Spája v sebe nespútanú energiu popovej hviezdy a hudobnú vyzretosť skúseného jazzmana. Fenomén svetových koncertných pódii Jamie Cullum priniesol svoje umenie do bratislavskej haly NTC.
Pomaly sa plniacu Aegon Arénu privítal hodinu pred koncertom hlavnej hviezdy český klavirista a spevák Ondřej Brzobohatý. Spolu s kapelou rozozvučal sálu energickou zmesou pop funkových piesní z debutového albumu Identity. Dramaturgia nadupaného koncertu bez jedinej pomalšej skladby sa pri neustálom prúde príchodiacich divákov osvedčila a pomohla rozprúdiť očakávanú show. Dokonca i záverečný legendárny americký hit „What a Wonderfull World“ zaznel v rytmickej funky úprave. Čo by na to povedal Louis Armstrong sa už nedozvieme, v NTC však účel svätil prostriedky.
Očakávané entrée Jamie Culluma prišlo, ako inak, vo veľkom štýle. S paličkami za rytmičákom uprostred pódia odpálil titulnú skladbu The Same Thing z aktuálneho albumu Momentum. Od prvého okamihu bolo publikum „jeho“ a show začala. Noha na klávesoch, skok z koncertného krídla a improvizované fóriky s publikom nenechali nikoho na pochybách, že tento britský tridsať štyri ročný umelec absolútne vie, ako na to. Jeho schopnosť namiešať správny pomer koktailu popovej show a jazzového umenia mu nie náhodou priniesla celosvetové uznanie.
Jamie Cullum dokáže dramaturgicky plynulo prelínať popové hity a jazzové vstupy. Náročnejší poslucháči v sále mali možnosť zažiť jeho spevácke a klavírne umenie v skladbách „Just One Of Those Things“ od Cole Portera, či v balade „Pure Imagination“ (Leslie Bricusse & Anthony Newley). Prekvapením večera bolo hosťovanie speváčky Glendy López. Kubánska umelkyňa žijúca na Slovensku si zaspievala vokál do piesne „Save Your Soul“ a určite si môže odškrtnúť políčko v zozname splnených snov.
Samostatnou kapitolou bol Cullumov sólový vstup. Dosku klavíra premenil na dokonalý perkusívny nástroj a za pomoci spevu a beatboxu predviedol dychberúce improvizované medley známych popových hitov.
Modálna úprava Porterovky „Love for Sale“ s moderným newyorským groovom a Glasperovským nádychom ukázala ďalšiu z hudobných tvárí Jamieho. Nevraviac o absolútne flexibilných hudobníkoch kapely, kde gitarista bez problémov dokázal vystrihúť skvelé jazzové sólo na trúbke.
Vygradovanie atmosféry priniesla cover verzia „Don't Stop The Music“ od Rihanny a s ňou pozvanie publika priamo pod pódium. Na známy hit „Twentysomething“ sa kapela presunula na okraj pódia a v jazzovom akustickom nástrojovom zložení predviedli parádne swingujúce call and response rozhovory saxofónu s trúbkou i kontrabasu s hi-hatkou bubeníka.
So záverečnou skladbou „Mixtape“ spustil Jamie veľkolepú tanečnú zábavu. Skákajúce a spievajúce NTC sa na koncerte na sedenie nevidí často. Nie vytlieskanie, ale vyspievanie si prídavku patrilo k jedným z najsilnejších dôkazov fungujúceho prepojenia energii medzi divákmi a kapelou. Jamie Cullum upokojil NTC emotívnou sólovou baladou „Gran Torino“ a rozlúčil sa s bratislavským publikom.
Vďaka organizátorom festivalu BA City Beats malo Slovensko možnosť zažiť vystúpenie svetovej hviezdy „inteligentného popu“. Koncertná show Jamie Culluma nasýtila mainstreamové publikum, očarila fanynky, rozpumpovala energiou celú halu a určite inšpirovala i prítomných jazzmanov. Pretože tí z nich, ktorí tam prišli, vedeli prečo tam idú.
Peter Baláž
Foto: Rudolf Baranovič