Rok 2016 bol vo vydavateľstve Hevhetia veľmi plodný. Akčný rádius Jána Sudzinu tak definitívne prekročil pomyselné regionálne rámce a predovšetkým v úzkej spolupráci s poľskou jazzovou spoločnosťou etabloval „label“ z východného Slovenska v pozícii vyhľadávanej vydavateľskej inštitúcie, predovšetkým pre perspektívne mená nastupujúcich interpretov a komponistov jazzovej, improvizovanej a klasickej hudby. Nasledujúce recenzie dvoch poľských jazzových „dychárov“ sú zároveň bilancovaním úspešného roku vydavateľstva a výzvou pre ten nasledujúci. Ak sa Hevhetii podarí programovo nevybočiť z nastúpeného kvalitatívneho trendu, tak sa máme na čo tešiť.
-------------------------
Jakub Dybźynśki Equilateral Trio - Intuitive inversions
Hevhetia/ 2016/ HV 0135-2-331
Interpreti: Jakub Dybźyński – klarinet; Mariusz Praśniewski – kontrabas; Karol Domański – bicie
Voči zostavám bez výraznejšieho harmonického nositeľa alebo naopak bez jedného z pilierov rytmického fundamentu som automaticky a nepolepšiteľne skeptický. Dybźynśkého pianoless trio pre mňa v mojej predpojatosti predstavovalo riziko akejsi hudobnej podvýživenosti a uskromnenie sa s melodickými variáciami klarinetu s pozadím rytmickej zložky. Nie vždy však moje skreslené vnímanie hudby zažije taký prekvapivý obrat, diametrálne meniaci a absolútne trivializujúci moje predsudky ako v prípade albumu „Intuitive inversions“. Z prvotných obáv zostal už krátko po nástupe len užasnutý výraz na tvári a pocit hanby z vlastných obmedzení.
Umenie je zázračné tým ako nám vytyčuje hranice vnímania, preveruje našu intelektovú zdatnosť a zasahuje na citlivých miestach, nastavujúc zrkadlo našim slabostiam a motivujúc nás k rozširovaniu horizontu poznania. Hra Jakuba Dybźyńskeho sa vyznačuje charizmatickou naliehavosťou, ktorá však nie je vtieravá ale skôr pútavá vo svojej výpovednej hodnote. Jeho rozprávačský talent je fascinujúci. V melódiách ústredných motívov aj dobre načasovaných sól sme konfrontovaný s príbehmi plnými dynamických zvratov a melodramatického sarkazmu akoby sme načúvali príbehom chasidských rabínov z ukrajinsko-poľského pohraničia. Atmosféra albumu aj napriek istým zvukovým a výrazovým predispozíciám klarinetového tria nie je klezmerová a charakter inštrumentácie je vsadený nie do tradicionalistického rámca. Rytmický základ tu totiž fantasticky groovuje.
Ak som mal pred tým strach z nedostatku melodickosti, do zabudnutia túto obavu poslal aj melodický kontrabas. Tento nie je iba vystužujúcou, kostrovou jednotkou zvukového celku, ale vytváraním paralelných motivických línií v kompozíciách nápadito kontúruje ich melodickú stopu. Spoluhra bicie a basa funguje na výbornú. Klarinetista si k výstavbe vlastných partov ani nemohol vybrať lepšiu spoločnosť ako duo Mariusz Praśniewski a Karol Domański. V Benefit of the Doubt a Merket Your Management, asi najvýraznejších skladbách albumu, je prekvapivé ako hutne znie takto sformované trio a ani v jedinom okamihu som nemal pocit strádania iného nástroja. Dramaturgia nahrávky je pri tom volená veľmi umne, po prvých dvoch tituloch prichádza experimentálnejšia improvizovaná časť aby sa neskôr so skladbou Riot a Thermodynamics vrátila tá ohromná energia tohto skvele rytmizujúceho tria. Suverénnosť s akou Equilateral trio nastupuje do prvých skladieb albumu „Intuitive inversions“, pre mňa ale, napriek kvalite celého albumu, zostáva v ďalších kompozíciách neprekonaná. To však nebráni tomu aby v rezonanciách týchto energiou nabitých majstrovských kúskov neznelo intenzívne a pútavé, alebo takmer príbehové posolstvo Jakuba Dybźyńského o možnostiach hudby a o prekonávaní našich vlastných hraníc posudzovania a vnímania.
01. Benefit of the Doubt
02. Merket Your Management
03. Depths of the Pond of Osawa
04. Judgement Call
05. Riot
06. Thermodynamics
07. Allured
08. Incubation Period
-------------------------
Jacques Kuba Séguin - Litania Projekt Avec Le Quatuor Bozzini
Hevhetia/ 2016/ HV 0133-2-331
Interpreti: Jacques Kuba Séguin – trúbka; Frédéric Alarie –kontrabas; Jonathan Cayer – klavír; Jim Doxas – bicie; Clemens Merkel – husle; Alissa Cheung – husle; Stéphanie Bozzini – viola; Isabelle Bozzini – celo
S úplne inou výzvou sa musel vysporiadať poľsko-kanadský trubkár Jacques Kuba Séguin. V jeho viacročnom projekte s názvom „Litania Projekt“, ktorý inicioval v roku 2012 spolu s huslistom Adamom Baldychom a basistom Frédéricom Alarie, totiž na aktuálnej nahrávke okrem vlastného kvarteta režíruje aj známe teleso klasickej a súčasnej hudby Le Quatuor Bozzini (známe nahrávkami Johna Cagea alebo minimalistických diel Steva Reicha).
Jacques Kuba Séguin pochádza z kanadského Montrealu, jeho matkou je Poľka a otcom frankofónny Kanaďan z Quebecu. V Toronte na Humber College študoval trúbku u Pata Labarbera a Dona Thompsona. V CV tohto internacionálneho hudobníka nájdeme aj také zaujímavé životné etapy ako dvojročné angažmán v svetoznámom kanadskom súbore Cirque du Soleil alebo spoluprácu s výnimočnou reggae kapelou Tiken Jah Fakoly. Nič z tohto vplyvu, respektíve skúseností však na albume Litania Projekt s kvartetom Bozzini nečakajte. Ide totiž o prvotriednu ukážku nekompromisného kompozičného talentu a vyhranenej štýlovej orientácie vo sfére akustického jazzu a súčasnej improvizovanej hudby. Keď som počas počúvania albumu uvažoval nad porovnateľnou paralelou k Litania Projektu napadol mi Chris Potter s jeho taktiež so sláčikmi aranžovaným albumom „10 Song for Anyone“ (2007). To, že som vôbec nebol ďaleko od pravdy mi potvrdilo neskoršie rešeršovanie a zistenie, že Chris patrí medzi osobnosti pedagogicky formujúce Jacqua Kubu Séguina počas jeho štúdii v Banff Center for the Arts v kanadskej Alberte.
Sofistikovane navrhnutý korpus albumu je holdom kontemplatívnej lyrike s esenciou dramatickosti filmovej hudby. O určujúce posuny v náladách jednotlivých etúd sa stará práve Bozziniho kvartet, ktorý bravúrne premosťuje Séguinove idei avantgardného jazzového formátu s prvkami minimalizmu a Musique spectrale. Na tomto albume z vydavateľstva Hevhetia sme konfrontovaný s obzvlášť aktuálnou zvukovou kulisou vkusne spracúvajúcou reminiscencie hudobných dejín s pluralitou postmoderny. Oproti Potterovým 10 Song for Anyone má Litania Projekt o čosi kultivovanejší obraz, bez výraznejšej atonálnej tendencie ale aj bez expresívnejších harmonických partov. Ak by ste mali chuť meditovať nad týmto projektom naživo príležitosť máte 28.06.2017 na festivale Jazz De Montreal (pozor nie Montreux Jazz fest). Ak sa sem ale vyberiete tak to už zrejme bude dovolenka a poznávacia cesta Kanadou, ako len trip za festivalom.
01. Étude des Lueurs: Mouvement I
02. Étude des Lueurs: Mouvement II
03. Étude des Lueurs: Mouvement III
04. Étude des Lueurs: Mouvement IV
05. Miłość ci wszystko wybaczy
06. Magda's tango
07. Krajobraz dla Muniaka