Nový album: Ellis Marsalis Trio – On The Second Occasion (2014)

Nový album: Ellis Marsalis Trio – On The Second Occasion (2014)

Meno Marsalis je u nás známe hlavne vďaka trubkárovi Wyntonovi a saxofonistovi Branfordovi a ich projektom, no v skutočnosti je toto meno s jazzom spojené oveľa viac. Zahŕňa celú rodinu, 5 hudobníkov - štyroch synov a ich otca. Album, ktorému sa dnes venujeme, je z dielne otca, Ellisa Marsalisa a zahŕňa aj jedného zo synov - bubeníka Jasona.

 

Ellis Marsalis vydal tento rok vo svojom vlastnom vydavateľstve ELM records album s názvom "On The Second Occasion". Pôvodne bol nahratý už pred viac ako 10 rokmi, v roku 2003, v klasickom obsadení klavírneho tria. Ellisova klavírna hra je dopĺňaná kontrabasistom Bill Huntingtonom, jeho dlhoročným spoluhráčom a susedom z New Orleans, na bicích otca sprevádza syn Jason Marsalis. Trio v tomto zložení spolu aktívne pôsobilo v období po roku 2000 a nahralo viacero albumov (medzi inými aj na On The First Occasion, 2004) a ich súhra je aj na tejto nahrávke vynikajúcim predpokladom pre Ellisovu inšpiráciu.

 

Zaujímavosťou albumu je v porovnaní so súčasným trendom aj jeho repertoár - keď veľké jazzové mená v súčasnosti vydávajú albumy, je obvyklé, že je na nich viac vlastných kompozícií ako štandardov. V prípade Ellisa Marsalisa a albumu On The Second Occasion je však táto zvyklosť nahradená opačným extrémom - z 12 skladieb je len jediná vlastnou témou - Things You Never Were (pričom aj tá bola podľa názvu a použitej harmónie určite inšpirovaná štandardom All The Things You Are).

 

Táto skutočnosť tu však vôbec nie je na škodu. Obzvlášť vtedy, keď si uvedomíme, aký bol pôvod Ellisa Marsalisa - bol vychovaný New Orleanskym jazzom a tu aj takmer celý život strávil - hoci ako jeden z mála klaviristov z tejto oblasti v 50-tych rokoch neinklinoval len ku Dixielandu a rhythm & blues a vo svojej hre prejavoval vplyvy moderných hudobníkov, s prvkami bebopu a hardbopu. V 60-tych rokoch hral s menami ako Cannonball a Nat Adderley pri ich spoločnom stretnutí v New Orleans a zrejme by sa stal ešte oveľa slávnejším klaviristom, keby svoju energiu nezameral na vyučovanie mladých generácií.

 

Album On The Second Occasion neprináša nijaké zvlášť nečakané momenty, jeho prednosťami je skvelá hra zohratého tria a vysoká muzikalita každého z členov. Ellis Marsalis je známy ako elegantný hráč, ktorý rád swinguje a každej jednej note dáva veľký zmysel a cit. Tieto vlastnosti sú naviac počuteľné na pomalom I Didn’t Know What Time It Was, ale aj na balade Delilah a swingovom prevedení Yesterdays.

 

Things You Never Were je najživšou skladbou albumu a pritom je hraná s takým kľudom, že si poslucháč vôbec neuvedomí, aká je rýchla.

 

Najzaujímavejšou skladbou albumu je zrejme On Broadway - vtipne poňatý hit, ktorý kapela Drifters preslávila v roku 1963. Zachováva si tanečný rytmus, ktorý sa asi najskôr dá prirovnať ku niečomu medzi latin a boogie. Jason tu zahrá netypické sólo, ktoré pripomína bubenícky štýl z New Orleanskych pochodových kapiel. Väčšinu skladby tvorí opakovanie a ozdobovanie hlavnej melódie, plné bluesu a štýlových riffov.

 

Jednou zaujímavosťou, ktorá sa na albume vyskytuje viac krát, je zloženie jednotlivých skladieb - Things You Never Were aj On Broadway prinášajú celistvé témy, ktoré skončia, nastane pár sekundová pauza a potom z ticha príde úryvok úplne inej skladby, ktorý po zhruba minúte a pol rovnako aj do ticha odíde.

 

Hoci sa album skladá takmer výlučne zo štandardov, ktoré sú hrané s kľudom a sebakontrolou, Ellis Marsalis trio dokáže poslúcháča zaujať počas celej hodiny jeho trvania. Zásluhu na tom má jednak rozmanitosť skladieb (swing, balady, rýchle skladby, groove, latin…), ale aj krásne hudobné momenty, ktoré každý z členov ponúka na správnych miestach.

 

Zoznam skladieb:

1. Yesterdays

2. Delilah

3. The Breeze and I

4. I Didn’t Know What Time It Was

5. Surrey With the Fringe on Top

6. Things You Never Were

7. Canadian Sunset

8. Breeze and I (Reprise)

9. Will You Still Be Mine

10. On Broadway

11. Get Me to the Church on Time

 

Autor: Martin Uherek

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Recenzia: Branford Marsalis Quartet - aktívna sopka bez erupcie
V pondelok večer, presne na 25. výročie nežnej revolúcie, sme vo Veľkom koncertnom štúdiu...
Branford Marsalis na otázku prečo je jazz nepopulárny: Hudobníci nestoja za nič (2/2)
Americký saxofonista Branford Marsalis sa nedávno pri reportérke Rachel Olding vo vestibule hotela...
Počúvali sme novinku klaviristky Jany Bezek: Album Spiralization prináša hudbu plnú slovami tažko vysloviteľných pocitov a zážitkov
Album Spiralization slovenskej klaviristky Jany Bezek, vydaný v máji tohto roku pod hlavičkou...
Veľkolepý debut Cotatcha Orchestra: recenzia CD Bigbandová elektronika
Čerstvá nahrávka brnenského zoskupenia Cotatcha Orchestra prináša nesmierne vkusné a podmanivé...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...