Recenzia CD: Jacob Collier, povolaním génius

Poznáte Jacoba Colliera? Tento sympatický mladý Angličan má 22 rokov, spieva, hrá na klavíri, basgitare, gitare a iných príbuzných strunových nástrojoch, zvláda bicie a perkusie, skladá, aranžuje a produkuje hudbu. Každé z menovaných hudobných remesiel navyše ovláda ako profesionál, ktorý mimochodom nastavil latku závratne vysoko. Pokojne ma neberte za slovo a pozrite si niektoré z jeho YouTube videí plné virtuóznej hry, aranžérskej bravúry i umeleckej geniality (nielen po zvukovej stránke), ktorými sa v hudobnom svete preslávil. Je to bombastická exhibícia nabitá burácajúcimi viachlasmi, komplexnými harmóniami, závratnými sólami, zamotanými polyrytmami a orchestráciou, z ktorej padá sánka (obzvlášť ak tá sánka patrí inému umelcovi). Niekomu to celé môže pripadať ako cirkusové číslo, miestami nepochopiteľné, miestami prehnane zložité, miestami priam odstrašujúce...

Ale nie je. Jacob Collier je umelec. A umelec skúša. Hľadá. Experimentuje. Objavuje a učí sa používať všetky svoje vyjadrovacie prostriedky. Tento umelec ich našiel a preskúmal. Má ich o poznanie viac ako umelec priemerný i nadpriemerný. Čo s nimi teraz urobí?

"In My Room" je Jacobov debutový štúdiový album. Po vzore svojich YouTube videí si ho skomponoval, nahral a spracoval sám. Aký je? Stručne povedané, úžasný. Je muzikálny, je zrelý a je v ňom všetko. Doslova. Ale o tom neskôr.

Už prvých pár minút počúvania ukazuje, že sa tak celkom nejedná o prosté pokračovanie cesty nastolenej spomínanými videami. Zatiaľ čo tie sú postavené na cover verziách populárnych skladieb či jazzových štandardov, album prevažne pozostáva z originálnych kompozícií. To ale nie je všetko. Veľmi rýchlo si pri počúvaní totiž uvedomíte, že exhibícia a všadeprítomný "wow" efekt ustúpili do úzadia na úkor melodickosti a muzikálnosti v tom najlepšom slova zmysle. Nechápte ma zle, všetky vyššie spomínané bombastické prvky tu nájdete, no sú použité vkusne, účelovo, premyslene a s neuveriteľným citom pre vyváženosť. Posledné menované platí niekoľkonásobne. Burácajúce viachlasy striedajú prosté jednohlasné melódie, komplexné harmónie a závratné sóla prenechávajú miesto pokojným plochám prekypujúcimi priestorom a voľnosťou, zamotané polyrytmy nahrádzajú šťavnaté beaty, pri ktorých si jednoducho musíte aspoň pokyvkávať hlavou. Zrelosť a nadhľad. Čakali by ste to od debutu 22-ročného virtuóza?

"In My Room" je názov výstižný. Napriek tomu, že skladbám rozhodne nechýbajú okamihy mohutnosti, nikdy nestratíte pocit, že sa skutočne nachádzate v útulnej izbe rodinného domu plnej hudobných nástrojov, kde sa album nahrával. Reverbom sa šetrilo, mix nič neschováva a "neututláva" a to je dobré. Čo je ešte lepšie je, že mladému Jacobovi sa podarilo vytvoriť si svoj vlastný originálny zvuk. Posúďte sami, ja by som len spomedzi všetkých prvkov vypichol farebnú súhru hammond organu a vokálov pri akcentovaných notách.

Kompozícií je celkovo jedenásť a nájdu sa tu ozajstné klenoty. Vyzdvihol by som titulnú skladbu "In My Room" a jej hlboké pokojné vokály a zamatovú basgitaru. Prekrásne prostú a spevavú ústrednú melódiu "Hideaway" úplne nenásilne dopĺňa jedna z najdôvtipnejších metrických modulácií, aké som za poslednú dobu počul. Neviem sa od nej odtrhnúť. Zaujímavá skutočnosť: Skladba začína v ladení 432 Hz a plynule prechádza do 440 Hz na svojom konci... Lebo. V "Saviour" zas dominuje tučný bubnový groove a prudko chytľavý popevok v refréne. Jacob predvádza svoj aranžérsky um v skoro-acapella verzii témy zo seriálu "The Flintstones" a k záveru albumu pohladí dušu skladba pre klavír a spev "In The Real Early Morning" s poetickým textom.

Spomínal som, že v "In My Room" je doslova všetko. A naozaj, keď si album púšťam, počujem dychberúcu orchestráciu i prosté úprimné melódie, virtuózne sóla i priestor na vydýchnutie, hravosť i hĺbku, počujem jazyk tradičného jazzu i moderný prístup k nemu. Akoby skladateľ a interpret chcel do svojej hudby dostať všetko, čo sa do hudby v súčasnosti dostať dá (a zároveň veci neprekombinovať) a podarilo sa mu to. Tento ojedinelý talent mal navyše odvahu a vytrvalosť zhostiť sa takejto úlohy (v podstate) sám a za to mu aj ako ašpirujúci hudobník a skladateľ skladám obrovskú poklonu. Šesť hviezdičiek z piatich, lebo kto ma zastaví? Bravó.

jacob collier in his room.jpg

Top 5: Jazzové prerábky popových skladieb
Jedným zo základných pilierov a hýbateľom jazzu je reinterpretácia už existujúcich pôvodne...