Joe Pass

Joe Pass
jazz.sk

   Joe Pass žil medzi rokmi 1929 až 1994. Na gitare začal hrať ako deväťročný a ako štrnásťročný už hral v miestnych kapelách Johnstowne. V roku 1947, keď mal osemnásť rokov hral turné s kapelou Tonyho Pastora. Potom sa vrátil na strednú školu, ale v zápätí odišiel do New Yorku. Počas pobytu v New Yorku začal brať drogy, niekoľkokrát sa ocitol v rehabilitačných centrách a väzení. Počas tohto ťažkého obdobia však stále hral a objavoval sa na komerčných nahrávkach.

    Potom ako bol niekoľkokrát zatknutý a strávil viac ako desať rokov ťažkým bojom s drogami nastúpil do centra Synanon v Kalifornii. Po pätnástich mesiacoch vydal svoj slávny album Sounds of Synanon. Po tejto nahrávke strávil viac ako desať rokov ako štúdiový hráč v Los Angeles. Po tomto období podpísal zmluvu s vydavateľstvom Pablo, ktoré patrilo Normanovi Granzovi. Toto vydavateľstvo vydalo jeho najcharakteristickejšie nahrávky zahŕňajúce sériu Virtuoso.

Na nahrávkach série Virtuoso predviedol Joe Pass hru, ktorou redefinoval sólovú gitaru. Jeho majstrovstvo v prstovej technike prinieslo hĺbku a komplexnosť sólovej gitary.

Tieto nahrávky a sólo koncerty ho urobili slávnym. V tom období tak isto nahral niekoľko platní s Ellou Fitzgerald. Tieto nahrávky sú tak isto jedným z najlepších príkladov spevu doprevádzaného gitarou.

     Počas sedemdesiatych, osemdesiatych, devädesiatych rokov Joe Pass nahral množstvo veľmi dôležitých jazzových nahrávok s najdôležitejšími jazzmanmi tej doby: The Trio s Oscarom Petersonom, Better Days s Conti Candoli, A Sign Of The Times s Chetom Bakerom a mnohými ďalšími. 

     Veľmi zvláštny vzťah mal s gitaristom Johnom Pisanom, spolu nahrali množstvo platní, kde ukázali obrovské schopnosti Joea Passa ako sólistu Pisanove schopnosti doprevádzať. Z Joea Passa sa stal prominentný jazzový gitarista známy svojou sólovou hrou, avšak jeho diskografia ukazuje schopnosti komplexnej hudobnej osobnosti schopnej hrať čokoľvek.

     V rokoch 1947 až 1950, keď bol Joe Pass v New Yorku hráči ako Billy Bauer, Bill de Arango a Johnny Smith boli špičkovými hráčmi v štúdiach a na jazzovej scéne. Kým oni vytvárali históriu jazzovej gitary, Joe Pass bral drogy a zmizol z dohľadu asi na dvanásť rokov. Jeho enormný talent mu však umožnil stať sa jedným z najväčších jazzových gitaristov dvadsiateho storočia.

 

Róbert Rovina

 

 

 

 

Ďalšie články

Jeden krát dva: Hevhetia Fest a City Sounds Festival
Minulotýždňová ponuka predostrela viacero festivalov a nebolo ľahké voliť z bohatého jedálneho...
Jesenný jazzový detox na večerných ateliéroch
Letné mesiace boli obdobím neznesiteľných horúčav a oddychu od bežných povinností. Inak tomu nebolo...
Časopis s novým jazzovým outfitom
Už je tomu raz tak: panta rhei – všetko plynie, všetko sa mení a nebude tomu inak ani v printovom...
Košické „Jazzáky“ s vynikajúcim programom
Medzinárodný jazzový festival v Košiciach zažíva postkovidový reštart v plnej paráde. Od utorka 4....