Rock je nový jazz: Ako vidí dnešný hudobný svet ostrieľaný žurnalista

Rock je nový jazz: Ako vidí dnešný hudobný svet ostrieľaný žurnalista

Keď redaktor The Guardian Michael Hann začínal, drvivá väčšina publikovaných článkov tohto denníka stále vychádzala v tlačenej podobe. V oblasti hudby prvé husle stále hrali gitarové kapely, stále dominoval predaj fyzických nosičov a sťahovanie hudby prostredníctvom internetu bolo chápané ako hrozba pre hudobný priemysel (iróniou je, že sa hrozbou nakoniec naozaj stalo, iba z úplne iných dôvodov ako sme si mysleli). Taká bola situácia na začiatku 21. storočia. Za necelých 17 rokov akoby neostal kameň na kameni.

 

Hann tvrdí, že hudobná kritika a recenzie strácajú opodstatnenie. Človek si dnes môže bez problémov zadarmo a prakticky kdekoľvek vypočuť hudbu, ktorá ho zaujala, predtým ako si ju kúpi a potom si ju nekúpiť. Miesto v rebríčku v službe Spotify je cennejšie ako hranosť v rádiu, čo sa zviditeľnenia a popularity týka. Ostatne zviditeľnenie, nie hodnotenie, je dnes primárnym zmyslom dnešných hudobných recenzií. Hann hovorí, že hudobná žurnalistika prežije, ak sa bude uberať cestou rozprávania príbehov zo zákutia umelcov a ich diel, ktoré na zaujímavosti nestrácajú.

 

Na začiatku spomínané gitarové kapely sú na periférií. Hann spomína, ako rok čo rok dostával tipy na napísanie článku o veľkom comebacku elektrickej gitary a rockovej hudby. Comeback neprišiel, článok nikdy nevznikol a tipy utíchli. Rocková hudba prechádza svojou jazzovou fázou. Jej „tradičná“ podoba je velebená starším publikom, no ako taká prestala byť relevantným hýbateľom pop-kultúrneho vývoja a premeny spoločnosti. Tak ako jazz sa stala historickým a/alebo marginálnym žánrom s malou, no oddanou umeleckou/poslucháčskou základňou.

 

Vinyl hudobníkov nespasí, hovorí Hann. Hoci predaj platní každoročne stúpa, relatívne veľký percentuálny nárast malého základu je stále malý základ v absolútnej miere. Oveľa lepšie sa umelcom nedarí ani v živom vystupovaní, kde sú aj tu odkázaní na „mecenášsku“, trochu filantropickú podporu publika, ktorú obzvlášť miestni hudobníci potrebujú, aby prežili. Zdá sa, že v boji o prežitie nie sú sami, o finančnú podporu svojich čitateľov žiada už aj samotný Guardian, možno z veľmi podobných dôvodov ako dnešní umelci.

 

Zdroj: The Guardian

Adam Hudec

 

 

Ďalšie články

Prezidentský playlist: Čo počúva Barack Obama
Počas svojej letnej dovolenky strávenej s rodinou sa americký prezident Barack Obama podelil s...
Zomrel gitarista Allan Holdsworth
Vo veku 70 rokov odišiel v sobotu 15. apríla 2017 z tohto sveta anglický gitarista a skladateľ...
Hudba ma nebaví (1. časť): Ako MP3 kompresia vysáva radosť z hudby
Nový výskum ukazuje, že mp3 komprimovanie hudobných nahrávok, bežná prax poskytovateľov hudby...
Nový hudobný server Spotify má rád jazz
Populárny hudobný server Spotify odštartoval 12.12. o 12:00 hod. aj na Slovensku. Hudbychtiví...
Slovenská jazzová klaviristka Jana Bezek sa predstaví na dvoch koncertoch: Na spoluprácu si prizvala speváčku Wen - Hui Tsai
Neúnavná propagátorka, autorka, pedagogička a v neposlednom rade interpretka...
One Day Jazz Festival: Úžasné umelecké výkony a jedinečné hudobné koncepcie
Po krásnom prvom dni One Day Jazz festivalu som sa nevedel dočkať štvrtkového maratónu...
Večer najlepšieho slovenského jazzu po prvýkrát v televízií: Esprit 2017 v nedeľu na Dvojke
Tí z vás, ktorí osobne nestihli, alebo by si radi pripomenuli tohtoročný Esprit 2017, slávnostný...
Jazzman týždňa: Tom Kennedy
Tom Kennedy je uznávaný koncertný i štúdiový hudobník patriaci na špičku pomyselného rebríčka...