Po dvoch rokoch sa do Bratislavy vrátil talianský spevák Mario Biondi. Po publikom vrelo prijatom koncerte na BJD 2012 sa tentokrát majiteľ hlbokého soulového hlasu predstavil v komornejších priestoroch Ateliéru Babylon v rámci koncertného cyklu City Sounds.
Spevák pripomínajúci svojim mohutným hlasom Barryho Whitea koketuje najmä s retro zvukom soulu, R´n´B a tanečnejších polôh jazzového mainstreamu. Koncert teda prilákal početnejšiu a pestrejšiu zmes návštevníkov ako tomu býva pri miestnych jazzových podujatiach (zrejme máloktorý zo slovenských jazzmanov sa môže pochváliť takým bohatým zastúpením dám v publiku). O klubovú atmosféru sa od siedmej hodiny večernej staral DJ Shakul s nezmarom rôznych hudobných fúzii Mariánom Jaslovským na saxofóne a flaute. To už sa plocha Babylonu upravená na státie (ideálne i na tancovanie) celkom slušne zaplnila, aby krátko po ôsmej mohol natešený dav uvítať hviezdu večera. Treba povedať, že Mario Biondi sa vďaka svojim minulým pokusom na disko scéne dočkal kedysi negatívnej odozvy zo strany hudobníkov, kritiky i jazzovej časti svojho publika. O to potešitelnejšie bolo, že do Bratislavy Biondi so sebou priniesol zostavu Italian Jazz Players, jazzový sextet s dvoma dychármi, bluesujúcou gitarou a s pianom namiesto syntetizátorov.
Už úvodnou ´Handful of Soul´Biondi nastavil tón, v ktorom sa stabilne niesol celý koncert. Biondi nie je žiaden veľký novátor, ale vo svojich skladbách so všetkou eleganciou a remeselnou poctivosťou prináša to najsilnejšie zo soulovej speváckej tradície. Okrem toho skvelého hlbokého hlasu má i potrebnú charizmu a v danom žánri nevyhnutnú dávku teatrálnosti a afektu.
Sextet hudobníkov prevažne pracoval na svojho lídra, dychové nástroje boli vkusne redukované pre potreby hitových melódií, niekoľko krát však Biondi svojim hráčom doprial pár chorusov pre sóla. Okrem najväčších Biondiho hitov ako ´This is What You Are´ prišlo i na skladby z posledného albumu Sun. Silným momentom koncertu boli bubenícke a kontrabasové sóla, ´Come Together´ v podaní basistu Tommasa Scannapieca uchopilo celý Babylon.
Sumár - mainstreamovo ladený soul v prevedení vynikajúcich hudobníkov korunovaný fantastickým hlasom Biondiho. Je možné, že samotný repertoár po hudobnej stránke časom vyznieval trocha jednotvárne. Pokiaľ ale vezmeme do úvahy, že táto hudba je skôr určená širšiemu publiku so sklonmi k tancu (alebo aspoň k pohúpavaniu sa zo strany na stranu) než k exhibícii individuálnych muzikatských kvalít, je to v poriadku.
A jeden postreh na záver. Opätovný úspech Biondiho v Bratislave (organizátori, publikum i interpreti určite môžu hovoriť o úspechu) ukazuje, akým významným spôsobom sa podieľa dramaturgia Bratislavských jazzových dní i na podobe nasledujúcich koncertných sezón. Dá sa povedať, že interpreti, ktorí silno zarezonujú na džezákoch, majú na Slovensko dvere otvorené a ich koncerty sa tešia veľkému záujmu. Treba vyzdvihnúť to, že promotéri efektívne ťažia z takýchto dobrých ohlasov a umožňujú slovenskému publiku navštevovať koncerty elitných jazzmanov po celý rok. Pochvala preto patrí organizačnému tímu série City Sounds, nakoľko tento tandem v poslednej dobe rozdúcháva koncertný oheň v Bratislave nevídanou silou.
Miro Bachura
Foto: Rudolf Baranovič