Recenzia CD: Jacky Terrasson - Take This

Recenzia CD: Jacky Terrasson - Take This

Jacky Terrasson, klavirista s nemeckými koreňmi vydal tento rok nový album s prestížnou nahrávacou spoločnosťou Impulse!, ktoré počas svojej existencie zastrešovala mnohých géniov jazzu ako John Coltrane, Gil Evans alebo Freddie Hubbard. Album Take This (2015) prezentuje Jackyho hudobnú všestrannosť - snúbi dokopy jazz, afro-karibské rytmy, aj hip-hop.

 

Jacky Terrasson sa narodil v roku 1965 v Berlíne, hoci jeho matka bola pôvodom američanka a otec francúz. Študoval na Berklee College of Music v Bostone a v roku 1993 vyhral v New Yorku prestížnu klavírnu súťaž Thelonious Monk Piano Competition. Od tohto momentu sa stal známym menom americkej jazzovej scény a medzi inými spolupracoval s Betty Carter, Cassandrou Wilson, Eddie Harrisom, Tom Harrellom a inými.

 

Jeho diskografiu tvorí 18 štúdiových albumov, ten posledný nahral začiatkom roka 2015 a má názov Take This. Tento album predstavuje jeho debut pre nahrávaciu spoločnosť Impulse! a predstavuje fúziu množstva hudobných štýlov, ako moderný post-bop, pop, hip-hop, európska vážna hudba a africké a afro-karibské vplyvy.

 

Hudobné obsadenie albumu tvorí spolu s Jacky Terrassonom basista Burniss Travis, ktorý medzi inými spolupracoval aj s Robertom Glasperom, kubánsky bubeník Lukmil Perez, perkusionista Adama Diarra z Mali a vokalista a majster beatboxu Sly Johnson. Spoločne predstavili 11 skladieb, z toho 4 originálne kompozície Terrassona a 7 coverov známych skladieb z tých najrozličnejších štýlov. Niektoré z coverov sú skutočne protikladnými voľbami - napríklad na jednej strane meditatívna balada "Blue In Green" z albumu Miles Davisa Kind of Blue a na druhej cover svetoznámeho popového hitu "Somebody That I Used to Know".

 

Album začína autorskou skladbou s názvom "Kiff", v ktorej sa hneď predstaví Sly Johnson so svojim beatboxom - až po pár sekundách sa pridá zvyšok kapely. Rovnako Sly začína aj v coveri skladby Paul Desmonda "Take Five", ktorá má na albume 2 verzie. V tej prvej téma zaznieva iba ku koncu, takmer celú skladbu hrá rytmika vrátane Sly-a jednotný groove, nad ktorým jediný Terrasson sóluje a vytvára tak atmosféru. V druhej verzii je groove pomalší a otvorenejší a vznikajú tu pekné momenty hudobnej komunikácie medzi Terrassonom a Sly-om, ktorý sa pridáva v spoločnej improvizácii aj v téme.

 

V štyroch skladbách hrá Terrasson ako jediný sólista, bez Sly-ovho spevu a beatboxu. Prináša zaujímavé prevedenie skladby Bud Powella "Un Poco Loco", kde hrá aj na Fender Rhodes aj  a už spomínanú nádhernú baladu od Miles Davisa "Blue In Green". Karibské rytmy sa objavujú v autorskej skladbe "November" ako aj vo francúzsko-karibskom hite z 50-tych rokov "Maladie d'amour", ktorý svojou pozitívnou energiou a rytmom nenechá nikoho bez pohybu.

 

Rovnako optimisticky ladená je aj skladba "Come Together", je to cover od Beatles a zaznieva len v duu Terrassona so Sly-om, ktorý celú skladbu pripomína Bobby McFerrina, nielen štýlom spevu, ale aj charakteristickým rytmickým búchaním  si rukou po hrudi, čím takpovediac nahrádza rytmickú sekciu.

 

Zaujímavou je skladba "Somebody That I Used To Know" - napriek tomu, že je to známy spievaný popový hit (určite ho poznáte, v klipe vystupuje nahý pokreslený spevák Gotye), Terrasson ho hrá inštrumentálne, bez spevu. Sly v tejto skladbe prispieva iba beatboxom, spolu s rytmickou sekciou, rovnako ako aj v autorskej skladbe Dance.

 

Poslednou skladbou je autorská kompozícia "Letting Go", ktorá je je nádhernou upokojujúcou bodkou celého albumu. Pripomína Davisove Flamenco Sketches a Terrasson spolu so Sly-ovým spevom predstavujú tiahlu, hypnotickú melódiu.

 

Album predstavuje širokú škálu štýlov a piesní z rôznych období a kútov sveta a tým je zaujímavý a pestrý. Jediným malým negatívom je občasná prehustenosť rytmu skladieb - keď kontrabas, bicie, perkusie aj beatbox naraz tvoria rytmický groove, zaniká miestami priestor a otvorenosť, ktorá by Terrassonovmu hraniu dala iný rozmer.

 

Dôležité je na koniec poznamenať, že album Take This nie je postavený na sólových výkonoch, ale na koncepcii a atmosfére. Terrasson koncepčne celý vymyslel dobre - každá skladba je iná a počas počúvania nikdy nemáte pocit nudy alebo stereotypu - každá z piesní prináša jedinečné momenty a nálady a dokopy tvoria celok, ku ktorému sa radi budete vracať znovu a znovu.

 

Pre lepšiu predstavu si môžete pozrieť trailer, ktorý Jacky Terrasson pre svoj album Take This natočil:

 

Zdroj: jackyterrasson.com

Autor: Martin Uherek

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Ďalší hudobný prírastok na československej scéne: Martin Konvička vydáva debutový album s názvom Coming Homo
Mladý český klavirista Martin Konvička už o pár dní vydá svoj debutový album. Akustický formát tria...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...