Marcus Miller opäť v Bratislave: Majster basgitary ponúkol prierez svojou tvorbou

Marcus Miller opäť v Bratislave: Majster basgitary ponúkol prierez svojou tvorbou
Kvôli Marcusovi sa oplatí hoci aj potlačiť sa v beznádejne vypredanom Ateliéri Babylon. Nestarnúce čaro jeho nezameniteľného zvuku je stále lákadlom pre verných fanúšikov a aj menej zasvätení poslucháči okamžite zbystria pozornosť už počas prvých, palcom vyludených, tónov. Vystúpenie sympatického basgitaristu, ktorého koncert sa konal v nedeľu 29. októbra, bolo znamenitou bodkou za tohtoročnými Bratislavskými jazzovými dňami.
 
Predkapela sa tento raz nekonala, večer patril len americkému kráľovi štyroch strún a jeho kapele. Ako to má Marcus poslednú dobu vo zvyku (najmä od projektu „Renaissance“ z roku 2012), tá pozostáva z mladých, vo svete menej známych, hudobníkov. A to je dobre. Zvuk zostavy je svieži a neopočúvaný a zasadzuje Marcusovu dôverne známu basu do nového, moderného kontextu.
 
 
Basgitarista bratislavskému publiku nepredstavil program postavený na prezentácií nového albumu. Jeho setlist tentokrát pozostával zo skladieb pochádzajúcich z rôznych období jeho kariéry, v podaní spomínanej nastupujúcej generácie amerických inštrumentalistov. Nešlo však o akýsi „best of“ kompilát, výber pozostával z menej frekventovaných Marcusových skladieb. Fanúšikovia sa tak síce nedočkali hitov ako „Panther“, „Power“, či „Detroit“, no o to dobrodružnejšie bolo počúvanie. V novom šate odznel napríklad prastarý štandard „I Loves You, Porgy“, alebo chytľavý priamočiary groove „3 Deuces“. Marcus zahral aj svoju kompozíciu „Tutu“, ktorú zložil pred mnohými rokmi pre Milesa Davisa. Zaznela aj skladba doposiaľ nevydaná, ako aj zopár vecí zo zatiaľ posledného albumu „Afrodeezia“. Za zmienku stojí najmä silná balada „Preacher's Kid“, kde sa Marcus zhostil svojho slávneho basklarinetu.
 
 
Hralo sa jednoducho a voľne, čo sa štruktúry kompozícií týka. Téma každej skladby priviedla kapelu do improvizovanej sekcie, kde Marcus alebo niektorí z jeho spoluhráčov dostali priestor na sólo. A tak sme si mohli do sýtosti užiť výkon nielen samotného lídra, ale aj hudobníkov, ktorí ho v ten večer sprevádzali. Saxofonista Alex Han hral už tradične s nasadením a obrovským zmyslom pre gradáciu. Trubkár Russell Gunn hral dynamicky a kontrastne, jeho čerešničkou na torte bol hudobný „citát“ prevzatý z úvodu Davisovho sóla v originálnej nahrávke „So What“, ktorý symbolicky a vkusne umiestnil do skladby „Tutu“. Bubeník Alex Bailey sa vzdialil čistote a upratanosti bubnov Poogieho Bella, na ktoré sme boli kedysi u Marcusa zvyknutí a priniesol do zvuku kapely riadnu dávku vášne, ako aj prvky moderného hip-hopového bubnovania. Klavirista Bret Williams predviedol malebné komplexné harmónie a celku ako takému dopomohol aj pomocou samplov.
 
 
Hoci samotný líder nepriniesol do svojej hudby nový, nečakaný prvok, nebolo to ani žiadúce, ani potrebné. Jeho neporaziteľná farba, prejav a prístup k nástroju mu zabezpečili dlhočizný potlesk, po ktorom sa napokon vrátil s prídavkom. Ktosi z publika zakričal: „Play So What!“ a Marcus (trochu prekvapivo) tejto požiadavke vyhovel. Po zaznení poslednej témy tohto slávneho štandardu plynule nadviazal na svoj hit „Blast“ (zhoda tónin oboch skladieb prišla vhod), ktorým sa s bratislavským publikom rozlúčil a zavŕšil tak 43. ročník Bratislavských jazzových dní. 
 
Foto: Ivan Kelement

Galéria

IMG_2843.jpg
IMG_2871.jpg
IMG_2884.jpg
IMG_2906.jpg
IMG_2935.jpg
IMG_2946.jpg
IMG_2965.jpg

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Album Slovákov, ktorý prerástol Slovensko
Hoci ich prvé plnohodnotné autorské CD uzrelo svetlo sveta len nedávno, slovenská skupina Finally...
Piatok na BJD 2017: Hviezdy hľadajte doma
Ak existuje niečo ako „štandardný“ BJD večer, jeho tohtoročné piatkové vydanie z 20. októbra ním...
Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Jazzman týždňa: Miles Davis
  Miles Davis patrí k najvýznamnejším hudobníkom v dejinách inštrumentálneho jazzu. Bol to...
Počuli ste minuloročné prekvapenia českej jazzovej scény?
Len pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli meno laureáta jazzového albumu roka 2023 v rámci ocenení...
Na ubolenú dušu - David Miilmann Group: What´s Left
Druhý album dánskej skupiny okolo gitaristu Davida Miilmanna je pohladením v čase jarných únav...
Priatelia a kamaráti WAF Bandu
Meno speváka (ale aj klaviristu či aranžéra) Matúša Uhliarika poznajú už zopár rokov priaznivci...
Saxofónový súboj freeTenors
Legendárnymi jazzovymi súbojmi – jazz battles, sa preslávili v New Orleans najmä osobnosti ako Joe...