Report: Aaron Goldberg Trio prinieslo do Porgy & Bess kus klubového New Yorku

Report: Aaron Goldberg Trio prinieslo do Porgy & Bess kus klubového New Yorku

"Jazz sa neustále búri proti tomu, čo už bolo," píše klavirista Aaron Goldberg v booklete svojho najnovšieho albumu "The Now". V pondelok 11.4. vystúpil so svojim triom vo viedenskom klube Porgy & Bess, kde predstavil nielen skladby zo svojho nového CD, ale aj staré klasiky. Veľkým prekvapením večera bol bubeník Leon Parker, ktorý sa na koncertnom pódiu objavil tento rok prvý krát od roku 1998!

 

"Každá nota bude znieť inak, keď ju zahráte hneď potom, ako vôjde do vašej mysle. A v tomto prípade je aj každý album malým koncertom, zachytáva totiž určitý neopakovateľný okamih existencie." -Aaron Goldberg-

 

Klavirista Aaron Goldberg sa pohybuje na svetovej jazzovej scéne už od 90. rokov a na začiatku sa preslávil najmä ako spoluhráč Mark Turnera, Gregory Tardyho a legendárnej speváčky Betty Carter. Ako 16-ročný začal študovať jazz pod vedením saxofonistu Jerry Bergonziho a hoci ho srdce ťahalo k hudbe, na naliehanie svojich rodičov nastúpil na Harvardskú univerzitu. Tú skončil s červeným diplomom (magna cum laude) v novom odbore "Myseľ, mozog a správanie" s diplomovou prácou s názvom "Vedecké teórie o ľudskom vedomí". Potom mu už nič nebránilo naplno sa venovať jazzu.

 

Goldberg má na svojom konte už 5 štúdiových albumov, Turning Point (1999), Unfolding (2001), Worlds (2006), Home (2010) a The Now (2014). Na všetkých spolupracoval v svojom stabilnom triu s basistom Reuben Rogersom a bubeníkom Eric Harlandom. Preto bolo prekvapením, keď klavirista ohlásil európske turné v triu, no s inými hudobníkmi. Na kontrabase ho na týchto koncertoch sprevádzajú viacerí basisti, medzi nimi izraelčania Or Bareket a Barak Mori. Čerešničkou na torte je bubeník Leon Parker, ktorý je v jazzovom svete kontroverznou legendou - v strede úspešnej kariéry sa v roku 1998 rozhodol prestať vystupovať na verejnosti a toto rozhodnutie nezmenil 18 rokov, až do roku 2016, kedy sa na pódiách konečne objavil, práve s Aaronom Goldbergom.

 

V Porgy & Bess vystúpil Godberg práve so spomínaným basistom Or Bareketom a bubeníkom Leon Parkerom. Už na začiatku koncertu uviedol, že sa jedná o takzvaný "viacgeneračný band" - starší Leon bol Aaronovým vzorom už od detstva a basista Or Bareket je zas jedným z Goldbergových študentov, ktorý sa už niekoľko rokov sám pohybuje na newyorskej scéne.

 

Prvé kolo začalo albumovou verziou skladby Trocando em Miudos brazílskeho skladateľa Chico Buarque a už od prvého momentu bolo počuť veľkú vzájomnú inšpiráciu medzi hudobníkmi. Goldberg je známy svojou geniálnou "logickou" motivickou prácou, ktorá štýlovo pripomína neobop, no pritom oplýva množstvom zaujímavých a nečakaných rytmických kľučiek a polyrytmov. To zjavne vyhovovalo bubeníkovi Parkerovi, ktorý už od prvých tónov neustále ponúkal klaviristovi nové a nové podnety. Druhou skladbou bola Goldbergova skladba Shed, venovaná jeho spoluhráčovi Joshua Redmanovi (spolu vystúpili na Bratislavských jazzových dňoch 2013). V 5/4 metre najprv Aaron predviedol sólo výkon plný polyrytmov, následne sa pridalo celé trio a postupne sa každý predstavil aj ako sólista. Veľmi osviežujúco pôsobili spoločné unisono pasáže, ktoré Goldberg vpracoval nielen do témy skladby, ale aj do jednotlivých interlúd medzi sólami. Následne zaznela Shorterova skladba This Is For Albert a po nej prišla na rad balada Francisca, kde basista Bareket zahral tému, aj sa predviedol ako schopný sólista. Vrcholom prvého kola bola skladba Background Music od Warne Marsha, ktorá je postavená na harmónii známeho štandardu All of Me. Tento kus je typickou súčasťou Goldbergových triových koncertov, hráva ju už viac ako 10 rokov a poslucháčov tu ohúril nielen rýchlosťou svojich prstov, ale aj rýchlosťou svojich myšlienok - napriek vysokému tempu jeho motívy stále na seba vzájomne nadväzovali a postupne smerovali ku vrcholu. Tým bolo sólo bubeníka Leon Parkera, ktorý ukázal majstrovské ovládanie bicích, pričom som si náhle všimol, že vôbec so sebou nemal hi-hat!

 

Zrejme si už na začiatku koncertu viacerí poslucháči všimli, že Parker nemal na pódiu kompletnú sadu bicích. O to väčším prekvapením bolo, keď na začiatku druhého kola začali po krátkej When You Are Near od Bobby Hutchersona hrať skladbu Black Orpheus a bubeník vstal od bicích a prešiel ku mikrofónu. Následne začal rytmicky scatovať, znelo to ako beatbox, no jazzový! Za neutíchajúceho potlesku po skladbe Goldberg vysvetlil, čoho sme práve boli svedkom. Na rozdiel od iných bubeníkov totiž Parker počas svojej kariéry nepridával ku svojej sade viac bubnov, ale ich postupne odoberal. Najprv zmizol hi-hat, potom jednotlivé tomy, činely, malý bubon a nakoniec chodil na koncerty iba s ride cymbalom. Na ten vraj dokázal hrať tak, že znel lepšie ako ostatní s celou sadou! Neskôr Leon opustil sadu úplne a začal na tvorbu rytmu využívať svoje telo a hlavne ústa - teda scatovanie.

 

Neskôr počas vystúpenia ešte zaznela skladba Luaty, venovaná angolskému rapperovi Luaty Beirão, ktorý bol kvôli svojim demokratickým názorom v diktátorskej Angole pred pár dňami uväznený na 8 rokov väzenia. Na záver koncertu zaznela jedna z najznámejších Goldbergových skladieb, OAM Blues, ktorý zložil spolu s  basistom Omer Avitalom a bubeníkom Marc Miralta (názov odvodený z ich krstných mien). Kontrabasista Or Bareket sa v tejto skladbe ocitol akoby medzi dvomi mlynskými kameňmi - na jednej strane musel dôsledne sledovať Aarona, ktorý neustále vytváral nové harmonické a rytmické nadstavby, no vzápätí ho zaskočil Leon Parker, ktorý v náhlej inšpirácii posunul skladbu niekam úplne inam. Napriek tomu to Bareket ustál a odmenou boli zaujímavé momenty súhry rytmiky, v istých momentoch sa Parker dokonca na mladíka usmieval od ucha k uchu a počas skladby na neho mával svojimi paličkami.

 

Koncert Aaron Goldberg trio bol trochu iným vystúpením, ako na aké sme na Slovensku zvyknutí. Hudobníci neukázali okázalé technické majstrovstvo, ani žiadne prílišné exponovanie. Najdôležitejšou bola v tento večer samotná hudba, ktorá nádherne plynula od jednej skladby k druhej. Goldbergove trio si nepotrebovalo získavať publikum - jednoducho hrali pre hudbu a tvorili pre radosť. Ako keby to bol pre nich len jeden z mnohých večerov v nejakom newyorskom klube a oni si prišli schuti zahrať.

 

Kto chce takýto koncert zažiť, má jedinečnú možnosť - v pondelok 18.4. totiž Aaron Goldberg trio vystúpi v pražskom Jazzdocku v rámci Štyroch dní v znamení jazzového piana, o ktorých sme na portáli pred pár dňami písali!

 

Autor: Martin Uherek

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Tomáš Maretta: Kvalitná hudba nie je zadarmo, Slováci to musia pochopiť.
Stretol som sa s Tomášom Marettom - jedným z organizátorov koncertu Rona Cartera a Richarda...
Reportáž: Výborný kvartet Ester Wiesnerovej v Klariskách
Ester Wiesner od návratu domov z bostonskej Berklee určite nezaháľa. Svoje koncerty odštartovala v...
Dávid Hodek v New Yorku: Niečo, čo musíte zažiť
To, že náš talentovaný mladý bubeník Dávid Hodek bol v New Yorku, ste možno od niekoho počuli....
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...