Čomu všetkému nás učí Jazz (1/5)

Čomu všetkému nás učí Jazz (1/5)
Dávid Oláh

O jazzových umelcoch sa veľakrát hovorí, že sú ako "viachlaví draci", ktorí musia byť schopní vnímať a reagovať na veľmi veľa impulzov v rovnakom čase. Jazz je bezpochyby nesmierne náročná hudba na počúvanie, interpretáciu, hranie, analýzu aj kompozíciu a aranžovanie. Vyžaduje si veľa hodín cvičenia, počúvania, hrania, sťahovania a trpezlivosti. Zaujímavé však je, že nás jazzová hudba učí aj mnohým iným veciam ako tým, ktoré sa týkajú samotnej hudby.

 

Cieľom jazzových hudobníkov je, aby sa neustále zlepšovali v hraní a taktiež aby ich hudba oslovovala stále viac ľudí. Jazzoví pedagógovia sa snažia čím lepšie predávať svoje zručnosti, vedomosti a osvedčené postupy svojim žiakom. Jazzoví študenti sa snažia čo najviac naučiť od velikánov minulosti a súčasnosti preto, aby následne mohli hrať a skladať vlastnú hudbu s vlastným konceptom. Počas štúdia jazzu a jeho interpretácie si budujeme určitý systém práce, ktorý pozostáva napríklad z disciplíny, plynulosti komunikačných zručností v danom odbore, tímovej práce, schopnosti prijímať konštruktívnu spätnú väzbu, schopnosti načúvať atď.

 

Život súčasného (contemporary) jazzového umelca, skladateľa, pedagóga, alebo hráča sa začína štúdiom, ktoré pokračuje počas celej jeho kariéry. Rovnako ako je každý človek jedinečný, aj každý študent jazzu je jedinečný svojim spôsobom učenia sa a prístupom k práci. Preto, aby sa mohol študent správne hudobne rozvíjať, si musí nájsť svoju individuálnu mieru v tom, koľko času strávi sám pri cvičení, a koľko času strávi s kolegami na jam sessions, koncertoch a podobne. Po tom, čo študent nadobudne vysokú úroveň v hraní, osvojí si rôzne vedomosti, hudobné postupy a metódy cvičenia svojich učiteľov, „kruh“ pokračuje ďalej. Zo študenta sa stáva učiteľ.

 

Ako učiteľ sa následne učí aj od svojich žiakov. Proces sa deje často v rovnakom čase a vzájomne. Spoločné hodiny učiteľa a žiaka inšpirujú nielen žiaka, ale aj učiteľa a jeho hudobný vývoj. Učiteľ si najlepšie uvedomí svoje slabšie aj silnejšie miesta práve pri učení – predávaní informácií ďalej. Učiteľ taktiež musí pochopiť každého svojho žiaka individuálne, aby prispôsobil svoj pedagogický prístup k osobnosti konkrétneho jednotlivca.

 

Keď učiteľ inšpiruje svojho žiaka k tomu, aby robil svoju hudbu, zo žiaka sa stáva hráč, ktorý je schopný aplikovať to, čo sa naučil v praxi. Teda tvorí umenie. Pri improvizácii na jam sessions, alebo koncertoch tvorí žiak novú hudbu v reálnom čase – komponuje. Jazzoví hudobníci teda vytvárajú nové hudobné príbehy na pódiu a svojou hudbou sa dotýkajú sŕdc svojich poslucháčov. K tomu, aby sa toto udialo, musí žiak študovať nielen samotný jazz, alebo hudbu. Musí byť študentom v každej ďalšej oblasti – musí čerpať inšpiráciu, nápady z okolitého sveta preto, aby si rozvíjal svoju kreativitu.

 

Séria týchto článkov sa bude zaoberať práve nehudobnými životnými zručnosťami, rôznymi benefitmi, vzdelávacími postupmi, praktickými skúsenosťami, ktoré obohacujú ľudí zaoberajúcich sa jazzom – učiteľov, študentov a interpretov.   

 

 

Autor: Dávid Oláh

Zdroj: https://jazztimes.com

 

 

Ďalšie články

Tomáš Maretta: Kvalitná hudba nie je zadarmo, Slováci to musia pochopiť.
Stretol som sa s Tomášom Marettom - jedným z organizátorov koncertu Rona Cartera a Richarda...
Jazz namiesto rannej kávy? Psychológovia zistili, že jazz je najstimulujúcejším hudobným žánrom
Keď som bol malý chlapec, otec ma neustále napomínal, aby som nepočúval hudbu popritom ako si robím...
Mária Reháková: Neskôr prídu tie praktické otázky ako - dá sa to s flautou? Uživím sa tým?
Dohodol som si rozhovor s mladou jazzovou flautistkou Máriou Rehákovou. Mária študuje na...
Skutočne treba cvičiť 8 - 12 hodín denne? (1. časť )
 2 hodiny? 4 hodiny? 6 hodín? 8 hodín? 12 hodín? Koľko hodín je dostatok? Existuje vôbec niečo...
Počuli ste minuloročné prekvapenia českej jazzovej scény?
Len pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli meno laureáta jazzového albumu roka 2023 v rámci ocenení...
Na ubolenú dušu - David Miilmann Group: What´s Left
Druhý album dánskej skupiny okolo gitaristu Davida Miilmanna je pohladením v čase jarných únav...
Priatelia a kamaráti WAF Bandu
Meno speváka (ale aj klaviristu či aranžéra) Matúša Uhliarika poznajú už zopár rokov priaznivci...
Saxofónový súboj freeTenors
Legendárnymi jazzovymi súbojmi – jazz battles, sa preslávili v New Orleans najmä osobnosti ako Joe...