VIVA MUSICA! FESTIVAL 2015 - Na jednom pódiu sa vystrieda až šesť dirigentov

VIVA MUSICA! FESTIVAL 2015 - Na jednom pódiu sa vystrieda až šesť dirigentov
Patrik Gömöri

11. ročník Viva Musica! festivalu sa začína už o dva týždne. Organizátori na tlačovej konferencii oháslili kompletný program festivalu, ktorý sa tento rok bude konať počas celého leta, v centre nášho hlavného mesta Bratislava. 

Najväčším lákadlom festivalu je americký skladateľ Philip Glass, ktorý sa na Slovensku predstaví po prvýkrát, a to s projektom kompletných etúd pre klavír, ktoré uvedie spoločne s japonskou klaviristkou Maki Namekawa a ruským klaviristom Antonom Batagovom. Koncert sa organizátorom podarilo vypredať za pár dní, ale milovníci klasickej, world music či opery si určite prídu na svoje aj pri ostatnom bohatom programe, ktorý tento rok festival ponúka.  

V Bratislave po prvý krát vystúpi aj španielsky gitarista Carlos Piñana s veľkým symfonickým orchestrom, spoločne so španielskym spevákom Augustínom Garnésom, perkusionistom Miguelom Angelom Orengom a tanečnicou Maise Marquez,  zoskupenie Janoska Ensemble, ktorí zázračne kombinujú klasickú hudbu s inými štýlmi ako napríklad Paganiniho s kráľom popu Michaelom Jacksonom, vystúpi slovenská operná diva Simona – Houda Šaturová, Dalibor Karvay, Fragile s projektom Fragile Queen Symphony, Miki Skuta s jedinečným projektom The Future Symphony Orchestra a festival tradične vyvrcholí operným gala, tento raz v priestoroch bratislavskej Reduty. Na pódi sa spolu stretnú sopranistka Adriana Kučerová a tenorista Pavol Bršlík, ktorí patria v súčasnosti medzi najvýznamnejších a najžiadanejších slovenských operných spevákov vo svete. Spoločne uvedú árie a duety z opier talianskych hudobných majstrov v sprievode Symfonického orchestra Viva Musica! pod taktovkou Martina Leginusa, hudobného riaditeľa Štátnej opery v Prahe.

 

Na oslavách 95. výročia založenia Konzervatória v Bratislave bude pódiu plné slovenských hviezd

 

Naozaj veľkolepé otvorenie Viva Musica festivalu a 40. ročníka festivalu Kultúrne leto a Hradné slávnosti Bratislava budú môcť fanúšikovia hudby, ale aj náhodní okoloidúci a turisti zažiť už 26. júna na Hlavnom námestí v Bratislave, prostredníctvom veľkého projektu Viva Konzerva!.

 

„Keď sme pred zhruba rokom sedeli s pánom riaditeľom Konzervatória, pánom Čermanom a vymýšľali spôsob akým si uctiť významné výročie školy, tak sme zhodnotili, že jediný spôsob je urobiť naozaj megalomanský žúr na ktorom ukážeme všetko to neuveriteľné čo sa na tejto škole za 95. rokov udialo a zrodilo. Nielen, že ľudia uvidia a budú mať možnosť počuť veľký symfonický orchester zložený s bývalých a súčasných absolventov, ale na pódiu sa objavia významní operní speváci, inštrumentálni sólisti či herci, ktorí na bratislavskom Konzervatóriu prežili svoje študentské časy“ opisuje Matej Drlička, riaditeľ festivalu Viva Musica!

 

Na pódiu sa počas večera vystrieda až 6 dirigentov (Juraj Jartim, Branislav Kostka, Martin Leginus, Anton Popovič, Rastislav Štúr a Peter Valentovič), niekoľko operných hviezd ako Adriana Kučerová, Ľubica Vargicová, Dalibor Jenis, Filip Tůma, Simona Houda- Šaturová a Otokar Klein. V rámci otváracieho koncertu vystúpi aj Janoska Ensemle, Fragile, huslista Karol Daniš, Marián Lapšanský na klavír a okrem iných výnimočných osobností, inštrumentalistov a hercov budeme mať možnosť vidieť a počuť nové talenty ktoré sa rodia pod krídlami Konzervatória. Jedným z nich je mladý fenomenálny klarinetistu Martin Adámek..

 

Vstup na koncert bude voľný a pre tých, ktorý sa ho nebudú môcť zúčastniť osobne určite poteší správa, že bude snímaný RTVS a vysielaný v priamom prenose na Dvojke.

Spoluorganizátorom Viva Musica! festivalu je Bratislavský samosprávny kraj, ktorý je zároveň zriaďovateľom Konzervatória v Bratislave.

 

 

Jednou z najvýznamenjších noviniek blížiaceho sa 11. ročníka festivalu Viva Musica! je spolupráca so Slovenským národným divadlom na unikátnom opernom projekte Paisiellovej opery Kráľ Teodor v Benátkach. Bude to prvá open air opera v histórii festivalu a návštevníci si ju budú môcť vychutnať 28. júna v nedeľu bez nároku na vstupné.

 

„Tento rok sme si vymysleli viacero noviniek a jednou z nich je aj spolupráca so Slovenským národným divadlom. Pre nás ako pouličný festival je veľkou cťou, že môžeme spolupracovať so SND a veríme, že je to prvý ročník tejto spolupráce, že budeme pokračovať a operu vyťahovať na námestia častejšie. Myslím si, že nielen Bratislavčania ale aj návštevníci zo zahraničia budú veľmi prekvapení keď uvidia operu s kulisami, kostýmami zadarmo na námestí. Myslím si, že toto je unikát aj v rámci európskeho kontextu“, hovorí Matej Drlička.

 

Festival tento rok ponúkne desať koncertov od konca júna až do konca augusta. Koncerty sa tak ako uplynulé roky budú konať v Starej tržnici a na Hlavnom námestí, ale mnohí určite privítajú aj nové priestory ako Nádvorie Starej radnice, Nu Spirit Club, Aegon areńa a priestory určené pre komornejšie a zvukovo náročnejšie projekty, ktoré sa uskutočnia v Redute či v Dóme Sv. Martina.

 

PROGRAM

26. 6.2015, 20:00, Hlavné námestie, Viva Konzerva! * vstup voľný

28.6. 2015, 20:00, Hlavné námestie, Premiéra Paisiellovej opery Kráľ Teodor v Benátkach v spolupráci s Operným štúdiom Slovenského národného divadla * vstup voľný

3.7.2015, 20:00, Reduta – Philip Glass: The Complete Piano Etudes

10.7.2015, 20:00, Nádvorie Starej radnice – Dalibor Karvay

17.7.2015, 19:00, AEGON aréna – Fragile Queen Symphony

24.7.2015, 20:00, Nu Spirit Club – Miki Skuta: The Future Symphony Orchestra

31.7.2015, 20:00, Stará tržnica – Carlos Piñana: Flamenco Symphony

7.8.2015, 20:00, Dóm sv. Martina – Simona Houda-Šaturová: Decade

14.8.2015, 20:00, Stará tržnica – Jánoška Ensemble

29.8.2015, 20:00, Reduta – Viva Opera!

 

 

 

Všetky informácie o koncertoch a festivale nájdete na www.vivamusica.sk alebo https://www.facebook.com/vivamusicafestival.

 

Vstupenky sú v predaji v sieti Ticketporta.sk.

 

Podrobný popis koncertov a programu

 

Viva Konzerva!

OTVÁRACÍ KONCERT 40. ROČNÍKA FESTIVALU KULTÚRNE LETO A HRADNÉ SLÁVNOSTI BRATISLAVA 2015 A FESTIVALU VIVA MUSICA!

piatok 26. jún 2015, 20:00 hod., Hlavné námestie

* vstup voľný

Veľkolepý otvárací koncert 11. ročníka Viva Musica! festivalu na Hlavnom námestí bude zároveň oslavou 95. výročia založenia Konzervatória v Bratislave

Konzervatórium v Bratislave vzniklo v roku 1919 a za deväťdesiatpäť rokov svojej existencie odchovalo stovky špičkových slovenských profesionálnych umelcov, ktorí sa presadili nielen doma, ale aj v zahraničí a nezmazateľne sa zapísali do histórie hudobného a divadelného umenia (spomeňme napríklad Ladislava Chudíka, Editu Gruberovú, Petra Dvorského, Hanu Hegerovú, Dalibora Jenisa, Štefana Kocána, Mariana Lapšanského, Roberta Rotha a mnohých ďalších). Viva Musica! festival a Konzervatórium v Bratislave sa preto spojili, aby spoločne oslávili toto významné výročie slávnostným koncertom na Hlavnom námestí, v rámci ktorého vystúpia viacerí významní operní speváci, inštrumentálni sólisti či herci, ktorí na bratislavskom Konzervatóriu študovali, v sprievode orchestra zloženého z absolventov, ale aj súčasných študentov školy pod taktovkou významných dirigentských osobností.

* voľný vstup

 

Koncert bude snímaný RTVS a vysielaný v priamom prenose na Dvojke.

 

PROGRAM

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Figarova svadba, predohra

Juraj Jartim – dirigent

 

Gioacchino Rossini (1792-1868): Introdukcia, téma a variácie pre klarinet a orchester

Martin Adámek – klarinet, Juraj Jartim – dirigent

 

Max Bruch (1838-1920): Koncert pre husle a orchester č. 1 g mol, op. 26 (3. časť: Finale: Allegro energico)

Karol Daniš – husle, Anton Popovič – dirigent

 

Gabriel Fauré (1845-1924): Elégia op. 24

Jozef Lupták – violončelo, Anton Popovič – dirigent

 

Edward Hagerup Grieg (1867-1907): Koncert pre klavír a orchester a mol, op. 16

(1. časť: Allegro molto moderato)

Marian Lapšanský – klavír, Rastislav Štúr – dirigent

 

Nicolo Paganini / František Jánoška: Capriccio č. 24

Janoska Ensemble

 

Queen: Bohemian Rhapsody

Fragile, Branislav Kostka – dirigent

 

Georges Bizet (1838-1875): Carmen, predohra

Rastislav Štúr – dirigent

 

Georges Bizet: „Votre toast, je peux vous le rendre“, ária toreádora z opery Carmen

Daniel Čapkovič – barytón, Filip Tůma – barytón, Rastislav Štúr – dirigent

 

Gaetano Donizetti (1797-1848): „Caro elisir! sei mio!... Lallarallara... Esulti pur la barbara“, scéna a duet z opery Nápoj lásky

Adriana Kučerová – soprán, Tomáš Juhás – tenor, Otokar Klein – tenor,

Peter Valentovič – dirigent

 

Giuseppe Verdi (1813-1901): „Vanne la tua meta giá vedo... Credo, in un dio crudel“, ária Jaga z opery Otello

Dalibor Jenis – barytón, Martin Leginus – dirigent

 

Giuseppe Verdi: „É strano!... Ah, fors'è lui... Sempre libera“, ária Violetty z opery

La traviata

Ľubica Vargicová – soprán, Simona Houda-Šaturová – soprán, Andrea Vizvári – soprán, Peter Valentovič – dirigent

 

Giuseppe Verdi: Libiamo ne‘lieti calici (Brindisi), z opery La traviata

Martin Leginus – dirigent

 

Martin Adámek – klarinet

Karol Daniš – husle

Marian Lapšanský – klavír

Jozef Lupták – violončelo

Simona Houda-Šaturová – soprán

Adriana Kučerová – soprán

Ľubica Vargicová – soprán

Andrea Vizvári – soprán

Tomáš Juhás – tenor

Otokar Klein – tenor

Dalibor Jenis – barytón

Daniel Čapkovič – barytón

Filip Tůma – barytón

Janoska Ensemble

Fragile

 

Symfonický orchester zložený zo študentov a absolventov Konzervatória v Bratislave

 

Juraj Jartim – dirigent

Branislav Kostka – dirigent

Martin Leginus – dirigent

Anton Popovič – dirigent

Rastislav Štúr – dirigent

Peter Valentovič – dirigent

 

Robert Roth – moderátor

 

           

 

 

 

 

 

 

 

Kráľ Teodor v Benátkach

Premiéra Paisiellovej opery Kráľ Teodor v Benátkach v spolupráci s Operným štúdiom Slovenského národného divadla

nedeľa 28. jún 2015, 20:00 hod., Hlavné námestie

* voľný vstup

Taliansky operný skladateľ Giovanni Paisiello je autorom viac ako deväťdesiatich opier, ktoré napísal zväčša pre neapolské publikum na prelome 18. a 19. storočia. Silnou stránkou jeho opier bola najmä vynikajúca hudobná charakteristika postáv, výstavba dramatických scén, humor, vtip a tiež nádherné lyrické melódie, ktoré rozochvievali srdcia ženskej časti publika. Heroicko-komická operná dráma Kráľ Teodor v Benátkach vznikla na libreto vtedy známeho osvietenského básnika a kňaza Giovanniho Battistu Castiho a rozpráva príbeh samozvaného sicílskeho kráľa. Svojmu autorovi priniesla obrovský úspech a hovorí sa, že ňou bol nadšený aj samotný Mozart, pričom mala vraj významný vpyv na vznik jeho Figarovej svadby. Paisiellova opera (v spracovaní Hansa Wernera Henzeho) zaznie v podaní členov Operného štúdia SND v hudobnom naštudovaní Mariána Lejavu a v réžii Lenky Horinkovej.

 

Projekt Operného štúdia Slovenského národného divadla je, podobne ako v mnohých iných zahraničných operných domoch, zacielený na mladých interpretov – spevákov, inštrumentalistov, dirigentov či režisérov, ktorým poskytuje príležitosť získavať cenné profesionálne skúsenosti a zároveň možnosť upozorniť na seba v rámci profesionálnej i laickej hudobnej a divadelnej verejnosti. Pilotný ročník v sezóne 2014/2015 otvára takýto priestor v podobe jednej opernej produkcie, v ktorej bude obsadenie jednotlivých profesných kategórií otvorené rovnako pre študentov slovenských vyšších umeleckých škôl ako i pre absolventov, ktorí stoja na začiatku svojej profesionálnej kariéry. Celkom symbolicky, reflektujúc historický kontext opernej histórie Bratislavy, smerovala dramaturgická voľba titulu k dielu talianskeho klasicistického autora Giovanniho Paisiella. Jeho vtipná a invenčná, i z dnešného pohľadu spoločensky pichľavá komédia Kráľ Teodor v Benátkach je dielom, ktoré bezprostredne súvisí so začiatkami verejného operného života Bratislavy. Operná spoločnosť grófa Erdödiho ako najvýznamnejšia z prvých stálych, širšej verejnosti prístupných operných scén v Bratislave ju totiž v roku 1785 uviedla krátko po jej viedenskej svetovej premiére ako svoje inauguračné predstavenie. Dielo zaznie v dramaturgicky a inštrumentačne inovovanej verzii, ktorej autorom je jedna z veľkých osobností opery 20. storočia – Hansa Wernera Henzeho.

 

 

Philip Glass: The Complete Piano Etudes

Zaujímajú ma všetky druhy hudby a skôr či neskôr si väčšina z nich nájde cestu aj v mojej tvorbe.“ (Philip Glass / The Washington Post)

piatok 3. júl 2015, 20:00 hod., Reduta

Americký hudobný skladateľ Philip Glass patrí nepochybne k najinovatívnejším a najrešpektovanejším osobnostiam vo svete hudby. Jeho tvorba je extrémne rozsiahla a zahŕňa opery (Einstein on the Beach, Satyagraha, Akhnaten a ď.), symfónie, koncerty, komorné diela, sonáty, diela pre jeho vlastný súbor Philip Glass Ensemble, scénickú hudbu pre divadelné hry a filmovú hudbu (hudba k Scorseseho epickému príbehu o Dalajlámovi Kundun (1997) – nominácia na Oscara a Golden Globe Award, The Truman Show (1999) – Golden Globe Award za najlepšiu hudbu k filmu,

 

 

Hodiny (2002) – BAFTA Award, nominácia na Oscara a na Golden Globe Award, Iluzionista (2006) či Zápisky o škandále (2006) – nominácia na Oscara a ď.). Na Slovensku sa predstaví po prvýkrát

 

 

 

s projektom kompletných etúd pre klavír, ktoré uvedie spoločne s japonskou klaviristkou Maki Namekawa a ruským klaviristom Antonom Batagovom.

 

 

 

 

 

Americký hudobný skladateľ a klavirista Philip Glass sa narodil v Baltimore v roku 1937. Študoval matematiku a filozofiu na Univerzite v Chicagu a následne pokračoval štúdiom kompozície na slávnej Juilliard School v New Yorku, ktoré absovoval v roku 1961. Medzitým navštevoval letné majstrovské kurzy v Aspene pod vedením francúzskeho skladateľa a predstaviteľa tzv. „parížskej šestky“ (Les Six) – Dariusa Milhauda. V roku 1963 odišiel Glass do Paríža, kde začal študovať u významnej hudobnej pedagogičky Nadie Boulangerovej, ktoré malo zásadný vplyv na jeho ďalšie hudobné smerovanie. V roku 1967 sa vrátil do New Yorku a založil Philip Glass Ensemble, ktorý sa špecializuje na interpretáciu jeho vlastných diel. Philip Glass spolupracoval s umelcami ako Twyl Tharp, Allen Ginsberg, Ravi Shankar, Woody Allen, Martin Scorsese, Robert Wilson, Brian Eno, David Bowie či Leonard Cohen a svojou avantgardnou tvorbou intenzívne ovplyvňovuje hudobné a intelektuálne dianie vo svete. Jeho spojenie s popredými umelcami rockovej, popovej a world music scény sa datuje k roku 1960, kedy začala jeho spolupráca s Robertom Wilsonom na opere Einstein on the Beach. Glassova hudba si získala široké publikum nielen na poli klasickej hudby, ale tiež v oblasti filmovej a populárnej hudby. Glassova tvorba vychádza z prostredia newyorskej avantgardy a celosvetovo je považovaný za priekopníka minimalizmu v súčasnej vážnej hudbe. Sám o sebe však hovorí ako o skladateľovi „hudby s opakujúcimi sa štruktúrami“ a označuje sa skôr za novodobého klasicistu. Zdôrazňuje, že je vyškolený v klasickej harmónii a kontrapunkte a zdrojom jeho inšpirácie sú Johann Sebastian Bach, Franz Schubert či Wolfgang Amadeus Mozart. Jeho tvorba je extrémne rozsiahla a zahŕňa opery, symfónie, koncerty, komorné diela, sonáty, diela pre jeho vlastný súbor Philip Glass Ensemble, scénickú hudbu pre divadelné hry a filmovú hudbu. V ostatných rokoch sa zameriava najmä na symfonickú a opernú tvorbu. Jeho posledné symfónie (č. 9 a 10) mali premiéru v roku 2012 a posledná opera The Lost podľa hry Spuren der Verirrten rakúskeho spisovateľa Petra Handkeho bola uvedená v roku 2013 v Landestheatr v Linzi. Na Slovensku sa predstaví po prvýkrát s projektom kompletných etúd pre klavír, ktoré uvedie spoločne s japonskou klaviristkou Maki Namekawa a ruským klaviristom Antonom Batagovom.

 

Japonská klaviristka Maki Namekawa patrí k najvyhľadávanejším umelcom súčasnej mladej generácie a vo svete sa presadila najmä uvádzaním diel a spoluprácou so skladateľmi súčasnej (klasickej) hudby. Absolvovala štúdium na Konzervatóriu Kunitachi v Tokiu, neskôr študovala na Cologne Musikhochschule u Pierra Laurenta Aimarda. Ako sólová a komorná klaviristka pravidelne účinkuje na pódiách prestížnych koncertných sál po celom svete (Carnegie Hall v New Yorku, Suntory Hall v Tokiu a ď.) a je pravidelným hosťom renomovaných medzinárodných hudobných festivalov (Ruhr Piano Festival, Musik-Biennale Berlin, Festival Eclat v Stuttgarte, Ars Electronica Linz a ď.). Spolupracovala o. i. napríklad s Royal Concertgebouw Orchestra v Amsterdame, Mníchovskou filharmóniou, Mníchovským komorným orchestrom, Drážďanskou filharmóniou, Bruckner Orchester Linz alebo Seattle Symphony. Od roku 2005 spolupracuje v rámci komornej hry s americkým klaviristom a dirigentom Dennisom Rusellom Daviesom. V súčasnosti intenzívne spolupracuje s americkým skladateľom Philipom Glassom, s ktorým pravidelne účinkuje v rámci koncertov a uvádza jeho hudbu.

 

Ruský skladateľ a klavirista Anton Batagov sa narodil v roku 1965 a v súčasnosti patrí k najvplyvnejším a nainovatívnejším ruským umelcom. Jeho debutová CD nahrávka Messianovej kompozície Vingt regards sur l'enfant-Jésus (1990) sa stala senzáciou a o tri roky neskôr označil americký muzikológ Richard Kostelanetz jeho nahrávku Bachovho Umenia fúgy za „najlepšiu interprétaciu Bacha od čias Glenna Goulda“. Od roku 1997 sa sústreďoval najmä na štúdiové nahrávanie a na koncertné pódiá sa vrátil až po dvanástich rokoch v roku 2009, pričom medzinárodná kritika jeho sólové recitály často označovala doslova za „zjavenia“. Ako koncertný klavirista Anton

 

 

 

 

Batagov predstavil ruskému publiku hudbu Johna Cagea, Mortona Feldmana, Steva Reicha či Philipa Glassa. Okrem koncertnej činnosti sa však intenzívne venuje aj komponovaniu. V duchu post-cageovskej filzofie jeho tvorba stiera hranice medzi interpretáciou a kompozíciou a spája v sebe prvky z viac-menej všetkých existujúcich hudobných štýlov od ruskej ľudovej hudby, minimalizmu, populárnej hudby až po

 

 

najnovšie počítačové technológie. Jeho diskografia je pomerne rozsiahla a obsahuje približne 30 albumov. Je autorom niekoľkých filmových soundtrackov a zvučiek pre ruské televízne stanice.

 

Dalibor Karvay: VIOLIN RECITAL

piatok 10. júl 2015, 20:00 hod., Nádvorie Starej Radnice

Slovenský huslista Dalibor Karvay prejavoval pozoruhodný hudobný talent už od detstva. Ako trojročný začal hrať na husliach pod vedením svojho otca, neskôr absolvoval štúdium na konzervatóriu v Žiline a vo Viedni pod vedením svetoznámeho prof. Borisa Kuschnira. Má za sebou niekoľko víťazstiev na prestížnych medzinárodných interpretačných súťažiach a spoluprácu s významnými dirigentmi a orchestrami. Intenzívne sa venuje aj komornej hre, pričom spolupracuje s takými umelcami ako napríklad Julian Rachlin, Radek Baborák, Wenzel Fuchs a ďalší. V rámci sólového recitálu na Viva Musica! festivale sa predstaví s vynikajúcim klaviristom Danielom Buranovským na Nádvorí Starej radnice a tento koncert bude zároveň návratom k tradícii komorných open-air koncertov v rámci prvých ročníkov Viva Musica! festivalu.

 

PROGRAM

Edward Hagerup Grieg (1867-1907): Sonáta pre husle a klavír č. 3, op. 45

Allegro molto appassionato

Allegretto espressivo alla Romanza

Allegro animato

Maurice Ravel (1875-1937): Tzigane

Jules Massennet (1842-1912): Meditácia z opery Thaïs

Camille Saint-Saëns (1835-1921): Introdukcia a rondo capriccioso a mol, op. 28

Franz Waxman (1906-1967): Carmen Fantasie

 

Dalibor Karvay – husle

Daniel Buranovský – klavír

 

Huslista Dalibor Karvay prejavoval pozoruhodný hudobný talent už od detstva. Ako trojročný začal hrať na husliach pod vedením svojho otca a už počas štúdia na Základnej umeleckej škole vo Vrútkach realizoval niekoľko nahrávok pre Slovenský rozhlas v Bratislave. Absolvoval mimoriadne štúdium na žilinskom Konzervatóriu pod vedením prof. Bohumila Urbana a od roku 1999 študoval na Viedenskom konzervatóriu v triede svetoznámeho prof. Borisa Kuschnira. Zúčastnil sa viacerých majstrovských kurzov u uznávaných pedagógov (Eduard Grach, Mintscho Mintschev, Herman Krebbers a ď.). Medzi jeho najvýznamnejšie úspechy patrí víťazstvo na stretnutí mladých hudobníkov v Córdobe (1996), cena Eurovízie – Grand Prix „Mladý hudobník roka“ (2002), prvé miesto na súťaži Tibora Vargu (2003), cena Medzinárodnej tribúny mladých interpretov New Talent (2005) či víťazstvo na medzinárodnej súťaži Davida Oistracha v Moskve (2008). Pozoruhodný bol aj koncert pre princa Charlesa z Walesu v roku 2003 vo Windsor Castle za spoluúčasti violončelistu Mstislava Rostropoviča. Dalibor Karvay opakovane prijal pozvanie na Seiji Ozawa International Academy vo Švajčiarsku. V roku 2009 získal Cenu ministra kultúry Slovenskej republiky za vynikajúce umelecké výsledky a úspešnú medzinárodnú reprezentáciu slovenského interpretačného umenia. Nadácia Tatra banky mu v roku 2011 udelila cenu Mladý tvorca v kategórii „Hudba“. Ako sólista spolupracoval s renomovanými dirigentmi ako Leif Segerstam, Ion Marin, Hiroyuki Iwaki, Jaapvan Zweden, Marek Janowski, Ali Rahbari, Roman Kofman, Benjamin Wallfisch, Ondrej Lenárd, Oliver Dohnányi, Leoš Svárovský a ď. Koncertoval s významnými orchestrami ako napríklad Rundfunk-Symfonieorchester Berlin, English Chamber Orchestra, Camerata Salzburg, Orchestra Ensemble Kanazawa, Česká filharmónia, Nationaltheater-Orchester Mannheim, Radio-Symphonieorchester Wien, Wiener

 

 

Kammerorchester, Het Gelders Orkest, Solistes Européens Luxembourg, Slovenská fiharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu a ď. Intenzívne sa venuje aj komornej hre, pričom spolupracuje s takými osobnosťami ako Radek Baborák, Julian Rachlin, Wenzel Fuchs, Boris Kuschnir a i. Dalibor Karvay hrá na husliach od výrobcu Matthieua Devuysta.

Husľový recitál na Nádvorí Starej radnice je zároveň návratom k tradícii komorných open-air koncertov v rámci prvých ročníkov Viva Musica! festivalu.

 

Klavirista Daniel Buranovský patrí medzi popredných predstaviteľov svojej generácie so záľubou v dynamických kontrastoch interpretácie. V roku 1989 získal Cenu ministra školstva Slovenskej republiky za vynikajúce študijné výsledky a umeleckú činnosť a v roku 2001 úspešne absolvoval doktorandské štúdium na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Pravidelne účinkuje na domácich a zahraničných festivaloch a ako sólista spolupracoval s takmer všetkými orchestrami na Slovensku, s Beethoven Orchestra Bonn či so symfonickým orchestrom Katolíckej univerzity v Daegu v Južnej Kórei, kde pôsobil aj ako hosťujúci proferos. Jeho repertoár je zameraný predovšetkým na kľúčové diela romantickej klavírnej literatúry a na hudbu 20. storočia vrátane tvorby slovenských autorov. Aktívne koncertuje nielen ako sólista, ale je tiež vyhľadávaným komorným partnerom inštrumentalistov a operných spevákov, pričom pravidelne spolupracuje so špičkovými umelcami ako Ľubica Vargicová, Alexander Jablokov, Lukasz Szyrner, Dalibor Karvay a ď. Je vynikajúcim znalcom komornej inštrumentálnej hudby, ale tiež piesňovej, opernej, operetnej a muzikálovej literatúry.

           

Fragile Queen Symphony

Kultové piesne britskej hudobnej legendy Queen v podaní Fragile a symfonického orchestra!

piatok 17. júl 2015, 19:00 hod., AEGON aréna     

Po dvoch mimoriadne úspešných česko-slovenských turné s legendárnym Richardom Müllerom prichádzajú dvojnásobní držitelia ocenenia OTO – obľúbená slovenská a cappella skupina Fragile s novým projektom Fragile Queen Symphony. V zložení Jana Golisová, Soňa Norisová, Helena Krajčiová, Svetlana Rymarenko, Vilo Csontos, Slávo Košecký, Martin Madej a Kamil Mikulčík spracujú do netradičných aranžmánov nesmrteľné hity dnes už legendárnej kapely Queen ako Bohemian Rhapsody, The Show Must Go On, Bicycle Race a mnohé ďalšie, ktoré uvedú so symfonickým orchestrom pod taktovkou Braňa Kostku.

 

Miki Skuta: The Future Symphony Orchestra

piatok 24. júl 2015, 20:00 hod., Nu Spirit Club      

Projekt The Future Symphony Orchestra v sebe spája dva zdanlivo nesúvisiace svety – klasickú hudbu a najmodernejšiu digitálnu techniku, ktorých spojenie umožňuje umelcovi realizáciu symfonického koncertu v podstate kdekoľvek, dokonca i na miestach, kde by ste klasickú hudbu vôbec nečakali alebo by realizácia takéhoto koncertu nebola možná napríklad z priestorových dôvodov.

Autor projektu, Miki Skuta, patrí k špičkovým slovenským hudobníkom, a to nielen na poli klasiky, ale tiež jazzu a improvizovanej hudby. Okrem hry na klavíri sa venuje aj komponovaniu a je držiteľom niekoľkých významných ocenení (Krištáľové krídlo, Cena Frica Kafendu, nominácia na cenu Nadácie Tatra banky za umenie či ocenenie Radio_Head Award). Pri výbere miesta pre tento koncert sa organizátori nechali inšpirovať projektom Yellow Lounge prestížneho nemeckého hudobného vydavateľstva Deutsche Grammophon, ktorého základnou filozofiou je, aby sa aj klasická hudba hrala v nočných kluboch a v iných, pre ňu atypických priestoroch.

Viva Musica! sa preto po prvýkrát presťahuje do jedného z najvychytenejších bratislavských nočných klubov do Nu Spiritu. V rámci večera si okrem sólových skladieb pre klavír J. S. Bacha, francúzskych impresionistov či amerického minimalizmu budete môcť vypočuť tiež časti z najznámejších klavírnych koncertov v zvukovo plnohodnotnom sprievode symfonického orchestra. Súčasťou večera bude aj beseda o hudbe s Jurajom Kušnierikom a jeho hosťami a (ne)klasická after párty pod taktovkou DJ Daniela Baláža.

 

 

 

 

PROGRAM

Johann Sebastian Bach (1685-1750): Toccata D dur, BWV 912

John Adams (1947): China Gates

Claude Debussy (1862-1918): Cloches à travers le feuilles (Images II)

Maurice Ravel (1875-1937): La Valse

* * * 

Ludwig van Beethoven (1770-1827): Koncert pre klavír a orchester C dur, op. 15

Rondo

Johann Sebastian Bach: Koncert pre klavír (čembalo) a sláčikový orchester f mol, BWV 1056

            Moderato

            Largo

            Presto

Piotr Iľjič Čajkovskij (1840-1893): Koncert pre klavír a orchester b mol, op. 23

            Finale: Allegro con fuoco

 

Miki Skuta študoval hru na klavíri na Konzervatóriu v Bratislave a neskôr na Vysokej škole múzických umení v Bratislave pod vedením Evy Fischerovej. V rokoch 1983-84 navštevoval v Paríži hodiny u Clauda Helffera. Zúčastnil sa a získal ocenenia na mnohých významných medzinárodných súťažiach. Centrom umeleckého záujmu Mikiho Skutu nie je len klasická hudba, ale aj jazz a populárna hudba. Od roku 1993 zazneli jeho kompozície v Rakúsku, Nemecku, vo Švajčiarsku, Francúzsku, Anglicku, Holandsku a Maďarsku v rámci viac ako osemdesiatich koncertov. V roku 2005 dostal objednávku na napísanie husľového koncertu pre rakúskeho huslistu Benjamina Schmida. Pod názvom Violinkonzert 2006 bolo toto dielo uvedené vo svetovej premiére v júni 2006 v rakúskom Salzburgu. Miki Skuta spolupracoval s vynikajúcimi hudobníkmi ako napríklad Angelika Kirschlager, Elisabeth Kulman, Christian Muthspiel, Wolfgang Muthspiel, Benjamin Schmid, Tomasz Stanko, Didier Lockwood, Mark Feldman, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Marek Piaček a ď. Vystupoval ako sólista alebo člen rôznych súborov (Motley Mothertonque, OENM, Octet Ost, die reihe ensemble, Bruckner Orchester Linz, Slovenský komorný orchester, SO Danubia-Budapest, Slovenská filharmónia, Cappella Istropolitana, Ghymes a ď.) na festivaloch ako Bach Unwrapped London, International Liszt Festival, Kunstfest Weimar, Zürich Jazz Festival, The Piano-Budapest, Salzburg Biennale, Bratislavské hudobné slávnosti, Saalfelden Jazz Festival, Kontrasty (Ľvov), Varšavská jeseň a i. Ako sólista spolupracoval s dirigentmi ako Johannes Kalizke, David McQueen, Domonkos Héja, Daniel Gazon, Bohdan Warchal, John C. Whitney, Martin Sieghart, Christian Muthspiel, Róbert Stankovský, Ondrej Lenárd, Szymon Byvalec, Theodore Kuchar a ď. S manželkou Norou Skuta založili klavírne duo, ktoré sa už od svojho vzniku v roku 1996 zameriava na uvádzanie hudby 20. storočia. Popri realizovaní nahrávok pre Slovenský rozhlas, Radio Suisse, STV, ORF nahráva pre rôzne hudobné vydavateľstvá doma i v zahraničí. Jeho nahrávka Goldbergových variácií pre vydavateľstvo Hevhetia získala v rámci prestížneho časopisu BBC Music Magazine najvyššie hodnotenie, vďaka čomu sa Miki Skuta predstavil v rámci sólových recitálov v Londýne a v Paríži (2005). V rámci časopisu BBC Music Magazine získala päť hviezdičiek i jeho ďalšia nahrávka z diel J. S. Bacha.

 

                                  

Carlos Piñana: Flamenco Symphony

Temperamentné španielske flamenco v sprievode symfonického orchestra

piatok 31. júl 2015, 20:00 hod., Stará tržnica

 

Kultúrn fenomén, ktorý bol organizáciou UNESCO v roku 2010 vyhlásený za celosvetové nemateriálne dedičstvo ľudstva. Od svojho vzniku v oblasti juhošpanielskej Andalúzie sa postupne rozšírilo do celého sveta a dnes sa flamencové prvky s obľubou a často miešajú takmer so všetkými existujúcimi hudobnými štýlmi od popu, jazzu, hip hopu, reggae až po klasiku. Projekt Flamenco Symphony je projektom španielskeho gitaristu Carlosa Piñanu, ktorý patrí medzi najlepších flamenco gitaristov súčasnosti. Okrem hry na gitaru sa venuje aj komponovaniu a je autorom viacerých flemenco projektov (Missa Flamenca, Body & Souls a ďalšie). V rámci koncertu na Viva Musica! festivale sa predstaví spoločne so španielskym spevákom Augustínom Garnésom, perkusionistom

 

 

Miguelom Angelom Orengom a tanečnicou Maise Marquez v sprievode orchestra Moravskej filharmónie Olomouc pod taktovkou Jana Kučeru.

 

Carlos Piñana sa narodil v Cartagene v roku 1976 a v súčasnosti patrí medzi najlepších flamenco gitaristov. Jeho otec Antonio bol známym gitaristom a zároveň jeho prvým učiteľom hudby, ktorý od začiatku vo veľkej miere prispieval k jeho hudobnému rozvoju. V štúdiu neskôr pokračoval na konzervatóriu v španielskej Cartagene, počas ktorého získal niekoľko ocenení, v roku 2001 napríklad aj Cenu Nadácie Emma Egea za dielo a prínos. Vo svojej hre kombinuje brilantnú gitarovú techniku s prenikavým výrazom a dostáva flamenco do úplne novej perspektívy. Je majstrom improvizácie a ako gitarista má veľmi precízny interpretačný štýl. Svojou charizmou si dokáže okamžite podmaniť publikum. Koncertoval v New Yorku, Paríži, Londýne, Frankfurte, Štokholme, Dubline, Miláne, Teheráne, Káhire, Tokiu, v Moskve, Vilniuse, Lisabone a mnohých iných mestách. Vo svojich projektoch často kombinuje prvky flamenca s klasickou hudbou a pravidelne spolupracuje so symfonickým orchestrom. Účinkoval napríklad s Murcia Symphony Orchestra, Tomsk Philarmonic Orchestra, Beethoven Academy Orchestra, so Symfonickým orchestrom Teplice, Komorným orchestrom La Habana a ď. Ako sólista nahral šesť CD albumov. Okrem toho sa venuje tiež komponovaniu filmovej a scénickej hudby, pedagogicky pôsobí na konzervatóriu a je umeleckým riaditeľom Medzinárodného gitarového festivalu v španielskej Murcii.

           

Simona Houda-Šaturová: Decade

piatok 7. august 2015, 20:00 hod., Dóm sv. Martina         

Exkluzívny recitál svetovo uznávanej slovenskej sopranistky v Dóme sv. Martina

Najnovší projekt v Čechách žijúcej slovenskej sopranistky Simony Houda-Šaturovej prináša výber árií nemeckého skladateľa Wolfganga Amadea Mozarta a jeho menej známeho českého rovesníka – Josefa Myslivečka, ktorý v novembri 2014 vyšiel zároveň aj na jej najnovšom CD albume Decade: Mozart & Mysliveček. Dramaturgicky originálny projekt prináša árie oboch autorov skomponované v rokoch 1771-1781 a predstavuje tvorbu zrelého a vo svojej dobe úspešného Myslivečka v porovnaní s mladým, v tom čase ešte len zčínajúcim Mozartom (v rozmedzí jeho 16 – až 26 rokov!). V rámci sólového recitálu tak zaznejú virtuózne árie s brilantnými koloratúrami, ale aj dojemné a dramatické árie v sprievode Hilaris Chamber Orchestra pod vedením Zdeňka Klaudu v nádherných priestoroch bratislavského Dómu sv. Martina.

 

PROGRAM

 

Josef Mysliveček (1737-1781): „Sento nell alma mia“, ária Asterie z opery Il gran Tamerlano

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): „Un moto di gioia“, ária Zuzanky z opery Figarova svadba

Josef Mysliveček: Koncert pre husle a orchester C dur

Wolfgang Amadeus Mozart: „Idol mio“, ária Elektry z opery Idomeneo

* * * 

 

Josef Mysliveček: Medonte, re di Epiro, predohra

Josef Mysliveček: „Dov’e, ah dov’e son io“, ária Selene z opery Medonte, re di Epiro

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfónia č. 29 A dur, KV 201

Wolfgang Amadeus Mozart: „Misera dove son“, koncertná ária

Josef Mysliveček: „Va tra le selve ircane“, ária Mandane z opery Artaserse

 

Hilaris Chamber Orchestra

Alan Vizváry – husle, koncertný majster

Zdeněk Klauda – dirigent

 

Simona Houda-Šaturová sa narodila v Bratislave. Študovala na bratislavskom Konzervatóriu a neskôr v Prahe pod vedením Soni Kresákovej. Absolvovala majstrovské kurzy pod vedením Ileany Cotrubas vo Viedni a u Magreet Honig v Amsterdame. Svojou charizmou, prejavom a hlasom zaujala operný svet hneď v jej profesných začiatkoch. Je držiteľkou Ceny Nadácie Charlotty a Waltera Hamelových za vynikajúce spevácke výkony (Lübeck, 2007) a ceny Thálie za najlepší operný výkon v roku 2001. V roku 2012 sa stala patrónkou Linky istoty. V súčasnosti patrí medzi najžiadanejšie interpretky mozartovských postáv a repertoáru z obdobia talianskeho belcanta. K jej profilovým rolám patria Konstanze (Mozart / Únos zo serailu), Zuzanka (Mozart / Figarova svadba) a Pamina (Mozart / Čarovná flauta), ďalej Lucia (Donizetti / Lucia di Lammermoor), Violetta (Verdi / La traviata), Rosina (Rossini / Barbier zo Sevilly) a ď. Okrem účinkovania v pražskom Národnom divadle hosťovala v Teatro Colón v Buenos Aires, v Théâtre du Châtelet v Paríži, v Opere vo Frankfurte, v Opéra de Monte-Carlo či v aténskej Megaron Mousikis. Je pravidelným hosťom v Théâtre de la Monnaie v Bruseli, kde s veľkým úspechom stvárnila postavu Ilie (Mozart / Idomeneo), Sandriny (Mozart / La finta giardiniera) a v máji 2014 tiež Violetty. Simona Houda-Šaturová je taktiež žiadanou koncertnou sólistkou. Vystupovala s Philadelphia Orchestra v newyorskej Carnegie Hall, na Salzburger Festspiele, spolupracovala s Toronto Symphony Orchestra, s Mníchovskou filharmóniou pod taktovkou Ivana Fischera, s Londýnskou filharmóniou uviedla pod taktovkou Adama Fischera Haydnove Stvorenie, účinkovala tiež s Orchestre de Paris pri slávnostnom otvorení Pleyelovej sály, s Osaka Symphony a ď. Spolupracovala taktiež s významnými dirigentmi ako napríklad Christoph Eschenbach, Sir Neville Marriner, Jiří Bělohlávek, Tomáš Netopil, Manfred Honeck a ď. Absolvovala turné s Philippom Herreweghom a Orchestre des Champs-Elysés, turné po Nemecku so svetoznámym barytonistom Thomasom Quasthoffom s oratóriom Eliáš Felixa Mendelssohna-Bartholdyho pod taktovkou Helmutha Rillinga. V jej diskografii okrem najnovšieho CD Decade: Mozart & Mysliveček nájdeme tiež adventné a vianočné skladby na CD s názvom Gloria, nahrávky Orffovej kantáty Carmina burana, album Haydnových operných árií či Mozartových duchovných skladieb, ale tiež ocenené nahrávky Requiem & Miserere Johanna Adolfa Hasseho či Mahlerovu Symfóniu č. 2 s Chrostophom Eschenbachom a Philadelphia orchestra, ktoré získali ocenenia nemeckých kritikov a Supersonic Award.

 

Jánoška Ensemble

piatok 14. august 2015, 20:00 hod., Stará tržnica

Pochádzajú zo Slovenska, preslávili sa najmä v neďalekej Viedni a klasickú hudbu originálne kombinujú s ďalšími hudobnými štýlmi

Zoskupenie Jánoška Ensemble založili v susednej Viedni štyria bratia, vynikajúci slovenskí hudobníci – Ondrej (husle), Roman (husle), František (klavír) a Arpád (spev) Jánoškovci spoločne s Júliusom Darvašom (kontrabas). Po veľkých úspechoch, ktoré zožali ako sólisti doma aj v ďalekom zahraničí, sa rozhodli vytvoriť vlastný ensemble, ktorý mal korene už v ich rannom detstve, keď doma namiesto futbalu cvičili a „hrali“ sa s nástrojmi. Takto vznikol aj ich hudobný žáner, ktorý publikum vo svete nazýva „Janoska style“. Predstavuje originálnu kombináciu klasickej hudby s prímesou ďalších štýlov ako jazz, pop a tradičná hudba.

Jánoškovci študovali u renomovaných profesorov ako napr. Boris Kuschnir, Pavel Vernikov, Roland Keller či Alois Posch a postupne si vybudovali kariéru po celom svete. Koncertovali v newyorskej Carnegie Hall, vo viedenskom Musikvereine, v Opere v Sydney, v Tokyo Suntory Hall a spolupracovali s mnohými renomovanými umelcami – a to nielen z oblasti klasickej hudby – ako napríklad Angelika Kirchslager, Bobby McFerrin, Al Jarreau, Anna Netrebko, Erwin Schrott, Roby Lakatos, Bireli Lagrene a ďalší. V tomto zložení sa v Bratislave predstavia po prvýkrát 14. augusta v priestoroch Starej tržnice.
 

 

 

 

 

 

PROGRAM

 

Janoska Ensemble: Die Fledermaus über der endlosen Straße (podľa J. Straussa)

Fritz Kreisler (1875-1962): Liebesleid

František Jánoška: Musette pour Fritz

Roman Jánoška: Melodie für Melody

František Jánoška: Dürüm für Mozart

Franz Waxman (1906-1967) / Janoska Ensemble: Carmen Fantasie a’la Janoska

 

* * * 

 

František Jánoška: Sergej Csárdás

Piotr Iľjič Čajkovskij (1840-1893): Melodie (Souvenir d´un lieu cher)

Franz Liszt (1811-1886): Mephisto Waltz č. 1

Pablo de Sarasate (1844-1908) / Janoska Ensemble: Introdukcia a tarantella vs. Niska Banja

Astor Piazzolla (1921-1992): Adios Nonino

Lucio Dalla (1943-2012): Caruso

Nicolò Paganini (1782-1840) / Janoska Ensemble: Nicolò Paganini vs. Michael Jackson (Capriccio č. 24)

 

sobota 29. august 2015, 20:00 hod., Reduta

Viva Opera!

Záverečné operné gala so špičkovým obsadením v Bratislavskej Redute

Slovensko patrí ku krajinám s výnimočnou tradíciou opery a silným zastúpením operných spevákov v rámci tých najprestížnejších svetových operných scén, akými sú Metropolitná opera v New Yorku, Teatro alla scala v Miláne či Viedenská štátna opera. Záverečný koncert 11. ročníka medzinárodného hudobného festivalu Viva Musica! bude preto už tradične oslavou opery. Na pódiu sa spolu stretnú sopranistka Adriana Kučerová a tenorista Pavol Bršlík, ktorí patria v súčasnosti medzi najvýznamnejších a najžiadanejších slovenských operných spevákov vo svete. Spoločne uvedú árie a zamilované duety z opier talianskych hudobných majstrov.

 

Adriana Kučerová – soprán

Pavol Bršlík – tenor

 

Symfonický orchester Viva Musica!

Martin Leginus – dirigent

 

Tlačová správa

Galéria

2014_06_26_vivamusica_16.jpg
FB_janoska_851x315.jpg
Glass-Photo.jpg

 

 

Ďalšie články

Hitchcock už nemusí byť len veličinov pre filmových labužníkov. Britský saxofonista Alex Hitchcock prináša novinku Dream Band
Alex Hitchcock je britský saxofonista so sľubnou budúcnosťou, ktorý so svojim projektom Dream Band...
Punk + Free Jazz = WOW! Dánsky gitarista Teis Semey prekvapuje novinkou Mean Mean Machine
Aké úžasné je nedať predsudkom šancu. Úprimne, keď mi bol holandskou kamarátkou, promotérkou...
Začal sa podcast na počesť Michaela Breckera. Novinár Bret Primack sa v prvom dieli rozprával s autorom biografie saxofónovej legendy
Jazzový novinár a fanúšik Bret Primack prednedávnom spustil sériu podcastov venovaných Michaelovi...
Vo veku 77 rokov zomrel gitarový velikán. Pat Martino podľahol chorobe
Ani tento mesiac sa jazzová komunita nevyhla ďalšej veľkej strate. Navždy nás opustila legenda...