CD Blue World: John Coltrane a jeho modrý svet

CD Blue World: John Coltrane a jeho modrý svet
Dávid Oláh
Legenda moderného jazzu, multiinštrumentalista, skladateľ a vizionár John Coltrane sa k nám vrátil aj tento rok. Urobil tak v tej najkrajšej podobe, v akej mohol. Iba pred pár týždňami bola do sveta vypustená jeho „novinka“ s názvom „Blue World“. Nahraná bola pod hlavičkou vydavateľstva Impulse v štúdiu známeho Rudyho Van Geldera. Na tomto albume sa objavuje jeho klasické kvarteto – McCoy Tyner, Elvin Jones a Jimmy Garrison.
 
V roku 1964 bol album „Blue World“ nahrávaný ako hudba do francúzskeho filmu, ktorého režisér bol priateľ s Jimmym Garrisonom, a práve takto vznikla ich vzájomná spolupráca. Išlo o obdobie medzi albumami „Crescent“ a „A Love Supreme“, čo je súvisí aj s výberom skladieb na tejto doske. Svetlo sveta však uzrela až tento rok, kedy sa nahrávky dostali do rúk vydavateľstva Impulse!, ktoré sa rozhodlo ich vydať.
 
CD je zložené z piatich „trackov“. Úvodná Coltraneova balada „Naima“ (Take 1) neprináša niečo príliš zvláštne, ide o štandardne perfektnú súhru kvarteta po každej stránke. Následná „Village Blues“ (Take 2)  pokračuje v podobnom duchu. Sme tu svedkami silného bluesového prístupu k improvizáciám, ktoré líder kombinuje s intervalickým pentatonickým hraním. Ide o kultivovaný a prirodzený hráčsky prejav. Nikto na nikoho ani na nič „netlačí“, čo je opačný spôsob hry v porovnaní s minuloročným CD „Both Directions at Once“. Koncept sa mení skladbou „Blue World“, kde sa dostávame do uvoľnenejšieho sólistického priestoru. Kvarteto sa slobodnejšie vyhráva s rytmom, grooveom, ale aj s kvartovými harmóniami Tynera. Opäť tu však cítiť istú dávku kontroly, pokoja a relaxácie, čo absolútne neuškodilo celkovému dojmu z hudby, keďže slúži ako soundtrack k filmu. 
 
 
Ďalšie dva „tejky“ „Village Blues“ sú krásnou ukážkou práce s rytmom a dokonalým frázovaním.  Špeciálne odporúčam zamerať sa pri počúvaní na odlišný „comping“ Elvina Jonesa v týchto dvoch verziách. Práve toto má najväčší vplyv na hru jeho zvyšných troch spoluhráčov. Molová bossa nova „Like Sonny“ vyvažuje dramaturgiu albumu, ktorá má svoju silnú logiku založenú na pokoji a miernom napätí. Učebnicové bopové sólo McCoya Tynera ide rovno k veci, má iba jeden chorus. Ale práve schopnosť všetko povedať za krátky čas, svedčí o genialite týchto pánov. „Traneing In“ je bluesová téma, kde najviac vyniká Garrison svojim úvodným sólom. Nezaniká tu však ani Tyner, ktorý fantasticky kombinuje jeho kvartový spôsob hrania s bluesovou a bebopovou tradíciou. Coltrane pokračuje v podobnom „zmiešanom“ prístupe plnom krásnych momentov. Záverečný „take“ „Naimy“ uzatvára tento pôsobivý hudobný výlet.  
 
Album „Blue World“ neprekvapil natoľko, ako minuloročné CD „Both Directions at Once“. V tomto roku sa k nám Coltrane vrátil v jemnejšom, west coastovom šate. Svoju hudbu tu prezentuje ako umelec, ktorý vie robiť kompromisy. 
 
CD môže výborne poslúžiť neznalému poslucháčovi, ktorý by chcel začať koketovať s Coltraneovou hudbou, ale aj každému fanúšikovi a (jazzovému) hudobníkovi, ktorý sa chce od týchto majstrov niečo nové naučiť.   
 
 
Dávid Oláh
 

 

 

Ďalšie články

CD The Quest: Andreas Varady opäť vyprodukoval tú najvyššiu umeleckú kvalitu
Pred vyše desiatimi rokmi nás všetkých privádzal do nemého úžasu na svojom koncerte v Nu...
Deezer uvádza: Náučné moderované jazzové playlisty
Používatelia služby Deezer, pozor! Pri príležitosti Medzinárodného dňa jazzu (30. apríl) táto...
Reportáž: Prievidzské Fúzie ponúkli kombináciu kvalitných koncertov a výchovno-vzdelávacích aktivít
Už po jedenástykrát prišiel tím organizátorov podujatia Fúzie v Prievidzi s komplexným...
Reportáž: Prvý deň Mikulášskeho jazzového festivalu 2019 spojil slovenskú kvalitu so svetovou špičkou
Minulý víkend, od piatku 26.7. do nedele 28.7.2019, sa konal jubilejný 15. ročník Mikulášskeho...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...