Jazz START UP 2017

Čomu všetkému nás učí Jazz (4/5)

Čomu všetkému nás učí Jazz (4/5)
Dávid Oláh

V minulej časti tejto série článkov sme sa zaoberali pojmom skupiny, ktorý je pre rozvoj (jazzového) interpreta, študenta aj učiteľa veľmi dôležitý. Popísali sme si jednotlivé procesy, postupy a benefity, ktoré priamo súvisia s pojmom skupiny a pozitívne ovplyvňujú celkový život človeka zaoberajúceho sa jazzovou hudbou.

 
 
Pojem, o ktorom budem písať v tejto časti tohto cyklu je vývoj.  V momente kedy sa na pódiu stretnú jazzmeni, ktorí dosahujú najvyššiu možnú hráčsku úroveň, sa deje niečo čarovné. Vo vzduchu je cítiť atmosféra dokonalej slobody, kreativity a komunikácie medzi jednotlivými hráčmi. Umelci spoločne skúmajú a komunikujú medzi sebou aj so sojimi divákmi. Hudba je živá a svieža keď sa umelci aktívne zapjájú do tohto procesu a vytvárajú niečo nové.
 
 
Študent pociťuje vysokú úroveň svojho hudobného vývoja. Toto znamená, že študent už nie je študentom jazzovej hudby v "klasickom" zmysle slova, ale že ďalší hudobný vývoj sa uskutoční hlavne cez prax (jamovanie a hranie s rôznymi hudobníkmi ).
 
 
Učiteľ môže začať zachádzať do detailnejších polôh pri učení svojich žiakov. Keďže pri učení študenta na vysokej hráčskej úrovni už nejde o fundamentálne princípy jazzovej hudby, ale práve o subtílne a abstraktné koncepčné prvky (výstavba a gradácia sóla, reakcia a komunikácia so spoluhráčmi počas hrania atď.) Najdôležitejším bodom vo vzťahu pedagóga a študenta je to, aby pedagóg nechal slobodnú voľbu svojmu študentovi v štýlovom a interpretačnom rozvoji hry, estetiky a celkového hudobného konceptu.
 
 
Pre hráča, ktorý dosiahol túto úroveň rozvoja ide o bod v jeho hudobnej kariére, kedy je kľúčové, aby na pódiu pretavil do praxe v reálnom čase všetko to, čo sa naučil či už pri cvičení, alebo v praxi cez skúsenosti. Praktický hudobník teda potrebuje plynule a zreteľne reagovať, komunikovať a rozvíjať svoj umelecký prístup v interakcii so svojimi kolegami a poslucháčmi počas hry. Cieľovými bodmi sú tvorba hudby, ktorú má interpret v predstave, zabaviť a umelecky obohatiť publikum a inšpirovať ďalšiu generáciu jazzových hudobníkov.
 
 
Pre  jasnú ilustráciu vyššie uvedených informácií, uvediem zopár heslovitých príkladov zručností, ktoré rozvíjajú život jazzových umelcov mimo ich hudobnej stránky: 
 
 
• Schopnosť inšpirovať a vzdelávať iných
 
• Rozvoj kariéry
 
• Vytváranie nových zvukov, techník a hudobných metód
 
• Prenos informácií publiku
 
• Inšpirácia
 
• Sloboda založená na zručnostiach, technike a skúsenostiach
 
• Vodcovstvo
 
• Originálny štýl
 
• Osobný rast
 
• Úspech v odbore
 
• Syntéza
 
 
 
Dávid Oláh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie články

Jazz namiesto rannej kávy? Psychológovia zistili, že jazz je najstimulujúcejším hudobným žánrom
Keď som bol malý chlapec, otec ma neustále napomínal, aby som nepočúval hudbu popritom ako si robím...
Tomáš Maretta: Kvalitná hudba nie je zadarmo, Slováci to musia pochopiť.
Stretol som sa s Tomášom Marettom - jedným z organizátorov koncertu Rona Cartera a Richarda...
Skutočne treba cvičiť 8 - 12 hodín denne? (1. časť )
 2 hodiny? 4 hodiny? 6 hodín? 8 hodín? 12 hodín? Koľko hodín je dostatok? Existuje vôbec niečo...
Mária Reháková: Neskôr prídu tie praktické otázky ako - dá sa to s flautou? Uživím sa tým?
Dohodol som si rozhovor s mladou jazzovou flautistkou Máriou Rehákovou. Mária študuje na...
Netflix pre jazz? Quincy Jones a jeho Qwest TV spustí digitálny prenos koncertov a jazzových filmov
Na počiatku jazzu obdivovali jazzoví fanúšikovia svojich hrdinov mimo živých vystúpení najmä...
Celoročný festival City Sounds zverejňuje ďalšie veľké meno: Na Slovensku si zahrá legendárny Oregon
Kritikmi oceňovaný, tridsiaty štúdiový album Lantern príde na Slovensko predstaviť americké...
Recenzia CD: Miguel Zenon a jeho latinová Esta Plena
V roku 2009 vydal tento newyorský alt saxofonista pôvodom z Puerto Rica svoj piaty album s názvom...
Jazzman týždňa: Avishai Cohen
V priebehu posledných dvoch desaťročí si získal reputáciu jedného z najvýznamnejších svetových...