Recenzia CD: Prepracovaný debutový album mladej česko-slovenskej formácie sľubuje kvalitnú budúcnosť

Trojročná práca formácie s úctyhodným počtom členov priniesla svoje prvé hmatateľné ovocie. Album skupiny Carpet Cabinet s názvom "Be Good, Stay Strong, Live Long" uzrel svetlo sveta pred pár týždňami. Obsahuje autorské skladby, ktoré miešajú prvky jazzu, soulu, funku, hip-hopu a tanečnej hudby. Žánrové škatuľky nám ale veľa nepovedia, ako to naozaj znie?

Album uvádza do pohybu hlas hudobného hosťa, speváčky Sisy Fehér, ktorá rytmickým motívom akoby v role bubeníka odráta tempo a odštartuje kapelu. A je to práve okamih prvého vstupu kapely, ktorý patrí medzi najsilnejšie momenty celého diela. Aranžérska a muzikantská súhra skupiny a groove štýlovo trochu pripomínajúci "Black Radio" Roberta Glaspera ma svojou kvalitou okamžite zaujal a naznačil, že toto rozhodne nebude počin kategórie hobby muzikant. Po neskoršom uvedení výborne skomponovaného trúbkového motívu odpovedajúceho spevovej linke sa nedalo nevypočuť skladbu s krásnym dynamickým vývojom až do konca. Na tomto mieste nesmiem ešte zabudnúť vyzdvihnúť vynikajúci výkon Sisy Fehér, po speváckej stránke skutočne svetový.

Prvú skladbu albumu vnímam ako jeho najsilnejšiu (chválim preto i dramaturgické rozhodnutie umiestniť ju na jeho začiatok), aj preto som jej venoval osobitný odstavec. Celková minutáž i počet skladieb je však štedrý, ako teda znie album ako celok?

Najúdernejším elementom celkového zvuku nahrávky sú bicie. Hudba Carpet Cabinet má koniec koncov korene v žánroch rytmických, afro-amerických. Bubeník Matej Štefík má moderné trendy naštudované dobre, jeho štýl hrania (od charakteru úderu na činely až po "dekvantizáciu" groove-u) a celkový zvuk sady (my, priaznivci nízko-ladených malých bubnov budeme spokojní) kráča s dobou i Chrisom Daveom. Oceňujem úprimnosť a vernosť nahrávky a neutiekanie sa k post-produkčnej kvantizácií a "vyrovnávaniu" úderov, hoci v tejto hudbe by som to ako chybu nevidel.

Aj vďaka spomínanému kvalitnému a dravému rytmickému základu znie celá kapela kompaktne, čo nie je v takomto veľkom zoskupení samozrejmosťou. Nie je to však primárne záležitosť dobrého mixu a tu sa dostávame zrejme k najsilnejšej stránke albumu, ktorou je aranžmán. Z každej z dvanástich skladieb totiž cítiť zmysel pre detail a starostlivosť o každý part, vo vertikálnej (nástroje) i horizontálnej (vývoj) rovine. A hoci nie všetky skladby boli pre mňa silné či pútavé z pohľadu kompozície (hoci sa oplatí čakať, spev vynikajúcej Zuzany Mikulcovej v jednej zo skladieb podľa mňa prichádza trochu neskoro), každá jedna z hľadiska aranžmánu dokazuje, že kapela či skladateľ/aranžér vedia odkiaľ a kam kráčajú, chápu a používajú dynamiku, dynamické vrcholy a priestor. Rytmická sekcia sa dokonca miestami pohráva s agogikou (spravidla lineárne spomalenie). V takomto žánri prekvapivý element, ktorý ale podnecuje zvedavosť počúvať ďalej. Čo sa rytmu a prekvapení týka, oceňujem aj občasné rytmické "fusion" frázy a stop-time-y, ktoré skladby ozdobujú a dodávajú im ešte o čosi viac šťavy. Som šťastný, že niekomu záleží na detailoch a nevadí mu pracovať na veciach, ktoré by sa mohli niekomu inému (nesprávne) zdať redundantné.

Zaradenie hudobných hostí (popri Sise Fehér a Zuzane Mikulcovej aj napríklad keňansko-dánska rapperka Tina Mweni) do albumu bolo dobré rozhodnutie. Každý z nich odviedol zodpovednú a nadštandardne kvalitnú prácu a hudba sa tak stáva variabilnejšou a dostupnejšou aj pre širšie publikum. Inštrumentalistov Carpet Cabinet som si navyše najviac užil práve vtedy, keď doprevádzali. Role sprievodu sa zhostili znamenito, na sólistov reagujú dynamicky a keď treba, držia groove. Jeho kvalita najviac žiari v rappovaných hip-hopových skladbách, ktoré odporúčam vypočuť si každému hip-hoperskému ašpirantovi.

Debutový album je prísľub do budúcna a poukazuje aj na potenciál umelca, ktorý ho stvoril. Carpet Cabinet ukázali, že vo svete, kde hudobná nahrávka má už de facto len umeleckú hodnotu, sú schopní úspešne doviesť do cieľa projekt, na ktorom pracovalo pomerne veľké množstvo hudobníkov. Ukázali, že sú schopní robiť hudbu detailne, poctivo, s nadšením a plnou vážnosťou. Hudbu, ktorá je navyše pôvodná, remeselne kvalitne spracovaná (mojou najväčšou výhradou je v zásade len drobný, aj keď trochu rušivý, nedostatok v anglickej gramatike v jednej zo skladieb), umelecky hodnotná a zároveň prístupná. S veľkým očakávaním sa budem tešiť na ich ďalšiu, ešte bohatšiu, ešte farebnejšiu a ešte zrelšiu, tvorbu.

Zuzana Mikulcová vydáva debutový album Slová
Speváčka a skladateľka Zuzana Mikulcová nie je na slovenskej scéne žiadnym nováčikom. V roku 2010...
Do Košíc prichádza festival Jazz Days, prinesie hviezdneho Richarda Bonu i projekt fenomenálneho bubeníka Antonia Sancheza