Jazzová osobnosť týždňa: Viktor Zappner oslávil 85. narodeniny

Jazzová osobnosť týždňa: Viktor Zappner oslávil 85. narodeniny

Pri špeciálnej príležitosti 85. narodenín venujeme tohtotýždňovú rubriku Jazzman týždňa jazzovej osobnosti, ktorá sa počas svojho života aktívne podieľala na rozvoji jazzu viacerými spôsobmi - nielen ako jazzový klavirista, ale aj ako organizátor významného austrálskeho jazzového festivalu - a mimo iného aj ako jeden z porotcov našej súťaže o najlepší slovenský jazzový album Esprit. Týmto by sme chceli Viktorovi Zappnerovi popriať všetko najlepšie, veľa zdravia a ešte množstvo jazzu do ďalších rokov!

 

Viktor Zappner sa narodil v Trutnove 11. októbra 1936. Jeho blízky vzťah k hudbe začal už od detstva, jeho mama hrala na klavír a bola amatérsku opernou speváčkou. Rada si pohrávala s melódiami a improvizovala. Jeho otec zas pred druhou svetovou vojnou študoval spev v Paríži. Ich spoločná domácnosť bola teda od začiatku plná hudby rôznych žánrov, klasickej, populárnej, ľudovej a aj jazzu. Zappner začal hrať na klavír ako 10-ročný v roku 1946. O tri roky neskôr dal dokopy svoju prvú kapelu v rámci cirkevnej mládežníckej organizácie (po roku 1951 potom pokračovala pod záštitou klubu robotníkov). Tá hrávala na tanečných zábavách a kabaretoch. Po skončení základnej vojenskej služby v druhej polovici 50. rokov sa Viktor začal hudbou živiť. Ako sám opisuje: "Boli to úžasné časy plné swingu a jazzu. Mal som možnosť hrať s cigánskymi kapelami, orchestrami aj dychovkami, v baroch, nočných kluboch, reštauráciách, kaviarňach, divadlách, tanečných sálach, na výletných lodiach, vonku, vo vnútri, pre pasákov a prostitútky aj ministrov a vlastne pre všetkých medzi (triezvych aj opitých)." Byť muzikantom vo vtedajšom Československu tiež ponúkalo veľmi vzácnu príležitosť cestovať do zahraničia a občas zarobiť veľa peňazí. Spolu s kapelou z Prahy sa Zappner nalodil na výletnú loď MS Bremen a potom s dvoma nemeckými muzikantmi na MS Europe a takmer 11 mesiacov sa plavil medzi Kanadou, New Yorkom, Bermudami, Karibikom a Južnou Amerikou. Práve v tomto čase si vybudoval lásku ku newyorskému jazzu, ktorá mu zostala až dodnes. 

 

Zappner študoval hudbu na pedagogickej fakulte na Slovensku a pokračoval v štúdiách pedagogiky a psychológie na Karlovej Univerzite v Prahe, ktoré úspešne ukončil v roku 1971. V rámci špecializácie klinická psychológia skúmal vnímanie hudby zo strany rôznych skupín psychiatrických pacientov, psychotikov, neurotikov, aj alkoholikov. V tomto období sa tiež stal členom Medzinárodnej skupiny pre hudobnú terapiu vo Východnom Nemecku a tiež spolutvorcom pracovnej skupiny pre hudobnú terapiu, pridruženú k sekcii psychoterapie Psychiatrickej spoločnosti v Prahe.

 

Predtým, ako spolu s manželkou a deťmi v júli 1978 emigrovali do Austrálie, pracoval Zappner ako klinický psychológ na oddelení liečby závislostí na univerzitnej klinike u Apolináře v Prahe. Po rokoch, čo sa hudba používala v spoločnosti k tomu, aby ľudí nalákala k ďalšiemu pitiu alkoholu, sa Viktor zaoberal hudbou ako prostriedkom na zbavenie sa pitia raz a navždy. Po prílete do austrálskeho Hobartu v roku 1979 sa stretol s flautistkou Elinor Morrisby, ktorá pred návratom do Austrálie študovala na konzervatóriu v Prahe. Zappner si ju pamätal: "Na moje prekvapenie som si na ňu spomenul ako na ženu, ktorú som mnohokrát vídal v pražskej električke a zaujala ma, pretože zakaždým čítala inú knihu o hudbe v angličtine. Predstavila mi niekoľko skvelých muzikantov, ktorí ma uviedli na austrálsku hudobnú scénu. Krátko potom, čo sme sa usadili v Burnie, som sa zoznámil so saxofonistom Tasom Cwgillem, ktorý v roku 1947 hral s kapelou britskej armády v pražskej kaviarni Fénix. Svet je malý."

 

Počas nasledujúcich dekád hral Viktor Zappner ako jazzový klavirista Tasmánii a toto obdobie je dobre zdokumentované v novinových článkoch Jazz Action Society. Od jej založenia v roku 1983 odohrali 242 koncertov v celom severozápadnom regióne ostrova. Od marca 2002 organizoval Zappner v Burnie pravidelný týždenný jazzový festival. Okrem toho pätnásť rokov vykonával funkciu hudobného riaditeľa známeho jazzového festivalu Devonport. V roku 2011 bol Zappner nominovaný ako "miestny hrdina" na cenu Austrálčan roka za jeho prínos pre jazz a umeniu. V júni 2013 dostal medailu Rádu Austrálie za službu umeniu za propagáciu jazzu v Tasmánii. Zappnerova súbežná kariéra školského psychológa a psychoterapeuta v Tasmánii skončila v roku 2006 odchodom do penzie. Odvtedy každý deň znovu cvičí na klavíri a táto skutočnosť ho napĺňa, ako sám konštatuje: "Jazz! Aké to nádherné umenie a aké to krásne hobby!"

 

Zdroj: czechoslovaktalks.com

Foto: archív Viktora Zappnera

Autor: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Nie je hlava ako hlava: Mozgy jazzových a klasických klaviristov fungujú odlišne
Možno ste už počuli o klasifikácií myslenia na typ A a typ B. Možno poznáte človeka, ktorý sa...
Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel
Hudobný svet sa dočkal ďalšieho výnimočného skvostu legendárneho klaviristu Brada Mehldaua v podobe...
Jazzman týždňa: Elmo Hope
Ako tínedžera ho postrelil policajt a guľka len tesne minula nervy chrbtice. Až ako dvadsaťtriročný...
Jazz na operačnom stole: Taliansky hudobník hral na klavíri, zatiaľ čo mu chirurgovia operovali mozog
Technika "operácie mozgu pri vedomí" (awake brain surgery) pomáha doktorom pracovať na odstraňovaní...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...