Slovenským horám pristane Jazz. Pavol Bodnár a jeho album Džez a hory

Slovenským horám pristane Jazz. Pavol Bodnár a jeho album Džez a hory
Miroslav Halak

Pavla Bodnára si vážim ako eklektického skladateľa, schopného upliesť z karibskej hudby, jazzových štandardov, folklóru a improvizácie príťažlivé vrkoče. Referenčným je pre mňa v tejto kombinácii predovšetkým jeho album Ecce Jazz z roku 2006. Odvtedy ale už neúprosne uplynulo 15 rokov a svet sa zmenil, alebo predsa nie?

 

Zo skladateľských a aranžérskych schopností Bodnárovi samozrejme neubudlo. Album Džez a hory je úprimným vyznaním citlivého autora, ktorý s úctou pristupuje k žriedlam slovenských hudobných tradícií. A práve v tom vidím osobne ten problém. V jednej poľskej recenzii na x-tú jazzovú mutáciu filmovej hudby Krzysztofa Komedu som bol pobavený konštatovaním kritika hneď na úvod textu o tom, ako by na najbližších 10 rokov uvalil embargo na podobný druh produkcie. Počas užívania si veľmi pohodovej atmosféry nahrávky Džez a hory, som túto myšlienku nedokázal odohnať z hlavy. Nie kvôli nekvalite Bodnárovej novinky, ale skôr kvôli akejsi opotrebovanosti tohto prístupu. Len za posledný rok sa mi do rúk dostalo takmer tucet projektov proklamujúcich unikátnosť a jedinečnosť spájania folklóru s jazzom. Bolo by potrebné si uvedomiť, že unikátnym toto spojenie nie je minimálne už od 70. rokov minulého storočia (napr. FermataPieseň z hôľ 1976/ Emil ViklickýV Holomóci městě 1977 a mnoho, mnoho ďalších).

Mám pocit, že nadprodukcia neobjavných fúzií etna a jazzu akosi automaticky devalvuje aj skvelé nápady a hudobné myšlienky. Pri tom je potrebné zdôrazniť, že Bodnárov projekt patrí medzi to najlepšie z tohto súdku, hoci nástrahám pátosu ľudovej skladby sa ani jemu nepodarilo vyhnúť. Z priemeru pri tom CD dvíha okrem nenásilne plynúcich aranžmánov záhoráckych piesní predovšetkým pozoruhodný vokálny prejav Petra Adamova. Je pravda, že napríklad v takej Kerá je ta hviezdičkaHorenka hora bol pátos a afekt, číhajúci na každého, kto sa venuje ľudovkám, už aj v jeho prednese, za akousi pomyselnou čiarou. V prvej polovici ale Adamov predvádza fascinujúci spôsob netypického frázovania a charizmatickej hlasovej farebnosti. Takú Okolo mlýna červena hlina som si naopak vyslovene vychutnal a stane sa zrejme súčasťou soundtracku mojich vzácnych chvíľok nečinnej pohody. Ak by boli v posledných rokoch bojkotované prerábky ľudových piesní, zrejme by Pavol Bodnár, ale asi aj Ľudové mladistvá mali podstatne ľahšiu štartovaciu pozíciu, lenže tomu tak nie je. Trh je týmto materiálom v posledných rokoch žiaľ presýtený. Zostáva preto len odporúčať skúsiť kreatívnu invenciu nasmerovať aj niekam inam a nenechať sa strhnúť ďalším pokračovaním televíznej show Zem spieva. Po rokoch dobrovoľného embarga bude možno aj folklór opäť menej prejedeným chodom jazzového menu na Slovensku.

 

Peter Adamov - spev; Pavol Bodnár - klavír; Samuel Marinčák - gitara; Martin Marinčák - kontrabas; Stanislav Cvanciger - bicie nástroje

 

Text: Miroslav Haľák

Foto: Rudolf Jurkech/ Pavol Bodnár

Galéria

Slovenským horám pristane Jazz. Pavol Bodnár a jeho album Džez a hory
Slovenským horám pristane Jazz. Pavol Bodnár a jeho album Džez a hory
Slovenským horám pristane Jazz. Pavol Bodnár a jeho album Džez a hory

 

 

Ďalšie články

Hudobné dielne študentov VŠMU uzavrie koncert jazzového ansámblu
Už túto nedeľu 11.októbra sa uskutoční v bratislavskom DK Lúky záverečný koncert tvorivých...
Počuli ste minuloročné prekvapenia českej jazzovej scény?
Len pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli meno laureáta jazzového albumu roka 2023 v rámci ocenení...
Na ubolenú dušu - David Miilmann Group: What´s Left
Druhý album dánskej skupiny okolo gitaristu Davida Miilmanna je pohladením v čase jarných únav...
Priatelia a kamaráti WAF Bandu
Meno speváka (ale aj klaviristu či aranžéra) Matúša Uhliarika poznajú už zopár rokov priaznivci...
Saxofónový súboj freeTenors
Legendárnymi jazzovymi súbojmi – jazz battles, sa preslávili v New Orleans najmä osobnosti ako Joe...