Jazzová dvanástka s Miroslavom Hloucalom

Jazzová dvanástka s Miroslavom Hloucalom
jazz.sk

Dnes s českým trubkárom, spoluzakladateľom kvarteta bez harmonického nástroja POINTS, či skupiny INFINITE QUINTET, Miroslavom Hloucalom.

Tónika
1. Čo je jazz?
Jazz je pre mňa hudba, ktorá je veľmi slobodná! Ako každá hudba, má svoje určité zákonitosti, ktoré sa rovnako ako v klasickej hudbe na seba nabaľujú a navzájom ovplyvňujú. Je to živý organizmus, ktorý sa vyvíja spolu s emóciami, človek tým jednoducho musí žiť...
  
2. Ste otvorený experimentom spájania jazzu s inými hudobnými žánrami?
Predovšetkým mám rád rôzne podoby jazzu a jeho rozmanitú štýlovosť, nebránim sa rôznym experimentom. Z histórie je známe, že sa od sedemdesiatych rokov veľa pracuje so zvukom a elektronikou. Dnešná podoba jazzu je teda prepojená s klasickým vnímaním hudby a rôznymi etno vplyvmi a je ovplyvnená hlavne prostredím a kultúrou, v ktorej človek žije. Povedal by som, že ide o to, čo z nej človek načerpá...
 
3. Hovorí sa, že nájsť ten správny nástroj je pre hudobníka prelomová záležitosť. Našli ste ten svoj? Uprednostňujete starší - už hraný, alebo skôr nový nástroj?
Tak to je pravda! Je to o zvuku, preto je ťažké si nájsť svoj nástroj. Je to čisto individuálna záležitosť. Pri výbere nástroja sa musí hlavne človek sústrediť na už spomínaný zvuk, počuť ho v hlave a cítiť jeho podobu! Faktom je, že môžete nájsť nástroj, ktorý vašu doterajšiu hru, ktorú produkujete, zmení a ovplyvní vaše celkové hranie :) To je tá výzva, ktorá ma láka. Čo sa týka mojich nástrojov, vždy som hral na nové nástroje. Dnes premýšľam, že vyskúšam aj staršie nástroje. Napríklad pred týždňom na koncerte sa mi dostala do ruky skvelá trúbka z roku 1973 a hneď som vedel že ju chcem! Bohužiaľ mi bola len požičaná, pretože už má svojho majiteľa :-)
 
4. Čo vám beží hlavou počas vášho sóla na pódiu?
Takzvané sólo (chorus) je pokračovaním piesne, songu. Väčšinou sa hrá na harmonickú schému danej skladby. Keď hrám teda sólo, beží mi v hlave viac aspektov, ako je melódia skladby, harmonická schéma, stupnice, akordy, rytmus atď. Snažím sa hlavne počúvať svojich spoluhráčov, s ktorými vzájomne vytváram celkový vzhľad svojho sóla. Improvizácia je o interakcii medzi hráčmi a tým vzniká farebnosť hudby. Samozrejme, že sa počas svojho sóla orientujem aj na publikum a snažím sa vnímať, ako na hudbu reagujú, ako ju cíti. Vymieňam si s nimi energiu ...
 
Subdominanta
5. Ako by ste charakterizovali sám seba v troch vetách?
Pokiaľ ide o moju hudobnú charakteristiku: snažím sa hrať čo najviac druhov hudby a vždy si to užiť naplno. To ma napĺňa a uspokojuje. Ako človek som asi celkom introvertného typu, ale rád sa rozprávam s ľuďmi. Určitě vyhľadávam spoločnosť a priateľov :)
 
6. Podporuje Vás Vaša partnerka/manželka v jazzovom umení? Chodieva na koncerty?
Povedal by som, že ÁNO, chodí rada na mojej koncerty :) Hudba je rovnako ako pre ňu, tak pre mňa súčasťou nášho spoločného života.
 
Tónika
7. Zvládnutie nástroja a obrátený životný biorytmus vyžaduje do istej miery aj dobrú fyzickú kondíciu. Venujete sa zvlášť aj tejto stránke?
Je to určite dosť náročné povolanie, ale keď človek žije normálnym vyrovnaným životom tak sa to veľmi nepodpisuje na jeho zdravotnom stave. Je to nočný život, ale s istou mierou sebakontroly sa dá určtě zvládnuť!
 
8. Čo podľa vás chýba slovenskému jazzu?
Myslím si, že táto generácia je na dobrej ceste, či už na Slovensku alebo v Čechách. Je tu veľa mladých jazzových umelcov, ktorí sú veľmi invenční a neboja sa experimentovať a zároveň pokračovať v jazzovej tradícii. Domnievam sa, že Slovensko a slovenský jazz má vo svete dobré meno!
 
Dominanta
9. Poznám vtip: Viete aký je rozdiel medzi XXL pizzou a jazzovým hudobníkom?
Pizza dokáže nasýtiť štvorčlennú rodinu.
Aká je v tomto smere praktická stránka jazzmanovho života?
Týmto sa asi nesmie nikto nechať odradiť. Je pravda, že jazz je menšinový žáner, ale keď si niekto zvolí ako svoje povolanie byť muzikantom, nemal by sa uzavrieť len v jednom štýle, žánru hudby. Každý profesionálny miuzikant sa musí živiť nejakým nahrávaním popových projektov, alebo účinkovaním v rôznych orchestroch. Inak by sa neuživil. Chýbajú tu odbory, tak ako to funguje v okolitých krajinách, kde je nastavená určitá čiastka za koncert, pod ktorú sa nejde. Keď sa toto naučia rešpektovať muzikanti medzi sebou, tak by nemal byť problém sa uživiť (ale to je dosť ideálny prípad :-))
 
Subdominanta
10. Vediete alebo chcete viesť svoje deti vedome k hudbe?
Až budem mať nejaké deti, tak ich určite budem viesť aspoň na počúvanie dobrej hudby. Hudobné vzdelanie rozvíja človeka nielen intelektuálne, empaticky, ale aj kreatívne. Je to dobrá základňa pre jeho ďalšie budúce smerovanie ...

Tónika
11. Využívate internet na propágaciu svojich hudobných aktivít?
Áno. Používam rôzne sociálne siete na propagáciu svojich koncertov a nahrávok a stretávanie s rôznymi ľuďmi z hudobnej branže. Pracujem aj na svojom webe, ktorý chcem spustiť do konca roka.
 
12. Ako by ste vysvetlili laikovi, čo je krásne na hudobnom žánri zvanom jazz?
To sa samozrejme nedá veľmi popísať slovami. Ale ako som už spomenul, je to o výmene ONEJ správnej energie a emócií medzi poslucháčom a muzikantom. Jazz je v tomto smere veľmi otvorený. Stačí zájsť na nejaký dobrý koncert a zažiť to! :-)

Ďakujem za rozhovor.
Jarmila Žuffová

Odkazy: 

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...