Jazzová dvanástka s Vladom Vizárom

Jazzová dvanástka s Vladom Vizárom
jazz.sk

V seriáli rozhovorov s názvom Jazzová dvanástka, v ktorom spovedáme slovenských jazzových hudobníkov, tentokrát predstavíme zakladateľa orchestrov Jazz Quartet a Revival and Traditional Jazz Band a trombónistu s vyše 50-ročnou históriou Vlada Vizára.

Tónika

1. Čo je jazz?
Na správnej, výstižnej a vyčerpávajúcej definícii „Jazzu“ si lámali a dodnes lámu hlavu mnohí teoretici, muzikológovia, kritici aj hudobníci. Nemali to jednoduché! Išli na to aj odzadu – snažili sa definovať, čo „jazz“ nie je. A to sa im podarilo oveľa jednoduchšie, ako nájsť v rukáve jasnú definíciu jazzu. Nie som teoretik, muzikológ, ani nič podobné – som jazzový hudobník s veľkým počtom najazdených rokov a kilometrov. A pod pojmom jazz sa mi otvárajú dvere do izby plnej nielen nádhernej a zimomriavky tvoriacej harmonickej a rytmickej hudby, tvorenej väčšinou vlastnou fantáziou, invenciou, emóciami a hudobnými a technickými možnosťami, ale aj pokory, učenia, denno-denného cvičenia, driny, úspechov a aj sklamaní. Krátko : Jazz je pre mňa diagnóza, náboženstvo a zmysel života.

2.  Ste otvorený experimentom spájania jazzu s inými hudobnými žánrami?
Veľmi rád počúvam každú dobrú hudbu (okrem tých žánrov ako metal, house, či techno...či čo ?!). Musím sa však priznať, že rôzne fúzie jazzu s inými hudobnými žánrami ma nedokážu nadchnúť a neurobia mi zimomriavky – čo je môj vlastný indikátor jazzovej eufórie a nadšenia. Ale tým vôbec nechcem povedať, že by som fúzie podceňoval! (...veď podceňovať hudbu napr. Stan Kentona by bolo prinajmenšom úsmevné...!).

3.  Hovorí sa, že nájsť ten správny nástroj je pre hudobníka prelomová záležitosť. Našli ste ten svoj? Uprednostňujete starší - už hraný, alebo skôr nový nástroj?
Áno, kvalitný a navyše „správny“ hudobný nástroj je nadmieru dôležitý pre činného muzikanta. Určite tu platí, že kvalita nástroja je priamo úmerná prievanu v peňaženke, ale vráti sa to! Myslím, verím, že sa mi podarilo taký nástroj nájsť. Ak potrebujem nový (iný) nástroj, uprednostňujem nový nástroj.

4. Čo vám beží hlavou počas vášho sóla na pódiu?
Podľa predpisov a nariadení jazzovej polície mi pri sóle musí bežať hlavou melódia, harmónia, rytmus, invencia a stavba sóla. Je to tak, potvrdzujem, aj keď priznávam, že mi niekedy bežia hlavou aj iné – niekedy aj rušivé myšlienky a rôzne predstavy...!

Subdominanta

5. Ako by ste charakterizovali sám seba v troch vetách?
No, myslím, že sa tu jedná o síce nekonečne nadšeného jazzového hudobníka, aj dostatočne zodpovedného a ochotného stále cvičiť a učiť sa, ktorý ale čím ďalej tým viac vidí (a počuje), ako veľa toho vlastne nevie...!

6. Podporuje Vás Vaša partnerka/manželka v jazzovom umení? Chodieva na koncerty?
Áno, a tú podporu si veľmi cením a ďakujem. A ďakujem aj susedom, ktorí tolerujú moje denno-denné cvičenie a trúbenie v paneláku.

Tónika

7.  Zvládnutie nástroja a obrátený životný biorytmus vyžaduje do istej miery aj dobrú fyzickú kondíciu. Venujete sa zvlášť aj tejto stránke?
Áno, cvičím aj telocvične. Našťastie celkom rád a navyše si to vyžaduje aj diagnóza mojej chrbtice.

8.  Čo podľa vás chýba slovenskému jazzu?
Tak na túto otázku je potrebná obšírnejšia odpoveď. Skúsim to skrátiť: Slovenskému jazzu chýbajú adekvátne, slušnejšie a väčšie možnosti koncertov a vystúpení jazzových kapiel a hudobníkov. Tu mám na mysli najmä záujem, chuť, možnosti, vkus (!)  a gramotnosť usporiadateľov, vlastníkov podnikov, médií, sponzorov, atď. Títo majú nepriamo v rukách aj mieru záujmu a mienky diváka. Už v Čechách, Poľsku a Maďarsku má jazz oveľa väčšie možnosti a porozumenie. Slovenskému jazzu ďalej chýba výchova, gramotnosť a prehľad už u detí – a ich pedagógov ! - na školách! Nie raz sa ponúkaný výchovný jazzový koncert pre školy ( zadarmo !!!) – nekonal, lebo oň škola nemala ani záujem. Slovenskému jazzovému pódiu (teda muzikantom) by som doprial viac nevyhnutnej jazzovej prísady a elixíru : swingu.

Dominanta

9. Poznám vtip: Viete aký je rozdiel medzi XXL pizzou a jazzovým hudobníkom?
Pizza dokáže nasýtiť štvorčlennú rodinu.
Aká je v tomto smere praktická stránka jazzmanovho života?
So slzami v očiach celkom súhlasím s vtipom. Doplním vtipom : Vrátia sa pop-rockový a jazzový muzikant zo svojich koncertných zájazdov. „Čo si si kúpil z honoráru?“ Rocker: „...auto, nábytok, chladničku a televízor“. Jazzman :  „ ... sveter“. „Len sveter !!?? A ako si poriešil zvyšok peňazí?“ „No, zvyšok peňazí som si požičal od manželky“...!

Subdominanta

10. Vediete alebo chcete viesť svoje deti vedome k hudbe?
Áno.

Tónika

11. Využívate internet na propágaciu svojich hudobných aktivít?
Určite áno!  Neviem si už predstaviť opak – a neviem si ani predstaviť fanúšika a diváka bez tejto informačnej možnosti.

12. Ako by ste vysvetlili laikovi, čo je krásne na hudobnom žánri zvanom jazz?
Krásne je naživo hrať jazz a pritom cítiť radosť, lásku a nadšenie pre to, čo hrám. A rovnako krásne na jazze je to, ak tieto isté pocity má z mojej hry aj divák a poslucháč. Jazz tvorí hudobník, ale bez diváka sa mu to nepodarí - nemôžu byť bez seba.

Ďakujem za rozhovor.

Jarmila Žuffová

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...