Môže sa jazz znovu stať kultúrne relevantným? Ak áno, ako?

Môže sa jazz znovu stať kultúrne relevantným? Ak áno, ako?

Toto je prvá z provokatívnych otázok, ktoré portál All About Jazz zverejnil v novej rubrike “Veľké otázky” - s cieľom otvárať diskusie o dôležitých problémoch, s ktorými sa jazz v súčasnosti stretáva. Publicista Michael Ricci tak otvoril tému, ktorá sa v hudobnom svete objavuje už niekoľko desaťročí: “Môže sa jazz znovu stať kultúrne relevantným? Ak áno, ako?” My sa pridávame ku tomuto kroku a sme zvedaví na vaše názory!

 

Novinár Jeff Winbush pri svojej recenzii na album Alive klaviristky Hiromi vyslovil tento názor:

Ak sa jazz stal okrajovým trhom v hudobnom priemysle (a to sa stal), jedným z dôvodov straty jeho zmyslu pre súčasnú kultúru je zlyhanie v propagácii a podpore nových umelcov. Nezávisle na tom, akú podskupinu jazzu máte radi, naprieč jazzovým svetom neexistuje nijaká sústavná snaha vytvoriť zoznam tých najväčších jazzových talentov. Čas od času príde nejaká ďalšia Esperanza Spalding, ktorá sa pridá do dlhého radu “spasiteľov” jazzu, akými sú napríklad Wynton Marsalis alebo Robert Glasper, a je okamžite zavalená zodpovednosťou (ktorú si sama nežiadala) o oživenie záujmu o jazz, v nesustále sa zmenšujúcom okruhu fanúšikov.

Frank McCoy pre root.com načrtol pochmúrny obraz týkajúci sa jazzu, “Pre jazz je to v súčasnosti ešte ťažšie, keď predaj CD/albumov všeobcne padá. Podľa RIAA (Americká asociácia nahrávacieho priemyslu) v roku 1999 predaj jazzových albumov tvoril 3 percentá celkového predaja hudobných nahrávok. V roky 2008 to je podľa RIAA iba 1,1 percenta."

Na to, aby jazz nielen prekvital, ale aspoň prežil, musí začať tvoriť svoje vlastné superstars, ktoré budú schopné dodať jazzu tú veľmi potrebnú adrenalínovú injekciu, ale zároveň budú zručné v narábaní so sociálnymi médiami a marketingom a schopné vytvoriť novú svetovú značku. Taktiež musia nájsť nové spôsoby prezentácie ako svoje nahrávky, hranie v rádiách a živé koncerty v malých kluboch alebo koncertných sálach, ak chcú dosiahnuť a získať nových fanúšikov pre jazz.

 

Aký je váš názor? Môže sa jazz znovu stať relevantným pre súčasnú kultúru? Diskusia je vítaná, píšte do komentov!

 

Zdroj: http://www.allaboutjazz.com/how-can-jazz-become-more-culturally-relevant-by-michael-ricci

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Opäť sa píše v Amerike - interview s Jurajom Griglákom
O našom Jurajovi Griglákovi sa opäť píše v Amerike! Ako pokračovanie článku o jeho najnovšom albume...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...