Reportáž: Nezabudnuteľný večer s Lisou Simone

Maros Pavlik

Bratislava, 2.12.2016, City Sounds, Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

Hovorí sa, že jablko nepadá ďaleko od stromu. Toto staré porekadlo platí aj v prípade americkej speváčky Lisy Simone (1962). Lisa je dcérou slávnej skladateľky, klaviristky, speváčky a aktivistky Niny Simone (1933-2003), ktorá sa preslávila v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Otvorený protest proti rasovej nerovnosti skomplikoval Nine Simone život natoľko, že prestala dostávať ponuky na vystupovanie. Nasledovali ťažké roky zmierovania sa s nepriazňou organizátorov koncertov, depresie, alkohol. V roku 2003 podľahla rakovine. Vzťah Niny Simone s jej jediným dieťaťom, Lisou, bol dosť zložitý. Lisa však svoju mamu vždy milovala a päť rokov po jej smrti nahrala na jej počesť album Simone on Simone. Obsahoval výlučne skladby z repertoáru Niny Simone v špeciálnych big bandových aranžmánoch. Odvtedy stihla Lisa Simone nahrať ďalšie dva albumy. Najnovší, tohoročný My World, prišla na pozvanie agentúry City Sounds  predstaviť aj do Bratislavy.

Dejiskom slovenskej premiéry Lisy Simone sa stalo Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, jedna z akusticky najlepších sál na Slovensku (v prípade akustických koncertov). Žiaľ, inokedy dokonalá akustika sály nevyšla tentokrát svojim veľkým dozvukom hudobníkom veľmi v ústrety.

Koncert otvorila skupina sympatickej skladateľky, speváčky a gitaristky Zuzany Mikulcovej, ktorá svojim prirodzeným prejavom a melodickými piesňami zahriala publikum na prevádzkovu teplotu.

Po úvodnom bloku patrilo pódium hlavnej hviezde večera - Lise Simone. Do Bratislavy si priviedla aj svoju trojčlennú sprievodnú skupinu. Lepšie povedané torzo svojho stáleho tria, z ktorého sa publiku predstavil len bubeník Sonny Troupé. Lisinho dvorného skladateľa, producenta a gitaristu Hervého Sambu nahradil gitarista Yann Negrit a tretieho člena pôvodnej zostavy, basistu Reggieho Washingtona zaskočil v Paríži žijúci Američan - Darryl Hall.

Deti slávnych umelcov zvyčajne neuniknú ich porovnávaniu s rodičmi. Podobá sa Lisa Simon v niečom svojej mame? Lise sa podarilo v 90-tych rokoch presadiť v broadwayských muzikáloch bez otrockého napodobňovania svojej slávnej matky. Samozrejme, súčasťou Lisinho repertoáru vždy boli aj budú niektoré z hitov Niny Simone. Dôvodom nie je absencia jej autorského potenciálu, ale obdiv a úcta k mame, ako aj sľub, ktorý jej dala pri smrteľnej posteli. Zaviazala sa, že bude robiť všetko preto, aby si jej mamu ľudia navždy zapamätali. Zo spevníka Niny Simone si tak Lisa vybrala napríklad chytľavú Ain't Got No/I Got Life od kanadsko-amerického skladateľa Galta MacDermota. Ak sa niekomu zdala melódia a text veľmi povedomá, nešlo o náhodu. Pieseň patrí medzi najsilnejšie skladby slávneho muzikálu Hair z roku 1967. Nina Simone ju v 60-tych rokoch zaradila do svojho playlistu, čím sa jej podarilo získať i priazeň mladšieho publika.

Z maminho repertoáru predstavila Lisa Simone aj na nepoznanie prearanžovanú coververziu Cohenovej Suzanne a piesne Work Song od Oscara Browna Jr. Ani Work Song nie je bratislavskému publiku úplne neznáma, pred viac než rokom ju na svojom koncerte v Starej tržnici zaspieval famózny Gregory Porter. Najdojímavejšou skladbou večera sa stala baladická If You Knew, ktorú zložila Nina Simon pred viac než päťdesiatimi rokmi pre svoju malú dcéru Lise. Darryl Hall vymenil počas večera niekoľkokrát kontrabas za basagitaru, Yann Negrit odohral svoje doprovodné party na akustickej gitare, ktorú občas v sólach prepol pomocou pedalboardu na elektrickú. Ako sólista naozaj exceloval. Bubeník Sonny Troupé má za roky hrania s Lisou Simone všetky skladby v malíčku a tak pred Cohenovou Suzanne doprial publiku aj ukážkové sólo.  Síce s pomalším rozbehom, no s o to väčšou gradáciou. Hlasová zrelosť Lisy Simone, spolu so suverénnym prejavom pôsobila veľmi presvedčivo. Lisa možno nemá v spodných polohách ten typický černošský „zamat“, no dokáže ho kompenzovať expresívnosťou prejavu a frázovaním.

Väčšinu piesní vybrala Lisa Simone zo svojho najnovšieho albumu My World. Za textami tejto citlivej ženy sa vždy skrývajú príbehy, často v podobe spomienok na Ninu Simone. Na koncerte tak nemohla chýbať ani jedna z najsilnejších skladieb albumu, Tragique Bueauty. Lisa Simone ju napísala v ten večer, keď jej mama odišla z tohto sveta (viac o vzniku skladby sa môžete dočítať v rozhovore s Lisou Simone na našom portáli). Lisa je energická žena s veľkým srdcom. Hoci sa s jej stratou nikdy nezmierila, na verejnosti sa nepoddáva smútku. Ukážkovo komunikuje s publikom, vyzýva ho k spolupráci, roztlieskava.

Pri uvedení titulnej skladby My World o Lisinom vysnívanom svete, nezabudne zdôrazniť, že v ňom niet kúska miesta pre Donalda Trumpa. V tej chvíli je každému jasné, že po mame zdedila nielen talent, ale aj nedôveru voči autoritám. Rytmickou, funkujúcou Unconditionally,  koncert vrcholí, no zďaleka nekončí. Lisa má naozaj parádnu kondičku. Počas refrénu svižne vybehne medzi publikum, podáva si s divákmi ruku, nebráni sa foteniu selfíčiek. Spievajúc dokola refrén obchádza okolo celej sály (a o tom, že sa jedná o sálu úctyhodných rozmerov, niet žiadnych pochýb). Toľko rozžiarených tvári nevidieť na koncertoch veľmi často. Pozitívna energia v sále by sa dala krájať. Publikum si vytlieska jeden prídavok, pieseň Finally Free z Lisinho predposledného albumu All Is Well. Publikum v extáze prepáči aj gitaristovi jeho nepresný nástup, kvôli ktorému Lisa Simone skladbu ihneď zastaví a začne odznova. Veď predsa nikto nie je dokonalý.

Ak niekto ani po koncerte Lisy Simone nemal energickej hudby dosť, môže si čoskoro vypočuť jeho záznam na rohlasovej stanici Devín. Prípadne prísť ôsmeho marca 2017 do Starej tržnice na koncert ďalšej zaujímavej speváčky - Macy Grey

Lisa Simone
Yann Negrit & Darryl Hall
Sonny Troupe & Lisa Simone