však prišla ukázať, že ani náhodou nepatrí medzi vytiahnuté vykopávky. The Brand New Heavies odpálili jazzfunkovú show, ktorá okamžite dostala do varu tancuchtivých divákov. Na čele s tohtoročným „nováčikom“ v kapele, uhrančivou anglickou speváčkou Dawn Joseph, zaplnili sálu nespútanou energiou nadupaných funky groovov. Nadčasové hity ako Dream on Dreamer alebo Midnight at the Oasis rozvibrovali tancujúcu sálu Incheby a dali bodku za úspešnými predjubilejnými 39. Bratislavskými jazzovými dňami.

 

 

Posledný súťažný večer otvárala na B pódiu kapela Personal Highway z Česka. Pútavú gitarovú „šebanovskú“ tému úvodnej skladby a hypnotický strednotempový groove vystriedali  psychadelicky potemnejšie nálady a improvizácie. Záver súťaže patril banskobystrickému triu s názvom Maringotka. Na tri stoličky sa usadili dvaja sympatickí gitaristi a šarmantná basgitaristka. Sálou zaznela hudba venovaná odkazu korunovaného kráľa gypsy jazzu – Django Reinhardta. Mladí hudobníci sa vydali cestou technicky náročného hudobného žánru jazz manouche. V štandardoch Djangology Minor Swing divákom ukázali šlapajúci gitarový rytmus techniky La Pompe a radosť z hry. My už teraz môžme prezradiť, že trio Maringotka získalo najviac hlasov a bude otvárať budúcoročné jubilejné Jazzové dni na hlavnom pódiu. Hudobníkom gratulujeme a prajeme veľa síl a inšpirácie pri pripravovaní programu na veľké pódium!
Nesúťažná bodka prišla až z Litvy. Prvotriedne pulzujúci moderný jazz kapely s dychovou sekciou bol určite silným prekvapením pre divákov. Nápadité kompozície, skvelé improvizované sóla, ukážková zohratosť a sršiaca energia dávajú skupine Dainius Pulauskas Group status kapely, ktorá by to bez problémov rozbalila na hlavnom pódiu.  

 

 

Suma Sumarum. Ďalší ročník Bratislavských jazzových dní možno opäť raz považovať za vydarený. Počnúc organizáciou, pokračujúc solídnou návštevnosťou a končiac skvelými koncertmi. Džezáky už tradične budujú veľmi pestrú a rozmanitú dramaturgiu, je teda jasné, že sa nie vždy dá zavďačiť každému. Napriek tomu bol 39. ročník festivalu popri hvizednych vystúpeniach headlinerov plný príjemných prekvapení, interpreti si unisono chválili feedback i skvelú atmosféru publika. Neostáva nič iné, len poďakovať organizátorom za nadľuský zápal pre vec a tešiť sa na budúci, jubilejný 40. ročník Bratislavských jazzových dní.

Miro Bachura, Peter Baláž
Foto: Rudolf Baranovič

Esprit 2023

Galéria

_DSC_6040.jpg
__DSC_5687.jpg
__DSC_5733.jpg
__DSC_5747.jpg
_B_DSC_5600.jpg
_DSC_5305.jpg
_DSC_5350.jpg
_DSC_5444.jpg
_DSC_5561.jpg
_DSC_5586.jpg
_DSC_5673.jpg
_DSC_5952.jpg
_DSC_5997.jpg
DSC_6059.jpg
DSC_6052.jpg
DSC_6034.jpg
DSC_6020.jpg
DSC_5984.jpg
DSC_5912.jpg
DSC_5898.jpg
DSC_5895.jpg
DSC_5889.jpg
DSC_5869.jpg
DSC_5862.jpg
DSC_5842.jpg
DSC_5826.jpg
DSC_5794.jpg
DSC_5704.jpg
DSC_5668.jpg
DSC_5661.jpg
DSC_5640.jpg
DSC_5637.jpg
DSC_5625.jpg
DSC_5613.jpg
DSC_5493.jpg
DSC_5478.jpg
DSC_5475.jpg
DSC_5464.jpg
DSC_5451.jpg
DSC_5434.jpg
DSC_5424.jpg
DSC_5422.jpg
DSC_5396.jpg
DSC_5381.jpg
DSC_5328.jpg
DSC_5321.jpg

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Reportáž: Výborný kvartet Ester Wiesnerovej v Klariskách
Ester Wiesner od návratu domov z bostonskej Berklee určite nezaháľa. Svoje koncerty odštartovala v...
Report: Candy Dulfer roztancovala bratislavský Majestic Club
12. apríla sa v bratislavskom klube MMC uskutočnil koncert interpretky, ktorá dlhé desaťročia...
Reportáž: Erik Rothenstein Band and Ester Wiesnerová
Minulý týždeň vystúpil Erik Rothenstein Band spolu s hosťujúcou speváčkou Ester Wiesnerovou v troch...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...