Recenzia CD: Oregon - Lantern

Recenzia CD: Oregon - Lantern
Maros Pavlik

Keď v roku 1970 zakladal Ralph Towner s Paulom McCandlessom, Glenom Mooreom a Collinom Walcottom world-jazzovú skupinu Oregon, asi ani v tých najoptimistických fantáziách nedúfali, že budú naplno koncertovať aj po takmer piatich dekádach. Po smrti perkusionistu Collina Walcotta v roku 1984 sa v Oregone vystriedalo niekoľko bubeníkov (vrátane slávneho Triloka Gurtu), až v sa v roku 1997 za bicími natrvalo usadil najmladší člen kvarteta - Mark Walker (nar. 1961). Ani nedávny odchod jedného zo zakladajúcich členov – kontrabasistu Glena Moorea nebol dôvodom ukončiť aktívnu činnosť skupiny. Na Mooreove miesto nastúpil v roku 2015 taliansky kontrabasista Paolino Dalla Porta. Najnovší album Oregonu, Lantern (CAM Jazz 2017), vychádza po päťročnej pauze a pre Dalla Portu je zároveň premiérovým.

Album otvára Townerova krásna, melodická kompozícia Dolomiti Dance z jeho minuloročného sólového albumu My Foolish Heart (ECM, 2017). K chytľavému, repetitívnemu gitarovému motívu sa prídava na sopránke Paul McCandless. V zápätí Mark Walker siaha po arzenále perkusií - caxixi, egyptskej darbouke a africkom djembe a po nástupe Dalla Portu hrá skupina v plnom nasadení. Druhá skladba Duende evokuje známu oregonskú klasiku - The Silence of A Candle, navyše s Dalla Portovým melodickým kontrabasovým sólom. Ani Duende však nie je žiadnou horúcou novinkou, Towner ju nahral už v roku 2014 na album Travel Guide (ECM). Vo Walkerovej Walking the Walk držiacej líniu v strednom tempe naberá album postupne na obrátkach a zvuk kapely sa postupne obohacuje o ďalšie a ďalšie farby. Ralph Towner odkladá gitaru, sadá si za klavír, Walker vymení perkusie za bicie a dopraje poslucháčovi šťavnaté, no s citom zahrané sólo. V melodickej, melancholicky nástojčivej Not Forgotten sa predstaví McCandless na anglickom rohu, pričom Paolino Dalla Porta svojim kontrabasovým sólom decentne, no zároveň s talianskym temperamentom dotvára výsledné harmónie. V pravom jazzovom móde sa kapela predstaví v Hop Skip and Thump, ktorá sa spomedzi všetkých skladieb najvýraznejšie odchyľuje od world-jazzového štýlu, ktorým sa Oregon kedysi v 70. rokoch preslávil. Vo Figurine si dá Walker s Dalla Portom pauzu a zakladajúci členovia - Towner s McCandlessom odohrajú spolu komorný, intímny duet. Zo staršieho albumu Crossing (ECM 1985 - posledný album s perkusionistom Collinom Walcottom) zaradila skupina na svoju štúdiovú novinku chytľavú skladbičku The Glide. Pulzujúca hudba v nových aranžmánoch vracia poslucháča späť do starých, zlatých čias. Po rozjarenej nálade kvarteto spomalí, aj vďaka Dalla Portovmu jedinému autorskému príspevku - Aeolian Tale. Nováčik Dalla Porta sa za dva roky s kvartetom plne stotožnil, jeho skladba je takmer na nerozoznanie od rukopisu ostatných členov.

Od titulnej skladby albumu poslucháč zvyčajne očakáva vynimočnosť a možno aj ľahšiu zapamätateľnosť. Oregon však nezvykne podľahnúť všeobecne zabehnutej schéme. V prípade kompozície Latern určite nejde o najvýraznejší kus, no istú exkluzivitu jej nemožno odoprieť. Prečo? Multinštrumentalista Towner  siaha poprvý (a posledný) raz na tomto albume po elektronických klávesoch, Walker po drum sentetizátore a McCandless po píšťale. Nespútané, free-jazzovo éterické intro sa postupne vyjasňuje, zahusťuje, naberá konkrétnejší tvar a hutnejšiu zvukovú intenzitu. Pre niekoho možno prílišný experiment, pre iného nezabudnuteľný zážitok, divoká jazda po neupravenom horskom teréne. Album uzatvára nádherná škótska ľudová balada The Water is Wide v aranžmánoch Paula McCandlessa. Silná melódia v podaní McCandlessovho basklarinetu a Townerovho klavíra je dôstojnou bodkou za hodinou kvalitnej hudby z produkcie nestarnúceho Oregonu.

Lantern dokazuje, že Oregon ma potenciál osloviť publikum aj po takmer päťdesiatych rokoch. O skladateľskej a hráčskej zrelosti členov skupiny sa budete môcť presvedčiť 14. marca 2018 v bratislavskom Ateliéri Babylon na koncerte v rámci celoročného festivalu City Sounds of Bratislava, na ktorom vystúpi aj známa slovenská formácia Acoustic Colours.

Skladby: Dolomiti Dance; Duende; Walk the Walk; Not Forgotten; Hop, Skip and a Thump; Figurine; The Glide; Aeolian Tale; Lantern; The Water Is Wide.

Obsadenie: Paul McCandless: hoboj, anglický roh, sopránsaxofón, basklarinet; Ralph Towner: akustická gitara, klavír, syntetizátor; Paolino Dalla Porta: kontrabas; Mark Walker: bicie, perkusie, drum syntetizátor.

Rok vydania: 2017

Vydavateľstvo: CAM Jazz

Ralph Towner - BJD 1984 (foto archív autora)