Di Meola a Rubalcaba naplnili obrátenú pyramídu

Di Meola a Rubalcaba naplnili obrátenú pyramídu
jazz.sk

Al Di Meola & Gonzalo Rubalcaba, 15.11.2013 Slovenský rozhlas, Bratislava

 

Nezabudnuteľnú hudobnú lahôdku priniesol do Bratislavy koncertný cyklus City Sounds, v rámci ktorého sa  predstavilo duo velikánov jazzovej gitary a klavíra, legendárny Al Di Meola (USA) a nemenej významý Gonzalo Rubalcaba (Cuba).

 

Tohtoročná jazzová jeseň na Slovensku bola mimoriadne bohatá a už dlhšie avizovaný koncert  dvoch výnimočných hráčov bol lákadlom pre mnohých hudobných fajnšmekrov. Vypredané, do posledného miesta zaplnené veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu bolo toho jasným dôkazom.

 

Na úvod výnimočnej hudobnej udalosti sa predstavil mladý, talentovaný klavírista Valér Miko, ktorý  svojim recitálom pripravil hodnotnú atmosféru k príchodu super dua. Aj keď udržať pozornosť pol hodinovým sólovým výstupom nie je jednoduché, poslucháči ho odmenili spontánnym a zaslúženým aplauzom.

 

 

Fenomenálny! Takto možno jednoducho označiť koncert Al Di Meolu a Gonzala Rubalcabu.

Gitarista, ktorý už koncom 70.tych rokov svojimi nahrávkami definoval žáner jazzrockovej fúzie, a v ktorého celej tvorbe sa nesie silný vplyv world music (latinskoamerická hudba, argentínske tango, španielske flamenco, afrokubánska salsa, či hudba blízkeho východu a severnej afriky) sa komerčne preslávil najmä virtuóznym akustickým triom Friday Night in San Francisco 1980 (Al Di Meola, John McLaughlin a Paco de Lucia). Meolova technická virtuozita sa prirodzene snúbi s lyrikou, výraznou melodikou a bravúrnymi rytmizáciami. Meola počas svojej 40. ročnej kariéry strieda elektrické a akustické zostavy, súčasný signifikantný gitarový výraz s typickým dozvukom gitarového syntezátora si jasne vyformoval v jeho projekte World Simfonia.

 

 

Komorné spojenie gitary a klavíra však postytuje iné, nijak neobmedzené harmonicko- melodické, rytmické a improvizačné možnosti na čo poukazujú aj najvýznamnejšie nahrávky, ktoré v takomto obsadení nahrali Jim Hall s Bill Evansom, Bill Frisell s Fredom Herschom či Pat Metheny s Bradom Mehldauom. Al Di Meola s Gonzalom Rubalcabom sú ďalším duom najvyššieho formátu, ktoré v takejto zostave prináša inovatívne prvky.

 

 

Nomináciami Grammy Awards ovenčený Gonzalo Rubalcaba spolupracoval s Meolom už na jeho predošlých albumoch Flash on Flash (2002) a Pursuit of Radical Rhapsody (2011), z ktorého bol prevažne zložený aj prvý set koncertu. (Siberiana, Nawazine, Brave new world, Full frontal contrapunctal, Bona, Double Concerto)

 

 

V nádhernom, priezračnom zvuku koncertnej sály Slovenského rozhlasu sa niesla dokonalá súhra dvoch majstrov, ktorí s úplnou ľahkosťou predvádzali neuveriteľne náročné momenty, pritom však ich virtuozita bola prirodzene podriadená muzikalite. Al Di Meola modifikoval zvuk svojej akustickej nylonky gitarovým syntetizérom s dozvukom steel drums, svoj tón občas zhutňoval pridaním basovej oktávy a samozrejme nechýbal ani skresľovač. Svoju rytmickú ekvilibristiku podporoval neustálym podupávaním nohou, ktoré mu umožňuje presne interpretovať neskutočne náročné gitarové party. Ako sa sám majster Meola vyjadruje v rozhovoroch, vo svojej hudbe neobľubuje dlhé improvizované pasáže na jednoduchý podklad ale uprednostňuje prekomponované  úseky, v ktorých improvizácia ešte hodnotnejšie vyznieva. Zážitok z takejto sofistikovanej súhry je skutočne len ťažko opísateľný.

 

 

Po 20 minútovej prestávke sa predviedli Gonzalo Rubalcaba aj Al Di Meola vo vlastných sólových vstupoch. Meola predniesol skladby z jeho najnovšieho albumu All Your Life (2012), ktorý je jeho sólovou poctou skupine Beatles. Tento album si bolo možné priamo zakúpiť vo vestibule a po koncerte získať aj autogramy od oboch protagonistov večera.

 

 

Záver druhého setu neuveriteľne technicky a na najvyššej úrovni muzikality vygradovali v skladbách Umbras a Turqouise. Po následnej burácajúcej standing ovation prišli ešte dva prídavky: She´s Leaving Home (Lennon/McCartney) zo spomímaného albumu All Your Life a azda najslávnejšou Meolovou skladbou Mediterranean Sundance sa tento hviezdny duet s Bratislavou rozlúčil.

Dúfajme, že táto ich  koncertná šnúra prinesie aj spoločný album, ktorý by nepochybne patril k vrcholným nahrávkam takéhoto obsadenia.

 

Ku klavírnej hre geniálneho Rubalcabu sa vyjadril aj môj kolega, klavirista Pavel Morochovič:

 

"Gonzalo Rubalcaba sa predstavil v Bratislave nielen ako famózny klavírny virtuóz vo svojom výraze absorbujúci nespočetné množstvo výrazových prostriedkov z oblasti jazzu, vážnej hudby a iných žánrov, ale aj ako umelec, ktorý až neuveriteľným spôsobom pracuje s tónom, rytmikou a harmóniou v takom ťažkom formáte k akým duet gitara-klavír určite patrí.

Gonzalo Rubalcaba vo výborne prepracovaných kompozíciach majstra Al Di Meolu dokázal nielen výnimočne podporiť kompozície, ale aj nenásilnou formou posunúť inštrumentálnu, intepretačnú úroveň o pár latiek vyššie. Poslucháč miestami nevedel, či sa jedná o presne napísaný part, alebo o variáciu, či úplnú improvizáciu a to bolo si myslím najkľúčovejším momentom celého neskutočne kompaktného a výborne vygradovaného vystúpenia. Hranice možného aj nemožného sa opäť posunuli ďalej.

 

 

V sólovom sete Gonzalo Rubalcaba ukázal prečo sa právom zaraďuje medzi absolútnu svetovú špičku. Výborná práca s tónom (podporená klavírom značky Fazioli dovezeného z Viedne špeciálne pre účely tohto vystúpenia), ukážkové „pedálovanie“, skvelé a inovatívne rytmické frázovanie a v neposlednom rade neuveriteľná klavírna technika a čistota tónov patrila nepochybne k jedným z vrcholov tohto výnimočného stretnutia dvoch skutočne impozantných umelcov. Gonzalo Rubalcaba vo svojom vystúpení spojil genialitu velikánov ako napr. Keith Jarret s virtuozitou najväčších koncertných majstrov vážnej hudby. Nepochybne jeden z vrcholov tohtoročnej jazzovej nádielky na Slovensku. "

 

 

Zostáva nám iba poďakovať sa organizátorom projektu City Sounds Matejovi Šálekovi a Mariánovi Pavlovičovi za to, že divákom umožnili takýto skvelý hudobný zážitok a tešíme sa na ďalšie veľké mená, ktoré sa im podarí do Bratislavy priviesť.

 

Miroslav Zahradník a Pavel Morochovič
Foto: Rudolf Baranovič

 

Galéria

DSC_7461.jpg
DSC_7487.jpg
DSC_7496.jpg
DSC_7512.jpg
DSC_7518.jpg
DSC_7536.jpg
DSC_7541.jpg
DSC_7545.jpg
DSC_7547.jpg
DSC_7550.jpg
DSC_7552.jpg
DSC_7555.jpg
DSC_7558.jpg
DSC_7564.jpg
DSC_7566.jpg
DSC_7570.jpg
DSC_7577.jpg
DSC_7579.jpg
DSC_7582.jpg
DSC_7585.jpg
DSC_7590.jpg

 

 

Ďalšie články

...a zrodila sa Bossa Nova!
Brazílsky termín „Bossa nova“  býva prekladaný ako  „Nový smer“, alebo „Nová vlna“. Slovo...
Brian Blade: Aj pri odlišných názoroch nás spája ľudskosť
Náš rozhovor s bubeníkom Brianom Bladeom je vyústením dlhoročného záujmu o jeho osobu a ...
Cassandra Wilson priniesla Bratislave hudbu tvorenú srdcom
11.december 2014, Nová Scéna, Bratislava   Bohatú koncertnú sezónu prišla do Bratislavy...
Al Di Meola: Vždy hovorím publiku, že ma vidí hrať elektrickú hudbu posledný raz
Rozhovor s Al Di Meolom, 9.6.2015, Bratislava   Al Di Meola (1954) je mimoriadne produktívny...
Aký bol rok 2024 v jazze?
Každoročne prichádzajú na pretras najpozoruhodnejšie albumy, najvýnimočnejší umelci či...
Víťazi jednotlivých ročníkov ocenenia ESPRIT
Ocenenie ESPRIT za najlepší domáci jazzový album roka inicioval v roku 2013 zakladateľ portálu jazz...
Odpovede Richarda Autnera
Herca Richarda Autnera mnohí poznajú z dosiek Slovenského národného divadla, divadla Aréna, Divadla...
City Sounds: názvuky jazzového mesta
Presne, ako som pred niekoľkými dňami spomínal: bratislavský City Sounds Festival je výživným a...