Nová dimenzia diváckej interakcie: Ovládajte jazzový koncert pomocou aplikácie

Nová dimenzia diváckej interakcie: Ovládajte jazzový koncert pomocou aplikácie
Umenie a technologický pokrok sú prirodzene späté a platí to aj o jazze. Elektronické zvuky, sampling, či synchronizovaná video projekcia sú už väčšinou dôverne známe, no holandské jazzové trio Tin Men and the Telephone posúva hranice ešte ďalej. Ich nová aplikácia pre smartfóny umožňuje poslucháčovi na koncerte nastaviť tempo ich nasledujúcej skladby, či určiť smerovanie ich improvizácie.
 
Hoci je ideálne počas koncertu nechať mobil vypnutý vo vrecku a naplno si užiť krásu prítomného momentu, holandskí jazzmani tento koncept doslova obrátili naruby. Na svojom nedávnom koncerte v slávnom londýnskom klube Ronnie Scott's požiadali svojich divákov, aby si do telefónov stiahli ich aplikáciu Tinmendo, ktorá im umožní interagovať s kapelou. Divácku aktivitu monitoroval klavirista Tony Roe pomocou laptopu a jej priebeh a výsledky sa premietali na plátne za kapelou.
 
Diváci, alebo lepšie povedané užívatelia, mohli hudobníkom prostredníctvom grafického rozhrania v aplikácií posielať návrhy na melódie, rytmy a akordy, či hlasovať, aby zrýchlili, hrali nervózne, pokojne, čudne, alebo aby si dali pauzu. Trio potom do tejto avantgardnej zmesi nesúrodých hudobných myšlienok improvizovalo. V inej časti koncertu mali diváci možnosť hádať, akú známu popovú skladbu práve trio interpretuje (opäť prudko avantgardne).
 
Pútavý a originálny bol aj úvod koncertu, ktorý slúžil aj ako predstavenie nového albumu skupiny s názvom World Domination, Part I. Diváci mali hlasovať, ktorého politika by chceli "odstrániť a obnoviť internacionálne ekvilibrium“. Nasledovala posmešná inštrumentálna improvizácia do rečí Donalda Trumpa, Marine le Pen a Kim Jong-una (umocnená vďaka video projekcii).
 
 
Umelci radi reagujú na spoločenský i technologický vývoj vo svete, je to koniec koncov ich úlohou. Fakt, že najpoužívanejšie tlačidlo na telefóne počas koncertu by malo byť tlačidlo „vypnúť“, nezastavil niektorých hudobníkov, aby moderné komunikačné technológie využili aj vo svoj umelecký prospech. Imogen Heap pomocou aplikácií dáva možnosť divákom ovplyvňovať jej pohyby na pódiu, Coldplay zasa využíva smarfóny poslucháčov na prehrávanie doplňujúcej melódie do práve hranej skladby (obdoba „augmented“ reality v auditívnej podobe). Trend zachytil aj Berklee School of Music a je zrejmé, že podobné experimenty budú pokračovať.
 
Zdroj: The Guardian

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Top 5: Slávne jazzové kluby
Korene jazzu siahajú hlboko. Niektorí jeho vznik datujú medzivojnovým obdobím, niektorí jeho zrod...
Londýnsky jazzový klub Ronnie Scott's má 60 rokov: Výročie oslávi pouličnou hudobnou párty
Legendárny londýnsky jazzový klub, ktorý počas svojej existencie privítal tých najvýznamnejších...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...