Vieme, podľa čoho si manažéri klubov vyberajú hudobníkov

Vieme, podľa čoho si manažéri klubov vyberajú hudobníkov
jazz.sk

Nedávno sme oslovili majiteľov a prevádzkovateľov klubov, ktorí poriadajú vo svojich priestoroch jazzové koncerty, s prosbou o zodpovedanie krátkej ankety. Jej cieľom je pomôcť hudobníkom zorientovať sa v názoroch "dramaturgov" klubov, podľa čoho vyberajú hudobníkov, ako ich nachádzajú a podobne.

 

Keďže ide o anonymnú anketu, odpovede jednotlivých klubov priblížime iba nasledovným popisom.

A – malý elegantný klub v Banskej Bystrici

B – veľkorysá hudobná kaviareň v Nitre

C – útulná kaviarnička v Nitre

D – jazzový klub v Dunajskej Strede

E – koncertný klub v Partizánskom

 

1. Čo je pre Vás rozhodujúce pri výbere živej kapely do Vášho klubu (cena, žáner, skúsenosti...)?

A: Zatiaľ si hudbu vyberáme podľa vlastných pocitov a toho, čo sa páči nám.

B: Rozhodujúci je pomer ceny, kvality a popularity.

C: U nás majú možnosť hrať začínajúci muzikanti, ale aj ich ostrieľaní kolegovia. Cena a honorár pre muzikantov je z nasej strany viazaná veľkosťou kaviarne nakoľko sme menší klub. Preferujeme Jazz, Swing, Soul...

D: Momentálne rozhodujúcim faktorom sú peniaze, keďže ich nemáme. Ináč primárne rozhoduje kvalita produkcie. Podľa doterajších programov sa dá povedať, že sme nastavili dosť vysoký štandard. Samozrejme dávam možnosť aj novým formáciám. Chceme predstaviť rôzne žánre jazzu.

E: Všetky tri atribúty - ale predovšetkým osobnosť interpreta (kapely), za ktorú sú ľudia ochotní zaplatiť - potom je cena druhoradá. Samozrejme by som bol rád, keby aspoň raz za týždeň mohol byť realizovaný kvalitný jazzový koncert  - avšak jazzová obec v menších mestách je pomerne malá - návštevnosť sa pohybuje cca 40-50 ľudí - potom je cena prvoradá (výnimku tvoria hviezdy ako Valihora, O. Rozsa a spol., Lipa kedy býva "narváno"). Prevláda rock, blues...

 

2. Zaznamenali ste nárast hostí pri živom koncerte oproti večeru pri reprodukovanej hudbe?

A: Určíte je návštevnosť v čase koncertu lepšia.

B: Ako kedy, ale väčšinou áno (závisí od produkcie).

C: Pri koncertoch je podstatne viac zákazníkov ako pre reprodukovanej hudbe

D: Keďže robíme len živú hudbu, s vlastnými akciami nemáme možnosť porovnávať. Avšak môžem povedať, že dnešní mladi ľudia nepotrebujú výhradné živú hudbu. Potrebujú party, party, party. Všetko sa veľmi zrýchlilo v poslednom období. Rýchlo sa chcú baviť, rýchlo sa dostať do nálady (aj s pomocou určitých látok). Ale živá hudba nie je odsúdená na zánik. Existuje skupina ľudí, ktorí uprednostňujú živú hudbu.

E: Určite áno, diskotéky sme prestali robiť.

 

3. Ako hodnotíte rozsah umelcov vhodných pre Váš klub (je dostatočný, rôznorodý...)?

A: Rôznorodý.

B: Áno, určite je. Máme pretlak kapiel zo Slovenska aj zo sveta, ktorí chcú hrať v našom podniku.

C: V tejto dobe je dostatočný.

D: Rozsah domácich umelcov je dosť obmedzený, nakoľko na Slovensku je dosť malá komunita jazzových hudobníkov. Preto oslovujeme aj zahraničných interpretov, najmä z Maďarska - nemáme jazykové bariéry a vzdialenosti nie sú neprekonateľné.

E: Kapiel je pomerne dosť - a kvalitných. Keby bol záujem publika, mohlo by sa hrať i každý deň. Ale, bohužiaľ sa stretávam s tým, že ľudia akoby sa "báli" ísť na neznámu kapelu, hoci je vstupné iba 2 - 4 Eurá (kapely u nás hrávajú na vstupné). Za tri roky si naši návštevníci akosi nezvykli, že sa snažíme ponúkať istú kvalitu...

 

4. Ako nachádzate nových umelcov (známosť, internet, odporúčania...)?

A: Podľa našich skúseností - keď sme sa koncertov zúčastnili ako diváci.

B: Všetkého trochu, ale v poslednej dobe super referencie na akustiku, vybavenie, ale hlavne na atmosféru v našom podniku od muzikantov nám umožňujú vyberať z ponúk, ktoré nám denne chodia či od muzikantov, alebo ich agentov... A občas samozrejme zavoláme niekoho na prianie poslucháčov.

C: Známosť, odporúčania.

D: Nových interpretov vedome vyhľadávam. Sledujem dianie na domácich pódiách, aj keď sa nezúčastňujem pravidelne koncertov. Napríklad bol som aj tentokrát na súťažnej prehliadke Nové tváre slovenského jazzu. No musím povedať, že som bol mierne sklamaný. Ďalej dostávam ponuky od známych hudobníkov, ako aj od organizátorov, agentúr. Veľa nám pomôže naša webová stránka, cez ktorú nám chodia ponuky. Určíte majú na tom zásluhu aj jazzové portály, ktoré zverejnia náš program.

E: Odporúčania, internet, známosť a v neposlednom rade dostávam mailom dosť ponúk. Zo známejších interpretov býva veľký problém "nalomiť" ich na hranie v klube  a na "normálnu cenu".

 

5. Ako propagujete živé koncerty vo Vašom klube (web, facebook, plagáty, kultúrne portály...)?

A: Facebook, web, kultúrne portály, plagáty.

B: Všetko to v zátvorke :-)

C: Web, facebook, plagáty.

D: Propagácia prebieha newslettermi, využívame rôzne portály, samozrejme FB a v poslednom rade plagátovú formu, čo  sú podľa skúsenosti len zbytočné vyhodené peniaze.

E: Všetkým, čo ste vymenovali, mimo iné i na Programe mesta (A2 plagát na mesiac).

 

Veríme, že pre hudobníkov boli odpovede užitočné a majiteľov klubov presvedčili odpovede na otázku číslo 2, že volať si živé kapely sa jednoznačne opláca. A P. S.: ak chcete aj vy zodpovedať na naše anketové otázky za váš klub, pošlite prosím mail na adresu redakcia@jazz.sk. V pokračovaní článku budú práve vaše odpovede.

 

Za team Jazz.sk spracovala Jarmila Žuffová

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...