Hubert Dupont – Smart Grid: Politický jazz?

Hubert Dupont – Smart Grid: Politický jazz?
Radovan Baláž

Osoba francúzskeho kontrabasistu a skladateľa Huberta Duponta v sebe spája hudbu a politický aktivizmus od momentu, ako jeho Sabil Trio odohralo koncert na Institut de Monde Arabe (Inštitút arabského sveta) v roku 2013 v Paríži. Táto udalosť ho inšpirovala k nahraniu albumov Golan/Al Joulan Vol. 1 (2016) a Golan/Al Joulan Vol. 2 (2017) pod značkou Ultrabolic. Jeho zmes arabskej hudby a jazzu je ovplyvnená taktiež africkou a východoeurópskou hudobnou tradíciou a hovoreným slovom. Dupontovo nové kvarteto sa na albume Smart Grid vracia svojou pozornosťou k západnému jazzu a nespútanej improvizácií.

Začiatky tohto kvarteta siahajú do roku 2007, kedy zapojil saxofonistu Rudresha Mahanthappu do nahrávania Spider´s Dance. Hubert Dupont hrával taktiež po boku Robina Eubanksa a Steva Lacyho. Na tomto albume sa k nemu pridáva alt–saxofonista Denis Guivarc'h , ktorý je dlhodobo známy ako člen Magic Malik Orchestra a spolupracoval so Stevom Colemanom, Louisom Moutinom a inými poprednými európskymi umelcami. Ďalej na albume spolupracoval klavirista Yvan Robilliard, ktorý získal svoje praktické skúsenosti pri hraní s veľkými menami, ako napríklad Wynton Marsalis, či Herbie Hancock. Ako sólista a líder nahral dokopy štyri albumy. Bubeník Pierre Mangeard nahrával v minulosti s francúzskym a senegalským orchestrom.

 

 

Smart Grid pozostáva zo šiestich pôvodných kompozícií, ktoré boli nahrané v sieni Jacquesa Brela v roku 2017. Skladba „Greed“ otvára album dlhým basovým sólom, ktoré vyústi v energickú improvizáciu, ktorá zároveň dáva možnosť zažiariť každému členovi kvarteta. Dupont si berie do rúk slák k začiatku temnejšej „Eoliane“, ktorej zlovestný úvod neskôr vystrieda neviazaná hra saxofónu v medzihre. Koncept albumu opäť mení svoj kurz v skladbe „Helliptic“, ktorá Robilliardovou melodickou hrou na klavír spomaľuje hudobný proces až k minimalizmu. Spolu s „Wonder“ pôsobia tieto dve skladby viac priamočiarejšie, no nechýba im pritom invencia. „Recondition“ je zatiaľ najabstraktnejším úsekom albumu, na ktorý svojou atmosférou skvele naviaže záverečná skladba albumu „Pendulair“ s Mangeardovým extrémne rýchlym sólom.

Výzvou albumu Smart Grid je najmä pre poslucháčov, ktorý poznajú Dupontovo trio, sexteto, či iné Golan/Al Joulan albumy, aby zabudli na predošlé skladateľovo smerovanie a striktný globalistický svetonázor. Dupont sa na pozadí konceptu tohto albumu predovšetkým snaží o to, aby ho poslucháč vnímal v prvom rade ako improvizátora. Je tu obklopený rovnako talentovanými muzikantmi a spolu s nimi nám doručuje nekonvenčný program plný prekvapení.

 

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: https://www.allaboutjazz.com

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
Recenzia CD: Mike Parker a jeho americko-poľská teória
Mike Parker, skladateľ a kontrabasista z New Yorku sa po vydaní svojho debutu v roku 2011...
Avishai Cohen zahral Košiciam akusticky i elektricky
Festival Mazal Tov, Košice 22.07.2013   Hudobným sviatkom možno nazvať koncert Avishaia Cohena...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...