Jazzman týždňa: Shaun Martin

Jazzman týždňa: Shaun Martin
Životopis klaviristu, ktorý sa preslávil najmä svojim dlhoročným pôsobením v dnes už svetoznámej skupine Snarky Puppy, začína slovami Svätého Augustína: “Želáš si vzostup? Začni zostupom. Buduješ vežu, ktorá má preraziť cez mraky? Najprv polož základy pokory.”
 
Shaun Martin sa narodil v texaskom Dallase. Začal hrať na bicie v kostole už ako štvorročný a jeho talent bol badateľný od samého začiatku. Pomáhala mu aj jeho mama, ktorá ho doviedla ku klavíru a našla mu vynikajúcu učiteľku. Absolvoval konzervatórium Bookera T. Washingtona. Bol súčasťou vskutku silného ročníka, veď jeho spoluabsolventami boli Erykah Badu a (dnes už žiaľ zosnulý) Roy Hargrove. Neskôr obdržal titul bakalár, tiež v domovskom Texase. 
 
Ubehlo pár desaťročí a dnes má Martin na konte hneď niekoľko Grammy za svoju prácu s gospelovou hviezdou Kirkom Franklinom a skupinou God’s Property. Zlatú sošku gramofónu si pripísal aj vďaka svojmu pôsobeniu v spomínanom Snarky Puppy. V hudbe tohto brooklynskeho ansámblu ho môžete počuť najmä ako hráča na syntetizátory. Martin má na konte spoluprácu aj s hviezdami ako Chaka Kahn, Timberland, či The Weeknd. Zahral si aj so spomínanou spoluabsolventkou, Erykah Badu.
 
Martinova sólo kariéra je pozoruhodná. Jeho prvý sólový album vyšiel v relatívne neskoršom štádiu jeho dráhy, v lete roku 2015, a pracoval na ňom údajne až sedem rokov. CD sa volá “Seven Summers” (pochopiteľne odkaz na dĺžku obdobia, počas ktorého sa dielo vyvíjalo). V úvodnej skladbe Martin hovorí: “Otec sa ma stále vypytoval, kedy už to CD dokončím. Začal som, prestal som, potom sa začal opäť. Mnohokrát to bolo kvôli strachu, niekedy peniazom. Niekedy som si neveril. Moja mama zvykne hovorievať, že všetko má svoj čas. A to mi pomohlo. Za tie roky som veľa videl a zažil. Výsledný produkt má v sebe všetku radosť, smútok, bolesť a lásku, ktorú som prežil za posledných sedem rokov.” Cesta tohto albumu bola síce dlhá, no vykľulo sa z neho napokon kvalitné a prepracované CD, oscilujúce niekde medzi fusion a neo-soulom. 
 
Druhé Martinove CD už prišlo na svet rýchlejšie, o tri roky neskôr. Nesie názov “Focus” a skôr ako o hudobné pokračovanie “Seven Summers” sa jedná o preskúmanie nového hudobného teritória. Ide o poznanie akustickejší a jazzovo “čistejší” počin, ktorého smerovanie naznačuje už úvodná skladba v podobe štandardu “Recorda-me.”
 
Keď Martin nehrá a nekoncertuje, má na starosti hudobnú produkciu v baptistickom kostole vo svojom rodnom Dallase.
 
 

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Piatok na BJD 2017: Hviezdy hľadajte doma
Ak existuje niečo ako „štandardný“ BJD večer, jeho tohtoročné piatkové vydanie z 20. októbra ním...
Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Trendy jazzu 21. storočia (2. časť): Jazz je mŕtvy, nech žije jazz?
Ak medzi jazzmanmi spomeniete mená Robert Glasper, Esperanza Spalding, či Hiromi, nikto zrejme...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...