Jakub Toköly: Každé ponúknuté angažmán beriem ako výzvu

Jakub Toköly: Každé ponúknuté angažmán beriem ako výzvu
jazz.sk

V rámci sledovania koncertného diania v jazzovom klube Porgy & Bess vo Viedni a príprav reportáží pre portál www.jazz.sk som nemohol odignorovať vystúpenie slovenského klaviristu Jakuba Tokölyho 21.06.2016. Jakuba ste si mohli všimnúť napríklad s formáciou Martin Uherek Quartet, ktorá vyhrala v roku 2012 Pódium mladých talentov na BJD, kde sa o rok neskôr predstavila ako úvodná kapela hlavného programu. Jakubovo vystúpenie v Porgy bolo súčasťou absolventských koncertov Univerzity pre Hudbu a Umenie vo Viedni (MUK - Privatuniversität für Musik und Kunst) kde sa predstavil so svojimi kompozíciami interpretovanými v triu s ďalšími dvoma česko-slovenskými študentmi tejto univerzity. Keďže sa jednalo o ukončenie jeho magisterského štúdia, využil som túto príležitosť a porozprával sa s Jakubom o štúdiu jazzu na tejto univerzite. 

 

Si absolventom Banskobystrického konzervatória, bola to príprava z ktorej ťažíš aj dnes, alebo si musel svoje hudobné postoje a prístupy, vzhľadom na zmenu akademického prostredia, prispôsobovať?

 

Konzervatórium ma naučilo tvrdej práci a samostatnosti. Bolo to obdobie spoznávania. Starší študenti ma zásobovali skvelými nahrávkami napr. V. Horowitza, G. Sokolova, Davida Oistrakha, L. Kogana, I. Pogorelicha ...  

Na druhej strane, už pri nástupe na Konzervatórium som rád improvizoval, počúval jazz, gospel, rhythm & blues. Za najlepšiu prípravu v tomto období považujem štúdium u Klaudia Kováča, ktorý mi otvoril myseľ. Bolo to intenzívne štúdium jazzovej harmónie, interpretácie a taktiež hodiny strávené počúvaním a analyzovaním nahrávok.

 

Prešiel si strednou školou na Slovensku, vysokou školou v Brne a teraz končíš štúdium na akadémii vo Viedni. Ak môžeš porovnať, vychádzajú podľa teba do hudobnej praxe absolventi pripravení? Ako sa mení spôsob prípravy v jednotlivých školských systémoch?

 

Absolvoval som dve jazzové univerzity. Bakalárske štúdium na JAMU v Brne a Magisterské vo Viedni na MUK. Fakulta jazzu na JAMU má výborné vedenie, pedagógov ako napr. Juraj Bartoš, Matúš Jakabčic či David Durúžka a priestory pre cvičenie. Negatívum je skutočnosť , že Brno nemá jazzový klub, kde by mohli študenti denne hrať či už na jam sessions alebo vlastných koncertoch. 

MUK vo Viedni ponúka okrem výborných pedagógov (A. Midleton, Oliver Kent, M. Gonzi ... ) väčšie realizačné možnosti pre študentov. Jam Sessions štyrikrát do týždňa, koncerty denne (Jazzland, Porgy and Bess, Zwe ). Mladí muzikanti môžu byť v kontakte so lokálnymi muzikantmi, tvoriť si kontakty. 

Princíp jazzového vzdelávania na oboch univerzitách bol podobný ale MUK vyžaduje  oveľa viac úsilia, kreativity a učí mladých hudobníkov zodpovednosti. 

 

Čo ťa priviedlo do Viedne a konkrétne na súkromnú Univerzitu pre hudbu a umenie (MUK - Privatuniversität für Musik und Kunst)?

 

Potreboval som zmenu prostredia. Školu som si vyberal najmä podľa klavírneho pedagóga. Mojím pedagógom na MUK bol Oliver Kent. Skvelý muzikant, klavirista a človek.

Spolupracoval s hviezdami ako Art Farmer, Alvin Queen, Benny Golson, Jessie Davis či Clark Terry. Žil dva roky v New Yorku, kde spolupracoval s  Eddie Hendersonom a Valerie Ponomarevom. 

 

MUK je známy angažovaním zaujímavých osobností zo sveta jazzu (Bob Mintzer, Bill Holman) do spoločných projektov, ktoré sú následne prezentované a nahrávané vo forme Big Bandu v mimoriadnom klube Porgy&Bess. Spolupracuje MUK s týmto klubom intenzívnejšie (napr. zľavy pre študentov, workshopy, koncertovanie...) alebo sú to vždy výnimočné spolupráce?

 

MUK spolupracuje s dvoma jazovými klubmi - ZWE a Porgy and Bess. Každý školský ansambel / big band musí absolvovať koncert v oboch kluboch plus nahrávanie v profesionálnom štúdiu. 

 

Absolvuješ na MUK Wien odbor jazzového klavíra, ako by si zhodnotil toto štúdium, môžeš ho odporúčať potenciálnym záujemcom? Na čo treba byť pripravený?

 

Vždy som sa snažil čo najviac hrať. Či už ako leader, sideman, hrať s čo najlepšími muzikantmi. To je najlepšia škola a cesta. Ak si niekto myslí, že ho univerzita naučí hrať, je na omyle. Dôležitý je postoj k hudbe, úcta k tradícii, neustále hľadanie zvuku, farieb, inšpirácia životom okolo nás. Noty a vedomosti získate v škole ale „feel“, energia a emócie sú prvky, s ktorými sa všetci ľudia rodíme. Lenže naučiť sa ich v rámci hudobného času používať - to je skutočné štúdium hudby a improvizácie. 

 

Viem, že plánuješ vydanie debutového albumu. S kým ho plánuješ nahrávať a čo bude autorsky ale aj kompozične obsahovať?

 

CD plánujem nahrávať v septembri s kontrabasistom Petrom Kormanom a bubeníkom Petrom Solárikom a nebudú chýbať hostia, ale nechcem prezrádzať, nechajte sa prekvapiť. 

 

Popri rôznych spoluprácach a pre hudobníka nevyhnutných angažmánoch z iných formácií plánuješ, takpovediac, budovať aj vlastnú značku a vlastné projekty, alebo sa zameriaš predovšetkým na pozíciu spoluhráča?

 

Podľa môjho názoru, jazzový hudobník by mal byť flexibilný muzikant, schopný zahrať široké spektrum hudobných žánrov. Každé ponúknuté angažmán beriem ako výzvu a som za to vďačný. Na druhej strane, vedenie vlastného projektu je intímnejšia záležitosť. Tu sa prezentujem ako autor aj interpret, realizujem svoje hudobné predstavy.

 

Ďakujeme za rozhovor.

 

Informácie o koncerte v Porgy & Bess, 21.06.2016

--------------------------

Jakub Toköly – klavír (sk)

Juraj Valenčík - kontrabas (sk)

Marti Kleibl - bicie (cz)

--------------------------

 

Play List 

I Thought about You - Jimmy Van Heusen (arr. Jakub Tököly )

Passion Thoughts - Jakub Tököly

Nocturne de La Nuit - Jakub Tököly

So Hot - Jakub Tököly

 

Text a fotografie: Miroslav Haľák

Galéria

DSC_1422.JPG
DSC_1432.JPG
DSC_1427.JPG

 

 

Ďalšie články

Kremnická Jazzda štartuje už tento víkend: Tretí ročník festivalu ozdobí legenda slovenského jazzu Peter Lipa
V piatok a v sobotu 28. a 29. júna prebehne tretí ročník pouličného jazzového festivalu Kremnická...
,,Women in jazz’’ predstavuje: Bubeníčka Terri Lyne Carrington
Legendárna americká bubeníčka, producentka a pedagogička Terri Lyne Carrington oslavuje už 40 rokov...
Recenzia CD: Príbehy jazzu vol. 2 - Ako vznikal jazz
Vynikajúci saxofonista, hudobný publicista a pedagóg Martin Uherek po roku opäť vydal ďalšie...
Týždeň jazzu v Trnave: Richard Bona zadarmo na Trnavskom Jazzyku
Mesto Trnava v spolupráci s Nádvorím priestor súčasnej kultúry a Trnavským samosprávnym...