Jazzový klavirista Elan Mehler je zakladateľom relatívne nového vydavateľstva Newvelle Records. Jeho cieľom je sústrediť sa výlučne na vinylové platne - žiadne CD, žiadne digitálne možnosti sťahovania, žiadne streamovanie. A k tomu sa chce sústrediť výlučne na nízke výrobné množstvá okolo 500 kusov. A aby toho nebolo málo, na vysvetlenie svojho rozhodnutia len zopakoval: "Načo streamy? Budúcnosťou je vinyl!"
Hodinu jazdy na sever od New York City sa nachádza štúdio a zároveň aj sídlo malého vydavateľstva Newvelle Records, ktoré pred dvomi rokmi založil klavirista Elan Mehler spolu so svojim obchodným partnerom Jean-Christophe Morisseau. Ich víziou je produkovať prvotriedne vinylové jazzové nahrávky v súčasnej digitálnej dobe. To, že týmto spôsobom ich hudba osloví len malé množstvo poslucháčov, považujú zakladatelia za nutné zlo. "Je to model, ktorým sa snažíme udržať kvalitu hudbu," povedal v jednom z rozhovorov Elan Mehler. "Táto myšlienka ma napadlo, pretože viem, aké zložité je pre jazzového hudobníka nahrať a vydať svoj album."
Pre Elana Mehlera je vinyl formou, ktorá predstavuje čistú zvuk, niečo vysoko kvalitné, po čom túži každý umelec. Z tohto dôvodu sa vydavateľstvo snaží ponímať celý proces nahrávania a aj finálny produkt ako niečo výnimočné a ako určitú formu zvukového luxusu.
V prvej sezóne existencie vydavateľstva sa tu rozhodol nahrávať bubeník Jack DeJohnette svoj debutový album sólového klavíra s názvom "Return". Okrem neho svoj album nahral aj mladý tenor saxofonstia Noah Preminger, konkrétne titul plný balád s prvotriednym kvartetom.
Počas ďalšieho roka tu nahral a vydal svoj album svetoznámy basista Rufus Reid spolu so svojim triom a sláčikovým kvartetom Sirius. Ku celému projektu sa kontrabasista vyjadril nasledovne: “Myslím, že ľudia túžia počúvať ešte pozornejšie a do hĺbky a to je to, čo vám vinyl umožňuje. Iné vydavateľstvá skutočne neinvestujú svoje vlastné peniaze do podobného technického vybavenia kvôli nahrávaniu albumov.”
Vydavateľstvo plánuje ďalšie nahrávky významných interpretov a to rovnakým biznis modelom ako doteraz - v malých množstvách. Ak sa tak niekto ku takejto platni dostane, môže si byť istý, že ide o niečo skutočne špeciálne. A tak by sme mali vnímať všetkú hudbu, ktorá netúži byť konzumná. Ale o tom už viac napísal Andrej Hudec...
Zdroj: nytimes.com
Autor: Martin Uherek
Foto: Kayana Szymczak/New York Times