Incognito zaplavilo jarné Jazzáky dobrou náladou

Incognito zaplavilo jarné Jazzáky dobrou náladou
Miroslav Bachura

I napriek enormnému úsiliu sa rozdivočenému Dunaju nepodarilo odplaviť bratislavskú Inchebu niekam do dolnej zeme, takže v stredu 5. júna si mohli priaznivci dobrej hudby prísť vychutnať ďalší ročník jarného vydania Bratislavských jazzových dní. Nuž, poďme sa pozrieť, ako bolo.

 

Oproti minulému roku sa podujatie presunulo v rámci komplexu do haly C. Hneď po vstupe do areálu príjemne prekvapil solídny catering s širokou ponukou jedál i nápojov. Osobne ma to, ako pravého Slováka telom i dušou, automaticky vtiahlo k výbehu s pivom a párkami, kde som počas nasledujúcich hodín preinvestoval nejaký ten dukát. Ale o tom potom. S novými priestormi si usporiadatelia dali kus práce, takže hala C dostala i napriek svojej veľkosti komorný a elegantný dizajn.

 

Čo sa samotnej hudby týka, na nikoho a na nič sa nečakalo. Presne podľa avizovaného programu, s úderom siedmej hodiny večernej na pódiu odštartoval otvárací koncert – Peter Lipa s kapelou. Hlavný organizátor podujatia, guru jazzového života v Bratislave a zároveň čerstvý jubilant (Lipa minulý týždeň oslávil 70te narodeniny) predstavil svoj posledný štúdiový počin s názvom Lipa 68. Speváka na pódiu doplnila veľmi solídna kapela v zostave Peter Lipa ml. (klávesy), Robo Rist (bicie), Michal Šimko (basa), Michal Žáček (saxofón). Novú dosku reprezentovali piesne v anglickom jazyku, ako Water in my shoes či Ghost, ale i viacero kusom v rodnej reči, spomeňme Stromy sa ľúbia postojačky, Čo mám rád či Kam zmizne svetlo. Lipa si i napriek pribúdajúcim rokom drží vysoký štandard, jeho kapela šliape na výbornú. Novým skladbám nechýba náladovosť, hĺbka ani onen povestný humor v textovej stránke, takže otvárací koncert bol nanajvýš príjemným a nenúteným predkrmom. Spomeňme, že za asistencie Milana Lasicu, Jána Štrassera a Matúša Jakabčica došlo i na krst novej knihy z dielne prvých dvoch  menovaných – Džez nás každodenný daj nám dnes.

 

 

 

Vystúpenie s poradovým číslom dva patrilo mladej Američanke čokoládovej pleti s pútavým menom Butterscotch. Dievčina má v ústach snáď 6-gigový hudobný softvér! Butterscotch je skvelá speváčka, skladateľka, hudobníčka a okrem iného i majsterka západného pobrežia Spojených štátov v beat-boxe. Vo svojom mladom veku si už strihla spolupráce s takými menami ako Chick Corea, Bobby McFerrin, Stanley Clarke, Marcus Miller a mnoho iných. Na pódiu sa popri nej predstavil i perkusionista Rhani Krija, basák Claus Fischer a saxofonista Magnus Lindgren. Butterscotch sa počas vyše hodinového setu uviedla nu-jazzovým prejavom spájajúcim R´n´B, hip-hop či soul s tradičnými jazzovými štandardmi. Dievča si získalo publikum jednak fantastickým beat-boxom, jednak zamatovým černošským spevom a v neposlednom rade i nevtieravým vtipom a charizmou. Jazzoví puristi v zadných radoch hádam trocha krútili hlavami, no faktom zostáva, že Butterscotch skutočne rozpálila bratislavské obecenstvo a pred posledným koncertom navodila skvelú atmosféru.

 

 

Pocta hlavného koncertu tento rok padla na plecia britskej funkovej legend Incognito. Incognito patria spolu s Jamiroquai k najslávnejším predstaviteľom žánru už vyše 30 rokov. Vzrušenie v sále vystúpilo na maximum a pod pódiom sa hneď po niekoľkých taktoch vytvoril veľmi solídny kotol tancujúcich. Lenže. Ako to už býva, i tú najlepšiu kapelu dokáže potopiť technika. Od začiatku do konca koncertu hudobníkov sprevádzali technické problémy, výmeny mikrofónov a neustála korešpondencia so zvukármi. Kde-tu v skladbách zanikali sóla či vokály, zo situácie boli zjavne nervózni i sami muzikanti. Napriek tomu treba povedať, že kapela sa s problémami vyrovnala nanajvýš profesionálne. 11-členný ansámbel podal výborný oduševnený výkon. S každou ďalšou technickou neplechou akoby vzrástla i podpora publika. Vyčnievali obzvlášť skvelé výkony vokalistiek Natalie Williams a Vanessy Haynes. Kapela postavila hitový repertoár absorbujúci okrem funky a jazzu i pop, R´n´B či disco.

 

 

 

Ako teda zhodnotiť podujatie? No. Čo sa týka dramaturgie, festival nadviazal na posledný ročník. Fanúšikovia tradičnejších jazzových žánrov zrejme ostali nenasýtený, gro programu opäť zabralo funky a pridružené štýly. Jednotlivým koncertom však nechýbala kvalita, publikum výborne reagovalo, podujatie sa nieslo v skvelej nálade. Uvidíme, čo pripravia Jazzáky na jeseň. Možno, že dôjde i na viacej onoho jazzu.

 

Miroslav Bachura
Foto: Rudolf Baranovič

Galéria

DSC_2043.jpg
DSC_1948.jpg
DSC_1891.jpg
DSC_1867.jpg
DSC_1724.jpg
DSC_2112.jpg
DSC_2068.jpg
DSC_2049.jpg

 

 

Ďalšie články

Piatok na BJD 2017: Hviezdy hľadajte doma
Ak existuje niečo ako „štandardný“ BJD večer, jeho tohtoročné piatkové vydanie z 20. októbra ním...
Nový album Petra Lipu a Milana Lasicu už tento týždeň
Duo Lipa – Lasica opäť obnovilo spoluprácu. Dvojici popredných slovenských umelcov vyjde 25....
Buskerjam – portál pre pouličných hudobníkov už aj na Slovensku
Pojem ´busking´, resp. ´busker´ je zrejme bežnému smrteľníkovi neznámy i keď označuje...
BJD 2015: Piatok ponúkol pestrú kombináciu fusion, moderného jazzu a veľkého zvuku
V piatok 23.10. hostila Incheba 41. ročník najznámejšieho slovenského jazzového festivalu...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...