Esprit 2017

Recenzia CD: Ludo Kotlár Trio - Hangin´

Recenzia CD: Ludo Kotlár Trio - Hangin´
V poslednom období sa na slovenskej jazzovej scéne objavuje veľa mladých hudobníkov. Ide o generáciu umelcov, ktorá nadväzuje na svojich starších kolegov z generácie 197x v komplexnom štúdiu jazzovej hudby. Jedným z týchto hudobníkov je klavirista, skladateľ a aranžér Ľudovít Kotlár, ktorý tento rok nahral svoje debutové CD s názvom Hangin´, ktoré je nominované na tohtoročné ocenenie ESPRIT.

Na albume s ním spolupracuje špička lokálnej jazzovej scény a aj jeden špeciálny hosť. Menovite je to Marián Ševčík na bicích nástrojoch, Tymon Trabczynski na kontrabase, Lukáš Oravec – trúbka a krídlovka a Wayne Escoffery – tenor saxofón.

Úvodná kompozícia "Orfa Roots" jednoznačne ukazuje akým smerom sa bude album uberať. Kotlár vychádza z tradície mainstreamového jazzu 50. a 60. rokov minulého storočia. Téma má moderný modálny charakter. Kotlár sa po búrlivej melódii v podaní trúbky a tenoru ponára do prekvapivej polohy – sólo začína veľmi minimalistcky až baladicky v half time. Postupne sa „rozbieha“ a krásne si ho vystavia. Nechýbajú tu vplyvy klaviristov ako McCoy Tyner, Chick Corea či Herbie Hancock. Kotlár sa nebojí experimentovať s farbou, polohou, dynamikou či rytmom. V jeho hre je badateľný aj vplyv jeho učiteľa z brnenskej akadémie, ktorým bol Ľuboš Šrámek. Lukáš Oravec aj Wayne Escoffery vynikajúco nadviazali na tento štýl a spolu s rytmikou Trabczynski– Ševčík sa postarali o nesmierne energický začiatok albumu.

Nasleduje pomalšia "Southern folk Sketch" komornom triovom obsadení. Kotlár opäť vyniká svojou invenčnosťou, expresivitou, polyrytmickými frázami a lá Aaron Goldberg, ale hlavne svojim nadhľadom a zmyslom pre hudobný celok. Kotlár zaradil na svoje CD aj Oravcovu kompozíciu "Moonday", ktorá je v poradí tretia. Lyrická melodická linka v spojení so zaujímavou harmonickou štruktúrou a rytmom bossa novy, jemne osciluje medzi west coastovým štýlom, bebopom, ale aj modalitou. Oravec túto tému venoval zosnulému trubkárovi Martinovi Ďurdinovi, ktorý bol známy svojim krásnym Chet Bakerovským spôsobom hry. Oravec výborne napodobnil Bakerovu hlbšiu, zamatovú farbu.

Titulná skladba "Hangin'" hrá opäť v triovom obsadení. Melódia má nesmierne chytľavú synkopickú melódiu s prvkami kvartových disonancií, ktoré vytvárajú zaujímavý kontrast. Úžasné sólo tu na konci predviedol Marián Ševčík. V polovici sa pokračuje sólo pianovým "Introm", z ktorého krásne vyplynie lyrická balada "Alice". V tejto téme sa Kotlár krásne vyhral s aranžmánom a s jednotlivými hlasmi trúbky a saxofónu. Wayne Escoffery prináša autentický zvuk, ktorý posúva album do inej roviny.

Predposledný je jazzový štandard Sammyho Faina "I'll Be Seeing You" v triovom obsadení. Kotlár tu svojim konceptom pripomína trio Keitha Jarretta či Billa Evansa. Ako záverečná znie "Profs One" kde sa pripája celý kvintet.

Album Hangin´ je dôkazom toho, že moderný mainstreamový jazz má stále svojich nasledovníkov, ktorí sa tomuto prúdu venujú veľmi zodpovedne. Kotlár nahral CD na veľmi vysokej umeleckej úrovni, plné kontrastov – nielen v jednotlivých skladbách, ale aj ako celok, keďže sa tu striedajú jednotlivé obsadenia od jazzového tria, cez celý kvintet a so sólo klavírnou časťou. Kotlárove kompozície a aranžmány majú svoj unikátny „smrad“, feeling, ale aj lyriku a jemnosť. Jeho hra a hudobný koncept je bohatý na vplyvy tých najlepších svetových jazzmanov, ale aj na vlastný hudobný rukopis.

Esprit 2017

Recenzia CD: Hanka Gregušová a jej spojenie jazzu s folklórom
Hana Gregušová už nejaký ten piatok patrí k najvyhľadávanejším jazzovým speváčkam na Slovensku...