Nová kapitola pre Lucianu Souzu: Album „The Book Of Longing“ zrkadlí vášeň z hudby a nadpozemský pokoj

Nová kapitola pre Lucianu Souzu: Album „The Book Of Longing“ zrkadlí vášeň z hudby a nadpozemský pokoj
Radovan Baláž

K tomuto novému albumu brazílskej speváčky sa hodia prívlastky ako senzačný, provokatívny, vášnivý, ezoterický a oduševnený. The Book Of Longing vyšiel 24. augusta 2018 pod značkou Sunnyside Records. Produkoval ho hudobný veterán a manžel Souzy Larry Klein a nahrával sa vo Village Recording Studious v LA. Tento album je triumfom veľkého úsilia a talentu Grammy nominovanej speváčky, ktorej kariéra prekračuje hudobné hranice s neochvejnou zvedavosťou a úprimnou radosťou z nej. Vydanie tohto albumu bude sprevádzané aj svetovým turné a Bratislava si ho môže naživo vypočuť už 20. októbra v rámci Bratislavských Jazzových Dní v Inchebe. Súčasťou vystúpenia Luciany Souzy bude aj fenomenálne kvarteto Yellowjackets.

The Book of Longing je piesňový cyklus, ktorý v sebe spája vášnivú poéziu podobnú textom Leonarda Cohena, Emily Dickinson, či Christiny Rossetti. Keďže Souza vyštudovala jazzovú kompozíciu na Berklee je pochopiteľné, že celú tvorbu tohto albumu skomponovala a aranžovala ona sama.

 

Na prvej skladbe These Things sa poslucháč rýchlo započúva do Souzinho zaujímavého, zamatového timbru hlasu. Z pár viet autorky o koncepte, je na tejto piesni zrejmý zámer celého albumu: „Bolo mi jasné, že som chcela aby táto nahrávka bola o slovách a mojom pocite z nich. Ako ma istý súbor nápadov dokáže inšpirovať a odhaliť mi veci, o ktorých som ani netušila, že ich už viem, alebo potrebujem vedieť. Ako som začala písať tieto básne, tak som si uvedomila, že chcem, aby tieto slová boli najmä počuté, no nie nevyhnutne vysvetlené.“  Poetika slov, v ktorej je prítomný život ako organická premenná a speváčkine emócie, je obalená jasnou inštrumentáciou strunových nástrojov – konkrétne kontrabasovým a gitarovým sprievodom.

Kontrapunkt, ktorý je postavený na protipohybe Souzinho hlasu a týchto dvoch nástrojov dodáva skladbám ako Daybreak, Alms a Paris jedinečnú, archaickú priamosť ich sonoristiky. Na Paris sú zaujímavé aj kontrabasové viac–hmaty, ktorými sa pridáva harmonická ambivalentnosť zrejmému tonálnemu priebehu spievanej melódie. Skladateľka sa tiež snažila vyhnúť zbytočným melizmám, rýchlym tempám – čiže akejkoľvek nepotrebnej aktivite, ktorá by tento koncept narušila.

Spolupracujúcimi hudobníkmi pri nahrávaní boli Scott Colley na kontrabase a Chico Pinheiro na gitare. Album bol nahraný ako live projekt a perkusie boli popridávané v postprodukcii. Táto skutočnosť je trochu na škodu, pretože v samotnom mixe skladieb je ešte väčšmi cítiť absenciu živých perkusií pri nahrávaní. Akoby im chýbalo ľudské teplo. Celkovo ale ide z albumu veľká mierumilovnosť, vášeň z hudby a nadpozemský pokoj. Album si môžete vypočuť celý na spotify, alebo ukážky z neho na  Sunnysiderecords, kde si ho je možné aj zakúpiť.

 

Radovan Baláž

 

 

 

Ďalšie články

Brazílska speváčka Luciana Souza vydáva novinku „Speaking In Tongues"
Speváčka a skladateľka Luciana Souza prichádza so súborom hudobnej poézie s témou jazyka...
Našiel sa ďalší stratený album: Po Coltraneovi je ním live nahrávka z dánskeho koncertu Theloniousa Monka
Leto 2018 nás obdarilo vydaním dvoch dosiaľ neznámych nahrávok jazzových gigantov 20. storočia. Tým...
Nový album Bratislava Hot Serenders: Pocta fenomenálnemu kapelníkovi Jeanovi Goldkettovi
Osemnásť skladieb venovaných americkému džezovému klaviristovi a kapelníkovi Jeanovi...
Septembrový koncert v Eleven Books & Coffee: V projekte In Between Books Sessions zahrá kapela ANABEL
V nedeľu 30. septembra sa v bratislavskom antikvariáte, kaviarni a krásnom kultúrnom mieste...
Jazzman týždňa: Gregory Porter
Kariéra tohto talentovaného, nádejného hráča amerického futbalu sa začala rozbiehať veľmi sľubne...