Recenzia CD: Hanka Gregušová a jej spojenie jazzu s folklórom

Hana Gregušová už nejaký ten piatok patrí k najvyhľadávanejším jazzovým speváčkam na Slovensku. V letných mesiacoch v spojení s ďalšími výbornými hudobníkmi dokončila očakávaný druhý album. Novinka s názvom Essence prináša unikátne prepojenie jazzu s tradičnou slovenskou hudbou.

Na albume, ktorý vznikol vo vyhlásenom českom štúdiu v Svárově, speváčku s netradične hlbokým a temne zafarbeným hlasom sprevádza hneď viacero zaujímavých hudobníkov. Okrem jazzovej zostavy s Radovanom Tariškom (sax), Mariánom Ševčíkom (bicie), Štefanom Bugalom (perkusie), Jozefom Fečom (kontrabas) a skvelým Ondrejom Krajňákom (klavír, aranžmány) sa Hanka Gregušová predstavuje i v atraktívnom spojení s cimbalovou hudbou Ivana Heráka.

Práve sviežosť a pestrosť v práci s obsadením je jednou z najsilnejších stránok albumu. Speváčka sa v niektorých skladbách (´Anička mi meno´, ´Červené jabĺčko´ či ´Macejko, Macejko´) snúbi so zvukom jazzového kvarteta, inde využíva sprievod cimbálovky (´Teče voda teče´, ´Jaj he milý´, ´Zelená traviška´), vo dvoch krásnych skladbách ´Teče voda teče´ a ´Škoda ťa šuhajko´ sa Gregušová predstavuje v precítenom duete len s Krajňákovým klavírom. Aranžérsky kumšt Ondreja Krajňáka robí s albumu Essence veľmi silné a záživné počúvanie. Prehľadnosť a rafinovanosť v aranžmánoch otvára priestor pre celú paletu hudobných i emocionálnych polôh Hanky Gregušovej a jej spoluhráčov. Výborným ťahom je kombinácia hlbokého hrejivého tónu speváčky v kontraste s tak výbušným a energickým saxofónom aký hrá na Slovensku len Tariška.

Hneď na prvé počutie je jasné, že tento počin má v kariére Hany Gregušovej špecifické miesto, Essence je skutočne esenciálnou a veľmi osobnou výpoveďou talentovanej speváčky. Prináša materiál ľudových piesní, ku ktorým ma Hana Gregušová úprimný vzťah v remeselne majstrovskom a nápaditom prevedení. Album však nie je introspektívny, naopak. Essence je hudbou otvorenou širokej poslucháčskej palete. Hudbou, ktorá by mohla byť veľmi príťažlivým počúvaním i pre cudzokrajné publikum a raziť tak cestu slovenskej hudbe za hranicami republiky. Na atraktivite novinke pridáva i pekne spracovaný booklet s textami piesní, fotografiami i sprievodnými textami. Nuž, s tak silnou hudobnou produkciou ako je tá na albume Essence Hana Gregušová nemusí šetriť ambíciami.

Taliansko-slovenský jazzový večer predstavil hudbu dvoch saxofonistov
Streda 5. februára patrila jazzovému saxofónu. Na pódiu bratislavského Ateliéru Babylon sa totiž...
Víkend na Liptove patril jazzu