Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti

Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti
Dávid Oláh
Už po tretíkrát zabezpečil bubeník a organizátor One Day Jazz festivalu Martin Valihora ďalšiu dôležitú udalosť pre hudobníkov, ktorou sú okrem koncertov najlepšieho súčasného jazzu masterclassy so svetovými  umelcami. Vo štvrtok 26. júna sa v priestoroch bratislavského konzervatória uskutočnil očakávaný workshop s fenoménom bicích nástrojoch - Chrisom Davom.
 
Treba povedať, že koncertná sála bola zaplnená najmä mladou a strednou generáciou hudobníkov, napriek tomu však nechýbali aj starší a skúsenejší kolegovia.
 
Workshop mal veľmi spontánny priebeh. Martin Valihora sa ujal úvodného slova aj celkového moderovania. Už po jeho prvých otázkach na trio Chrisa Dava bolo jasné, že ide o bezprostredných a temperamentných ľudí s veľkým srdcom.
 
Chris Dave na základnú otázku publika, aký je systém vášho hrania na bicích (Chris Dave hrá unikátnym štýlom, počas jednej skladby veľakrát zmení tempo, metrum a používa systém „broken rhythm“ pri ktorom je veľmi ťažké počuť, kde je prvá doba) nedokázal nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako počas workshopu vysvetľoval, od detstva počúva široké spektrum hudby – jazz, funk, R and B, Hip – Hop, soul či pop. Na základe všetkých týchto vplyvov si postupne vybudoval svoj unikátny koncept a štýl, ktorý však nemá jednoznačný systém. Ide o umelca, ktorý sa riadi intuíciou, ako sám povedal: „Pri cvičení treba byť disciplinovaný, cvičiť hlavne fundamenty a rudimenty s metronómom. Na pódiu sa však treba úplne uvoľniť a sústrediť sa už iba na muziku.“
 
Keď sa ho Martin Valihora opýtal, či pri samotnej hre vie, kde sa nachádza prvá doba a myslí na to, alebo či sa riadi iba sluchom a cítením, Chris Dave odpovedal: „Samozrejme, že viem kde je prvá doba, som predsa bubeník, mojou úlohou je hrať v time-e.“
 
Zaujímavý bol Davov podnet, v ktorom hovoril, že každý seriózny bubeník by mal ovládať hudobnú teóriu aj harmóniu, podľa neho to umožňuje bubeníkovi nielen skladať a aranžovať vlastnú hudbu, ale aj byť plnohodnotným členom kapely po boku sólistov a hráčov na harmonické nástroje.
 
Okrem mnohých zaujímavých podnetov, skúseností a rád o tom, že treba cvičiť, cvičiť a ešte raz cvičiť, o tom ako pristupovať k hudbe v prípade, že máme trvalé zamestnanie a rodinu a o praktických cvičebných technikách, ktoré Dave kedysi cvičil sme si vypučuli umenie tohto tria naživo, ktoré bolo veľkým hudobným zážitkom.
 
Na konci si Chris Dave zahral aj na woodpacku, ktorý si od prvých tónov obľúbil a na svojom instagramovom profile okrem poďakovania Borisovi Čellárovi za tento dar oznámil, že ho použije vo svojom najnovšom projekte.
 
Nezostáva mi nič iné ako sa poďakovať Martinovi Valihorovi aj za túto stránku jeho práce, pomocou ktorej sa mu darí k nám približovať súčasných svetových hudobníkov. Určite hovorím v mene všetkých kolegov, ktorí sa na tomto masterclasse objavili. Už teraz sa teším na budúcoročný workshop z produkcie One Day Jazz Festivalu.
 
 
Dávid Oláh

Galéria

20180626_173615.jpg
20180626_174450.jpg

 

 

Ďalšie články

Nová frekvencia pre slovenský jazz: Martin Valihora prichádza s Jazz Rádiom
Jazz. Hudobný žáner, ktorý má na Slovensku a aj v Bratislave množstvo priaznivcov. Spoločne...
One Day Jazz Festival v DPOH: Ari Hoenig Trio, Ovsepian/Camarda/Valihora a Ľudové Mladistvá
Jedenásty ročník festivalu sa po veľkom open-air koncerte na Bratislavskom hrade a odbočke v...
One Day Jazz Festival: Hudobná sonda do duší
7.november 2014, Istropolis, Bratislava   Ako víchrica sa Bratislavou prehnal jednodňový jazz...
Erik Rothenstein: Mexické publikum striehlo na každú našu notu
Stretol som sa so saxofonistom, skladateľom, aranžérom a pedagógom Erikom Rothensteinom. Rozprávali...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...