Recenzia CD: Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass

Recenzia CD: Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass
Miroslav Halak

Recenzia CD: Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass

 

Presné ako švajčiarske hodinky, esteticky príťažlivé ako ich dizajnovo najpodarenejšie modely a zároveň fragílne ako ich filigránska mechanika. Taký je album poľského saxofonistu a kapelníka Szymona Łukowského. Názov „presýpacie hodiny“ síce v sebe skrýva ešte inú symboliku spätú s Łukowského hudbou, tá časovo presná a nekompromisne postupujúca je ale veľmi dôležitá.

 

-------------------------

Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass

Hevhetia/ 2017/ HV 0136-2-331

 

Interpreti: Szymon Łukowski – saxofóny, basový klarinet; Hannes Riepler – gitara; Dominik Bukowski – vibrafón, marimba; Paweł Urowski – kontrabas; Sławek Koryzno – perkusie 

„Hourglass“ je v poradí druhý autorský počin tohto poľského laureáta viacerých jazzových cien (najlepší inštrumentalista - XVI Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych I Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu 2013; najlepší inštrumentalista -  XIII Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu 2008...). Hoci funkčnosť a estetika kvalitných náramkových hodiniek mi príde k popisu nahrávky vydanej v Hevhetii trefnejšia, aj paralela k dramatickému odsýpaniu zrniečok v presýpacích hodinkách má však niečo do seba. Hudba v prevažne Łukowského kompozičnom rukopise odsýpa v presvedčivej plynulosti a poslucháča nenechá ani na chvíľu na pochybách, že sa jedná o poctivý prírastok v diskografii moderného európskeho jazzu. Adjektívum „európske“ je dôležité a hádam príznačnejšia by bola aj špecifikácia – „poľské“, pretože tá elegancia s akou je celý album zaranžovaný má najbližšie práve k týmto tradíciám a ideovo-estetickým východiskám. Vhodným príkladom môžu byť koniec koncov aj viaceré silné projekty poľskej proveniencie v Hevhetii vydané za posledný rok (napr. Jakub Dyozynski Equilateral Trio; Szymon Mika Trio; Aga Derlak Trio a pod.).

Podobne ako na albume Eary Birds – Śwít, je aj CD hourglass postavené na zvuku vibrafónu. Porovnanie týchto dvoch nahrávok zároveň prezentuje dva zásadné prístupy k tomuto klasickému jazzovému nástroju, tak výrazne definujúcemu charakter oboch nahrávok týchto vychádzajúcich osobností poľskej hudobnej scény. Kým spoluhráč Martiny Kwolek z Early Birds, Marcin Pater je svojim štýlom skôr zaraditeľný do tradície perkusívnej hry Lionela Hamptona, Dominik Bukowski, sideman Szymona Łukowského, už od jeho albumu z roku 2015, je skôr melodickým hráčom typu Red Norva. Ďalší velikán vibrafónu Tom van der Geld bol kritikmi cenený vďaka svojej citlivej hre, ktorá akoby popierala fyzický stret paličiek s plochou platničiek a tie ako by boli skôr rozozvučané iba jemným záchvevom vánku. A práve táto melancholická ale zároveň dynamicky nekompromisná atmosféra sprevádza tak hru Dominika Bukowskeho, ako aj kapelníka Szymona Łukowského a ostatných členov kapely. V baladách ako Second Thought alebo skladbe Seventh sense, či v rovnomennej Hourglass znie celý Quintet umocnený éterickým zvukom vibrafónu tak konzistentne vyrovnane a vyspelo, až je to radosť počúvať. Takmer do poslednej skladby Phantom Limb si hádam ani neuvedomíte prítomnosť hosťa, ktorým je výborný gitarista rakúskeho pôvodu Hannes Riepler. To však nie kvôli tomu, že by bol jeho výkon nedostačujúci, ale jednoducho preto, že celý kvintet aj s jeho inštrumentálnym prínosom je očarujúco kompaktný a tvorí tak celok transformujúci hudbu do vždy znova a znova sa opakujúceho zážitku.        

 

01. Hourglass

02. Seventh Sense

03. Face of many Colors

04. And the winner is

05. Tyrol, Tyrol

06. Chicago

07. Mantra

08. Second Thought

09. Phantom Limb

 

Text: Miroslav Haľák 

Esprit 2023

Galéria

IMG_20170621_100722.jpg
IMG_20170621_100738.jpg
IMG_20170621_100746.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...