Gabo Jonáš: Jazz nemôžete hrať dobre, keď je vaša myseľ uzavretá

Gabo Jonáš: Jazz nemôžete hrať dobre, keď je vaša myseľ uzavretá
jazz.sk

V pondelok 30. apríla, na prvý Medzinárodný deň jazzu, sa o 19:00 začal na portáli Jazz.sk druhý chat zo seriálu 'Na linke s...'. Cieľom týchto live chatov je sprístupniť možnosť porozprávať sa online spôsobom s profesionálnymi hudobníkmi nielen zo Slovenska. Že opäť išlo o zaujímavú konverzáciu, si môžete prečítať v nasledujúcom prepise. 

 
Začiatok 19:06
jazz.sk: Priatelia, vítame vás na live pokeci s legendou klavíru, hudobníkom s hĺbkou a skvelým človekom Gabom Jonášom. Nech sa páči, Gabo je pripravený na vaše otázky. Príjemné chatovanie prajeme :)
Jaroslav Zelenka: Dobry den Gabo, obdivujem vasu hru, hlavne milujem koncerty. Chybaju mi vsak nejake CDcka od Vas. Mate nieco vydane? Pripravujete nieco?
Gabriel Jonáš@Jaroslav Zelenka: Tie posledné nie sú pod mojim menom, som tam ako člen kapely, úplne posledné je Personal Suite od Nikolaja Nikitina. Predtým to bola polská speváčka Eva Cybulska a dvaja známi polskí jazzoví hudobníci a album Songs from the Heart. Teraz pripravujem CD cez hudobné centrum s vlastnými skladbami.
Jaroslav Zelenka: Super! Dakujem
Robert Szabo: Pocul som, ze ste povodne nestudoval klavir. Je to pravda?
Gabriel Jonáš: @Robert Szabo: Áno, hudobnú školu som skončil ako akordeonista. Tým, že som urobil prijímačky na konzervatórium, opäť som bol akordeonista. Ako veďlajší nástroj som absolvoval klasickú gitaru.
Robert Szabo: Vraj aj George Shearing bol najprv akordeonista :) Nebol problem s prechodom na klavir? Myslim po technickej stranke.
Gabriel Jonáš: @Robert Szabo: Myslel som si, že s ľavou rukou to nezvládnem, ale potom sa to vďaka cvičeniu uvoľnilo :)
Peter Žuffa: V ktorých svetoznámych jazzových kluboch ste mali tu česť si zahrať? Čo podľa Vás chýba tým slovenským?
Gabriel Jonáš: @Peter Žuffa: Hral som napríklad v Harleme s černochmi. V najznámejších newyorských som nehral, ale navštevoval som ich ako fanúšik, "jamovať" sa tam totiž nemôže. To sa môže len v menej známych kluboch. Slovenské kluby nemôžem nazvať jazzovými klubmi, je to sympatické, že vedľa iných činností tá reštaurácia prijme aj jazz. Nie sú to teda jazzové kluby v pravom slova zmysle.
Robert Szabo.: Zaujimalo by ma este, ako pristupovat k jazz standardom. pocul som taky nazor, ze je to uz zastarale a treba hrat svoje sucastne veci.
Gabriel Jonáš: @Robert Szabo: Keď chceme hrať jazz, tak si treba osvojiť jazz ako jazyk - a z toho vynechať históriu a hráčov, ktorí vytvorili jazz ako taký je nonsense. Hrať svoje súčasné veci nemá nič spoločné s jazzom. Potom sa ukáže, či sa to dá nazvať jazzom a do akej miery to obsahuje žánre rôzneho druhu, ale komponovanie a interpretovať jazz to sú dve rôzne otázky.
Tomáš Lukáč: Pekny vecer zelam. Chcel by som sa vas opytat, co podla Vas najviac chyba slovenskemu jazzu?
Peter Žuffa: @Tomáš Lukáč: Ja by som povedal, že fanúšikovia :-)
Gabriel Jonáš: @Tomáš Lukáč: Najmä možnosti. Ono je to dané Slovenskom, že trh je obmedzený a pre menšinový žáner ešte viac. Pokiaľ chcete z toho žiť, tak toto budete postrádať.
Karolína: Viem, že ste meditovali v zenovom kláštore. Chcem sa spýtať, ako Vám táto skúsenosť pomáha pri hraní.
Gabriel Jonáš: @Karolína: Odpoveď je jednoduchá, keď sa vám darí pri praktizovaní tak, ako to má byť, tak to otvorí vaše energie, vašu psychiku. Inak povedané postupujete od uzavretej mysli k otvorenej mysli, ktorá nie je uväznená v ľavej hemisfére. Nakoľko ide o jazz, nemôžete hrať dobre, keď vaša myseľ je uzavretá, blokovaná, nevie sa uvoľniť, tak skôr či neskôr končíte iba pre technike. Nepresiahne to technickú rovinu.
Martin Janek: dobry den, za prve, super vec tento chat, aj ten s p. Griglakom bol vyborny. Za druhe, ked ste bol v new yorku, v akom obdobi to bolo? Bolo tazke uchytit sa tam?
Gabriel Jonáš: @Martin Janek: Bolo to v roku 1973. A ja nemôžem o sebe hovoriť, že som sa tam uchytil, ale mal som šťastie, že som sa dostal medzi tých najväčších (niektorých) hudobníkov. Pravda je taká, že nikoho som nepoznal a v tejto situácií som urobil to, že som išiel za hlavným redaktorom DownBeatu (časopisu) a predstavil som sa mu, že hrám a mám záujem o jazz a on ma poslal k ďalšiemu redaktorovi a ten ma nakontaktoval už konkrétne na Attila Zollera, gitaristu, ktorý práve hľadal do svojho kvartetu klaviristu.
Natália: Dobrý deň, prosím mohli by ste mi poradiť, ktoré svetové univerzity sú momentálne najlepšie v oblasti jazzového vzdelávania? (Konkrétne mám záujem o jazzový spev.) Ešte by som sa chcela opýtať, čo si myslíte o tej slovenskej jazzovej uni v Štiavnici. Ďakujem pekne.
Gabriel Jonáš: @Natália: Najbližšie je univerzita v Grazi a o štiavnickej univerzite som žiaľ zatiaľ nepočul.
Peter Žuffa: Čo si myslíte o Bratislavských Jazzových Dňoch? Mne to pripadá tak, že jazzu je tam stále menej a menej...
Gabriel Jonáš: @Peter Žuffa: Je dobré, že to existujú a že tam máme možnosť zblízka vidieť veľa majstrov, aj keď nie všetci hrajú ortodoxný jazz. Tá tendencia, že jazzu je menej sa netýka iba Bratislavy, ale je to celoeurópsky fenomén. Je to asi aj kvôli tomu, aby sa pritiahlo viac poslucháčov, ktorí sú inak orientovaní.
Martin Janek: hram na klaviri a pristup, ktory odpovedate Karoline je zaujimavy. Vzdy som chcel vediet, co ide hudobnikovi myslou pocas hrania. Podla toho, co pisete je najlepsie, ked nema na mysli nic? Naco potom to cvicenie a ucenie teorie :)
Gabriel Jonáš@Martin Janek: To, o čom hovorím, sa odohráva viac v pravej hemisfére (miesto intuície, miesto kreativity), ale to vôbec nenabúrava realitu ľavej hemisféry, ktorá práve naopak je kompetentná pre nacvičovanie, pre štúdium, pre neustále opakovanie a drilovanie. To, čo som odpovedal Karolíne sa netýka začiatkov, aj keď aj tam sa to dá.
Karolína: Ešte by som sa chcela spýtať či máte deti a či ich vediete ich k jazzu.
Gabriel Jonáš: @Karolína: Mám jednu dcéru, ktorá skončila hotelovú školu a je inžinierka ekonómie. Keď bola menšia hrala na klavíri a zobcovej flaute, ale prestala. Hlavne sa jej nechcelo cvičiť, pozerala na hodinky, sledovala sekundy,, kedy už môže prestať. Často som sa tomu aj zasmial. Pozerajúc spätne, vidím, že si napĺňa svoj život svojim spôsobom.
Martin Janek: Dakujem. Viem, ze vela nacvicim, ked sa mi dari sustredit na material, ktory studujem. Viete mi poradit ako posilnit koncentraciu?
Gabriel Jonáš: @Martin Janek: Mne osobne pomohla joga a budhistické cvičenie, ale iste sú aj iné spôsoby.
Peter Žuffa: Dá sa vôbec v hudbe niekam dostať, keď to človek nerobí full-time? Keď ešte popri tom musí chodiť do inej práce?
Gabriel Jonáš: @Peter Žuffa: Kde sa chcete dostať?
Peter Žuffa: @Gabriel Jonáš: No, rád by som sa dostal do stavu, keď by som si mohol z chuti zahrať na nejakej jam session bez toho, aby som sa musel pekelne sústrediť na harmóniu a stupnice, pretože to mi zabraňuje kontaktu s hudobníkmi a improvizácii. A po návrate z práce bývam unavený a nevlázem už cvičiť. Ale asi byť hudobníkom je rehoľa...
Gabriel Jonáš: @Peter Žuffa: Je to o tom, ten istý stupeň remeselnej kvality dosahuje každý individuálne. Niekto to zvládne za rok, niekto za desať.
Andrej Urminský: Ja by som sa rád opýtal na cvičenie. Moc ľudí z workshopov o tom nerozpráva. Ste systematický v cvičení? Načo sa zameriavate najviac, ako a koľko ste cvičili v porovnaní - kedysi a dnes. Prípadne ako si rozdeliť čas. Veľa otázok, ale predsa... Ďakujem :)
Gabriel Jonáš: @Andrej Urminský: Neberte si zo mňa príklad, o mne bolo známe, že som sporadický v cvičení a často som sa spoliehal aj na svoj talent, ktorý tam evidentne bol. Klasické vzdelanie som absolvoval, ale s minimálnym cvičením. Ale v jazze mám chuť hrať, nie vyložene cvičiť bez výrazu, len mechanicky. Na to mám hocikedy chuť :) Každý si musí ten spôsob cvičenia prispôsobiť svojim schopnostiam, talentu a zručnosti, lebo to, čo ja zvládnem za dva dni, niekomu trvá dva mesiace. A to nielen v hudbe. Nie sme rovnakí a merítkom, že máme správnu metódu je, že postupujeme technicky aj výrazovo a že sme schopní dôjsť aj do roviny koncertného hrania... ale ani tam to nekončí.
Erik Dimitrov: Dobrý deň, som doktorandom na Muzikológii a spracúvam tematiku jazzových klaviristov. Zaujímalo by ma viacero faktov o Vašom umeleckom pôsobení. Chcel by som sa opýtať na jeden z Vašich prvých albumov, na ktorom ste participovali, konkrétne LP Zvěrokruh s Jiřím Stivínom. Aký bol Váš vklad na tento album a či ste sa inšpirovali Chick Coreovým albumom Light as a Feather? Konkrétne teda kompozičný vklad.
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Vôbec nie, zo Stivínom bolo jedno zaujímavé, že nikdy sme spolu necvičili, hneď sme išli na vec, buď prvý alebo druhý take. Keď sú tam nejaké stopy Chick Corea a podobne, to bol len môj privátny záujem o majstrov jazzu.
Erik Dimitrov: Na aký podnet vznikla Vaša spolupráca s Emilom Viklickým, resp. Klávesovou konklávou?
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: To bola čisto ponuka. V tom období som sa pohyboval dlhšiu dobu v Prahe a tým, že som hral so Stivínom, som bol známy v jazzovej oblasti a niekoho napadlo urobiť takýto projekt.
Erik Dimitrov: Je to zaujímavé, pretože v tej dobe vznikali iba prvé klavírne duá/triá. Napríklad Hancock s Coreom vydali spoločný album až v 1978, čo bolo až 2 roky po Vašom albume. Možno sa inšpirovali práve Vami :) Akým klaviristom, resp. klaviristami ste sa najviac inšpirovali pri tvorbe kompozícii na Váš prvý album Impresie?
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Ja som prvého Coreu počul v roku 1969, on už dávno hral jazz na najvyššej úrovni a už bol aj známy - a boli tam všetky základné stopy, ktoré ho robia Coreom. Možno trošku Wayne Shorter a Herbie Hancock, ale samozrejme podľa mojich možností ponímania a dostupnosti materiálov. 
Lukáš Oravec:: Zdravim! Nebudete nahodou hrat v Brne?
Gabriel Jonáš: @Lukáš Oravec: Áno, budeme s Nikolaj Nikitin Quartet v poslednom májovom týždni.
Lukáš Oravec: Dufam ze sa nam podari prist do Brna na Vas koncert. Vygooglil som ze hrate v Metro Music Bare. To je pekny priestor
Gabriel Jonáš: @Lukáš Oravec: Budeme hrať kompozície Nikolaja Nikitina, ktoré sú na CD-čku.
Erik Dimitrov: A ako ste sa v tej dobe dostávali k nahrávkam? Mali ste k dispozícii aj nejaké zahraničné LP?
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Tak toto je nalepšia otázka, ktorú ste položili. To bolo peklo! Kto mal, ten nepožičal. Tým, že som chodil do zahraničia, tak som sa to snažil využiť a tam pohľadať. Ale mohol som si dovoliť kúpiť maximálne dve LP. Najväčšie šťastie bolo, že zázrakom jeden kolega na konzervatóriu vlastnil plno nahrávok na magnetofóne, ktoré od niekoho získaval a ktoré niekedy neboli staršie ako dva roky. Aby sme boli v obraze, hovorím o rokoch 1965 -1969. Raz týždenne sme ich počúvali - asi traja ľudia dokopy.
Robert Szabo: S ktorymi hudobnikmi vystupujete v sucastnosti?
Gabriel Jonáš: @Robert Szabo: Sporadicky s Borisom Čellárom, Jurajom Bartošom, Rado Tariškom, Eddie Portellom, Jurajom Kalászom, Jurajom Griglákom, Nikolajom Nikitinom, Jozefom Dö me, potom so speváčkami Silvia Josifovská, Hanka Gregušová, Lucia Lužinská, spevákom Peter Adomov, Martin Valihora a podobne.
 
jazz.sk: Vedeli ste, že dnes je prvý oficiálny medzinárodný deň jazzu v histórii ľudstva? Od dnes to už bude pravidlom - 30. apríl - medzinárodný deň jazzu!
 
Michal Balla: Dobrý večer. Prečo myslí jazzman v kvintovom kruhu do ľava?
Gabriel Jonáš: @Michal Balla: Kto Vám to povedal? Ja som na to nikdy ani nepomyslel a pritom som vzdelaný hudobník.
Tomáš Jochmann: @Michal Balla: Pretože najčastejší harmonický spoj v tradičnom jazze je II - V - I , takže keď sa na to pozriete, tak basy postupujú po kvartách. Tzn. ak idete po kvintovom kruhu opačným smerom, dostanete kvarty...
Peter Žuffa: @Tomáš Jochmann: Alebo aj 6 - 2 - 5 - 1, čo je "uchu lahodiaci" postup. Ja tiež skôr "rozmýšľam" v kvartách doprava, čo je samozrejme po kvintách doľava...
Tomáš Jochmann: @Peter Žuffa: Ja používam zásadne kvartový kruh. Kvintový je pre klasikov... :-)
Gabriel Jonáš: @Tomáš Jochmann: @Peter Žuffa: V jazze som takto nikdy nerozmýšľal, hoci o týchto postupoch samozrejme viem a používam to jedine vtedy, keď niekedy učím jazzové remeslo.
Tomáš Jochmann: Dobrý večer, ja samozrejme nad tým tiež nepremýšľam, ale keď učím začiatočníkov, tak je to jedna z najlepších pomôcok ako sa naučiť II - V - I vo všetkých tóninách...
Michal Balla: Aj ja používam kvartový kruh, ale stretol som sa s tým, že jazzmani myslia v kvintovom do ľava. Vďaka za odozvu. Pekný večer želám.
Peter Žuffa: @Tomáš Jochmann: Sú to také šikovné "barličky", ktoré umožňujú počas hrania nadýchnuť... :-)
Tomáš Jochmann: @Michal Balla: Kvintový doľava = Kvartový doprava :-)
Gabriel Jonáš: @Michal Balla: Treba rozlíšiť, v akom štádiu sa jazzman nachádza. Majstri sa takýmto vôbec nezaoberajú - iba pri učení. Nepovedal by som, že to je smerodatná psychológia jazzu.
Gabriel Jonáš: Ináč, poznámka pod čiarou, zdá sa mi, že hudobníci, ktorí sa zaoberajú jazzom, ako keby sa strácali v remeselných zručnostiach. Často zabúdajú na výraz, ktorý tomu dáva zmysel a vyzdvihuje to vyššie ako samotná technika. V krátkosti: nie je potrebné to veľmi dlho vláčiť so sebou.
Peter Žuffa: @Gabriel Jonáš: Pekne povedané. Tiež mám z niektorých hudobníkov pocit, že sa pretekajú v tom, kto zahrá viac tónov za sekundu, ale myšlienka uniká...
 
Erik Dimitrov: Dopočul som sa, že rád maľujete. Sú Vaše obrazy niekde k nahliadnutiu? :)
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Všetky som stratil, nechtiac som ich nechal na kultúrnom stredisku a kým som si spomenul, boli preč. Boli perspektívne, videli ich akademickí maliari, napríklad Jakabčic (už nežije) a až sa pýtali, že prečo nejdem na školu : )
Erik Dimitrov: Tak to je veľká škoda :( Ešte som sa chcel opýtať, prečo ste nenastúpili na Berklee, resp. do Grazu?
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Do Grazu kvôli tomu, že nebolo možné dostať štipendium pre samotný jazz. A robiť naraz klasiku aj jazz - aby človek dosiahol určité majstrovstvo - nie je možné, lebo sú to iné techniky a iné spôsoby hrania. Do Berklee preto, lebo som sa rozhodol, že nezostanem v USA.
Erik Dimitrov: Ešte by som sa chcel opýtať, prečo je taký veľký časový odstup medzi Vašim prvým a druhým albumom?
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: V tom období, v 70-tych rokoch, nemohol hocikto nahrávať, musel byť už známy koncertný hráč, aby mu Opus alebo Panton ponúkol nahrávanie LP. Takže na to obdobie to nebolo dlho.
Erik Dimitrov: @Gabriel Jonáš: Ďakujem veľmi pekne za odpovede. Prajem Vám všetko dobré!
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: Prajem úspešné zavŕšenie doktorandského štúdia!
Erik Dimitrov: Ďakujem, a verím, že sa niekedy stretneme aj naživo :)
Gabriel Jonáš: @Erik Dimitrov: AK si nájdete čas, každú nedeľu hrám jam session v Pube u Zeleného Stromu.
Boris Čellár: Ahoj Gabko, este som ta tu stihol. Je to naozaj velmi inspirativne s tebou hrat. Dakujem a tesim sa na najblizsi spolocny gig!
Gabriel Jonáš: @Boris Čellár: Aj ja ďakujem a dúfam, že to takto vydrží aj naďalej, že sa budeme môcť navzájom inšpirovať.
Benjamin: Kedze ste sa venovali zenu, zlakalo vas aj nejake vychodne bojove umenie?
Gabriel Jonáš: @Benjamin: Robil som karate rok, ale musel som prestať kvôli zraneniam. Ten, ktorý nerobí pri praktizovaní bojového umenia aj meditáciu (sebapoznanie), sa rovná klaviristovi, ktorý stále len naháňa kvartové a kvintové kruhy a stupnice.
 
Michaela Spevula Gerhardová: Ahoj :), ja som chcela len pozdraviť. Už sa neviem dočkať, kedy sa zas budem môcť učiť od teba!!! :)
Gabriel Jonáš: @Michaela Spevula Gerhardová: 15. mája je prvá vokalíza v Hlave XXII, keď sme už pri to učení :)
Michaela Spevula Gerhardová: Teším sa!!! Utorky boli vždy veľmi tvorivé :)
Gabriel Jonáš: @Michaela Spevula Gerhardová: Jednoznačne som vypozoroval, že každej jednej speváčke to pomohlo, že majú za sebou ľudí, ktorí majú za sebou slušné remeslo a dokážu dať hudobný zmysel tým jednotlivým úsekom, aby to nebolo len o remesle. Umenie presahuje remeslo - vo všetkom.
Gabriel Jonáš: Poznámka pod čiarou 2: všetko, k čomu som došiel, je, že som konečne začal rozumieť jazzový majstrom typu Keith Jarret, Chick Corea, John Coltrain, Freddie Hubbard, atď. Inými slovami, stal som sa konečne pravým fanúšikom, ktorý rozumie, čo títo ľudia vyvádzajú :) Poslaním umenia nie je hľadať kvartové a kvintové kruhy, ale dotknúť sa duše človeka. Ale takých majstrov je málo.
Michaela Spevula Gerhardová: Plne súhlasím. Nie je nič krajšie, ako keď sa stretne láska s poctivou prácou, vznikne tak nádherné umenie :)
Gabriel Jonáš: @Michaela Spevula Gerhardová: múdručká :)
Michaela Spevula Gerhardová: už sa niečo na mňa nalepilo :) preto som písala, že už sa neviem dočkať, kedy sa budem môcť opäť učiť :) Najviac bolo pre mňa počúvať, a ešte musím veľa počúvať, aby som dorazila aspoň na zlomok tvoje cesty... Najväčšia škola mi začne v máji a skončí v decembri...
Gabriel Jonáš: @Michaela Spevula Gerhardová: Tak tento prístup sa mi páči. Skromnosť je mi blízka.
 
Tomáš: Chcem povedat... V mojom okolí je technicky zdatných vela muzikantov ktorí mi vravia o určitých pravidlách. S týmto sa stretávame aj v realnom živote, kde vás učia pravidlám. Mna uspokojuje hra, ked cítim slobodu a cítim, akoby tie tony prichádzali rovno z vesmíru skrze mna, je mi lúto, že nie je zatial žiadny muzikant, ktorý by so mnou súhlasil a tvoril na tejto báze.
Gabriel Jonáš: @Tomáš: Najlepšia je správna rovnváha týchto komponentov a tá sloboda tiež nesmie byť úplne subjektívna. Objektívnosť nadobúda cez sebareflexiu a počúvanie a tým, že je človek otvorený kritike od ľudí, ktorí tomu rozumejú.
Tomáš: Dakujem, prajem dobrú noc...
jarry mac johny: Pan jonas chcem a opytat ci mate dobre skusenosti s pytiolovanim si ruk pred koncertom?
Gabriel Jonáš: @jarry mac johny: Niekto to robí, niekto nie, ja som to nikdy nerobil a nezaručuje to ani majstrovstvo v remesle a veľkého hudobníka to z Vás nespraví.
tomy mac jarry: aku by vam dal otazku parker keby tu teraz pisal?
Gabriel Jonáš: @tomy mac jarry: Asi by sme si spolu dali pivo :)
jazz.sk: Ak máte ešte posledné otázky na Gaba, sem s nimi, pomaly budeme končiť...
Michaela Spevula Gerhardová: Ďakujem za chat s Gabkom, aj príspevky druhých, bolo to príjemné odtrhnutie od školopovinnej reality... Pekný zbytok večera. :)
Gabriel Jonáš: Ďakujem za príjemný a priateľský chat a dovidenia na nejakom živom koncerte.
jazz.sk: Ďakujeme Gabovi, že si našiel čas a vám všetkým za účasť.
Koniec 21.31
 
Chystáme aj ďalšie online stretnutia seriálu 'Na linke s...' osobnosťami nielen slovenského jazzu. V prípade, že chcete byť informovaní o ďalších aktivitách tohto jedinečného portálu, zaregistrujte sa jednoducho na titulnej stránke jazz.sk (pre FB užívateľov jednoducho cez FB connect). Záznam prvého live chatu s jazzovým basgitaristom Jurajom Griglákom, ktorý sa konal 8. januára 2012, nájdete na linke nižšie.
 
Váš tím Jazz.sk

 

 

Ďalšie články

Cesta po Brazílii pretavená do hudby: kapela banskobystrických bratov Clube de esquiar vydáva dvojalbum
Banskobystrická kapela Clube de esquiar vydáva svoj druhý album s názvom Viagem nunca feita („Nikdy...
Fotoreportáž: Nikola Bankov Band na festivale CITY SOUNDS
Po nútenej prestávke spôsobenej lockdownom si slovenské publikum opäť mohlo užiť kvalitný koncert....
Súťaž Jazz START UP štartuje svoj ôsmy ročník. Prihlasovanie je otvorené, víťazov čakajú atraktívne ceny
Už po ôsmykrát spúšťa portál Jazz.sk v spolupráci s Rádiom Devín súťaž pre mladé jazzové talenty,...
Vychádza doteraz nevydaný album Art Blakey Jazz Messengers z roku 1959. "Just Coolin'" dopĺňa obraz legendárnej kapely
Art Blakey & The Jazz Messengers patria medzi kľúčové kapely, ktoré ovplyvnili vývoj Blue Note...