Konvergencie oslavujú aj s koncertami venovanými Nežnej revolúcii: Už v stredu špeciálny koncert s The Plastic People of the Universe a Filharmóniou Brno

Konvergencie oslavujú aj s koncertami venovanými Nežnej revolúcii: Už v stredu špeciálny koncert s The Plastic People of the Universe a Filharmóniou Brno
Peter Baláž

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie oslávi svoje 20. narodeniny od 11. – 24. septembra 2019 sériou koncertov, ktoré spoja renomovaných a zahraničných umelcov a (nielen) komornú hudbu rozličných žánrov a dvoma z nich si špeciálne pripomínajú 30. rokov slobody.

 

Co znamená vésti kone

Dvadsiaty ročník festivalu Konvergencie začína už túto stredu 11. 9. v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava špeciálnym projektom legendy českého undergroundu – kapely The Plastic People of the Universe Filharmonie Brno s názvom Co znamená vésti kone. Program bude v Bratislave predstavený premiérovo. Podľa skladateľa, jedného z účinkujúcich a autora orchestrálnych aranžmánov Michala Nejteka „Hudba The Plastic People of the Universe, komponovaná takmer výlučne basgitaristom Milanom „Mejlom“ Hlavsom, smerovala od polovice 70. rokov 20. storočia od rockových piesní k dlhším prekomponovanejším celkom. V roku 1978 Plastici zahrali a nahrali na Hrádečku Václava Havla Pašijové hry velikonoční, o rok neskôr premiérovali v Nové Vísce u Kadaně Jak bude po smrti. Tretím realizovaným tematickým projektom je Co znamená vésti koně, v ktorých se Hlavsova hudba stretáva s pôvodnými Brabencovými básňami a textom Pavla Zajíčka Samson, ktorý tematicky a duchovne zapadá do konceptu projektu. „Koně“ vznikli v dobe, keď bola kapela zbavená možnosti oficiálne verejne vystupovať, hrala raz za rok na utajovaných akciách a každý koncert bol premiérou a zároveň derniérou. Všetky vystúpenia tým získavali na váhe a dôležitosti, každý bol performanciou svojho druhu s ucelenou scénickou prezentáciou a jednotnou témou. Koncert Co znamená vésti koně sa konal v marci roku 1981 v Kerharticích pri Českej Lípe. Vďaka totálnej zakonšpirovanosti prebehol kľudne a bez zásahu represívneho aparátu, bohužiaľ dom, v ktorom sa konal a ktorý pre túto príležitosť zakúpilo niekoľko priaznivcov skupiny, pár týždňov po akcii vyhorel. Štátna bezpečnosť sa ani nenamáhala zakrývať skutočnosť, že to bola jej práca. Skupina po tejto skúsenosti už žiadny ďalší koncert v tejto zostave neodohrala a Vratislav Brabenec po ďalšom nátlaku v roku 1982 emigroval.“ Aktivista, politik a trojnásobný ponovembrový minister kultúry Ladislav „Agnes“ Snopko o The Plastic People of the Universe a ich projekte povedal: „Co znamená vésti koně je dielo, ktoré aj dnes s pôvodnou silou sprostredkúva atmosféru stiesnenosti a duchovného útlaku doby počas sovietskej okupácie našej krajiny. Reprezentuje postoj, životný štýl a svojím spôsobom aj pevnosť v zmýšľaní odolnú nielen voči komunistickému, ale akémukoľvek totalitnému režimu. V skladbách The Plastic People of the Universe cítiť slobodu ducha, ktorý vanie a uberá sa vlastným smerom: žiadne príkoria a protivenstvá ho nedokážu zastaviť. Český underground vďaka skupine The Plastic People of The Universe a jej „nehrajúcemu členovi“, ako sám seba vo vzťahu k skupine definoval Václav Havel, sa stal už dnes svetovým fenoménom výrazne presahujúcim hranice rockovej hudby. Že to nebolo iba vďaka súdnym procesom a uväzneniu niektorých členov skupiny a Charte 77, ktorá vznikla ako reakcia na to, dokladá tvorba, ktorá je teraz súčasťou Konvergencií.“ Koncert sa začne „malou antológiou“ z textov, ktoré „Plastici“ zhudobnili. Výber textov, ktorý pripravil Peter Motyčka, prednesie charizmatický slovenský herec Robert Roth. Nasledovať bude premietanie dokumentárneho filmu o vzniku projektu Co znamená vésti koně.

Pozvánku na koncert The Plastic People of the Universe si môžete pozrieť aj tu: 

 

 

Soft November Music

Ďalším špeciálnym podujatím Konvergencií bude koncert 21. 9. v Primaciálnom paláci zostavený z tvorby slovenských skladateľov – Romana Bergera, Ilju Zeljenku, Mariána Vargu, Daniela Mateja a Martina Burlasa. Program koncertu symbolicky pripomenie udalosti a ideály Novembra 1989. Nebude v ňom chýbať emblematické klavírne dielo Romana Bergera Soft November Music v interpretácii popredného slovenského klaviristu Mikiho Skutu a Klavírna sonáta č. 4 od ďalšej z významných skladateľských osobností generácie avantgardy 60. rokov Ilju Zeljenku. Kompozíciu, ktorá rovnako vznikala v pohnutých novembrových dňoch, uvedie klavirista Ivan Šiller. „Pamätám sa, že počas generálneho štrajku som prerušil symbolicky prácu, otvoril som okno a zahral na klavíri štátnu hymnu,“ spomínal neskôr na prácu na diele Ilja Zeljenka. Slovenská tvorba patrí od vzniku Konvergencií ku konštantám festivalovej dramaturgie. Na koncerte tak zaznejú diela od tvorcov, ktorých hudba (vrátane premiér) na Konvergenciách zaznievala a v polohe spoločenského gesta alebo osobnej výpovede reflektuje „pred“ i „po“ – novembrovú dobu: Antifóna Mariána Vargu, Ricercar Vladimíra Godára, MORSeARIA pre ženský hlas a elektroniku Daniela Mateja

 a Záznam siedmeho dňa Martina Burlasa. „Záznam siedmeho dňa vznikol v dusnej atmosfére mečiarizmu, keď začali byť spochybňované základné civilizačné a morálne hodnoty, začali sa prvé pokusy o glorifikáciu Tisa s pomocou Sokola a Korca, vznikla prvá slovenská fašistická strana Kotlebu a ja som zrazu nevedel, ako tú agresiu, ktorá visela vo vzduchu, vyjadriť. Ani predtým, ani dlho potom som nepísal rytmicky intenzívnu a agresívnu hudbu – až o približne 20 rokov neskôr, keď v rozkladajúcom sa Ficovom absurdistane začali tieto nemilé veci ožívať v ešte hroznejšej forme, pretože sa ukázalo, že spoločnosť ich dlhodobo toleruje,“ povedal skladateľ o vzniku kompozície. V úlohe interpretov sa na koncerte predstaví niekoľko generácií slovenských skladateľov. Okrem už zmienených aj umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták, klarinetista Ronald Šebesta, speváčka Eva Šušková, skladateľ a predstaviteľ scény elektronickej hudby PJONI a ďalší.

 

Bez zmeny režimu by nebol ani festival Konvergencie. V komunizme bolo nepredstaviteľné aby človek zrealizoval nezávislý festival čohokoľvek. Nežná revolúcia a ukončenie komunistickej diktatúry bola pre mňa takmer duchovná skúsenosť naplnenia túžby po slobode a pravde. Je dôležité si toto výročie pripomínať, pretože mnoho ľudí na to zabúda, alebo tomu už neverí. Iní si to ani nevšimli, že sa také niečo udialo. Sme stále na ceste naprávania obrovských pokrivení dobou totality. A hudba je siným povzbudením na ceste za slobodou, preto sme tomuto výročiu venovali dva večery“, hovorí riaditeľ festivalu Jozef Lupták

 

Viac informácií o festivale možno nájsť na www.konvergencie.sk a Festival Konvergencie

 

Tlačová správa

Galéria

kon19_PROGRAM_mail.jpg
PLASTICI-09776-foto-Zbynek-Maderyc.jpg

 

 

Ďalšie články

Na Konvergenciách zaznel tiež komorný jazz
Uplynulý týždeň prebiehal v Bratislave jeden z dramaturgicky najpútavejších hudobných...
The Plastic People of the Universe otvoria 20. ročník Konvergencií
Kultová česká undergroundová kapela The Plastic People of the Universe prichádza premiérovo do...
Súťaž o 2 x 2 vstupenky na koncert izraelského mandolinistu Avi Avitala na záverečnom koncerte Konvergencii
Prinášame vám súťaž o 2 x 2 vstupenky na záverečný koncert medzinárodného festivalu komornej...
Súťaž Jazz START UP hľadá nové talenty: Vyhrať môžu šnúru koncertov, aj debutový album
Už po siedmykrát spúšťa portál Jazz.sk v spolupráci s Rádiom Devín súťaž pre mladé jazzové talenty...
CD Root System: Kontrabasista Peter Korman prináša unikátny prístup k modernému mainstreamu
Kontrabasista Peter Korman, ktorý patrí k súčasnej vychádzajúcej generácii jazzových hudobníkov...
Doktor z Jurského parku opäť ako jazzman: Jeff Goldblum zverejnil singel z pripravovaného druhého jazzového albumu
Na začiatku tohto roka prekvapil herec Jeff Goldblum verejnosť vydaním svojho prvého jazzového...
Súťaž o 2 x 2 vstupenky na koncert izraelského mandolinistu Avi Avitala na záverečnom koncerte Konvergencii
Prinášame vám súťaž o 2 x 2 vstupenky na záverečný koncert medzinárodného festivalu komornej...