Vyhrajte albumy laureátov Radio_Head Award a ocenenia ESPRIT
Pred mesiacom sme oslavovali Medzinárodný deň jazzu pod záštitou UNESCO. Viacerí sme si ho pripomenuli účasťou na slávnostnom ceremoniáli dvanásteho ročníka prestížneho ocenenia ESPRIT na palube bratislavského Pontonu na Dunaji. ESPRIT vždy bol a bude oslavou výnimočných jazzových nahrávok domácich umelcov, z ktorých si dvaja laureáti preberajú hlavnú cenu ako aj Cenu verejnosti. Len šesť týždňov predtým sa v priestoroch rozhlasovej Pyramídy udeľovali ocenenia Radio_Head Award a medzi nimi znelo aj meno víťaza najlepšieho slovenského jazzového albumu za rok 2023.
Dvojica rozličných ankiet a hodnotení odbornej verejnosti a celkovo trojica ocenených, keďže o Cene verejnosti ESPRIT rozhodujú fanúšikovia a poslucháči. Pri tejto príležitosti vám ponúkame jedinečnú možnosť zapojiť sa do súťaže o špeciálny balíček „The Best of Slovak Jazz 2023“, pozostávajúci z trojice víťazných nahrávok: albumu „Born in Millenium“ (Challenge Records) klaviristu Alana Bartuša, koncertnej nahrávky „LIVE“ (Hevhetia) zoskupenia okolo gitaristu Davida Kollara a albumu „PLUS“ (Bebe Rebe) trubkára Ondreja Jurašiho.
Zo svojej prvej Rádiohlavy sa v polovici marca tešil dvadsaťtriročný klavirista Alan Bartuš, ktorý doposiaľ bodoval predovšetkým na medzinárodných fórach vo Švajčiarsku, v Rakúsku či v rámci semifinále Herbie Hancock Institute of Jazz International Piano Competition v Spojených štátoch amerických. Bartušov spôsob hudobného myslenia i technické dispozície ocenili členovia poroty tejto prestížnej súťaže, medzi ktorými boli špičkoví jazzoví harcovníci Herbie Hancock, Danilo Pérez, Bill Charlap či Orrin Evans. V rámci Radio_Head Award tvorbu Alana Bartuša vyzdvihli domáci i zahraniční porotcovia (spomeniem aspoň dramaturga viedenského Konzerthausu Petra Polanského alebo publicistov a redaktorov Petra Dorůžku a Milana Tesařa). Práve oni označili „Born in Millenium“ z nemeckého vydavateľstva Challenge Records za najlepší slovenský jazzový album roka 2023. Je obdivuhodné, že repertoár dokázal mladý klavirista, až na jedinú výnimku, vystavať z vlastných kompozícií. Spomínanou výnimkou je excelentne zaranžovaný štandard How Deep is the Ocean, v ktorom po klavírnom sóle so striedmejším výberom výrazových prostriedkov exceluje krídlovka Kornéla Fekete-Kovácsa. Sériu straight-ahead jázd poháňa dvojica bubeníkov: prieraznejšou a nápaditejšou je hra legendárneho Američana Gregoryho Hutchinsona, no najvyššie kritéria svojím bezchybným timingom obháji aj David Hodek (finálna jazda Chances). S takýmto vetrom v plachtách (nemožno vynechať zomknutý a tmeliaci drive kontrabasistu Štefana „Pištu“ Bartuša, Alanovho otca) si líder plavbu viac ako užíva. Sviežosť, dynamika a nesmierna nápaditosť, podčiarknutá najvyšším stupňom technického perfekcionizmu: Alan Bartuš sa skutočne narodil v tom najlepšom období a ani si nedokážem predstaviť, kam by sa ešte vedel v danom mainstreamovom smerovaní posunúť.
Aj laureáta ocenenia ESPRIT vyberala spomedzi dvadsiatich šiestich nominovaných albumov medzinárodná odborná porota zložená z hudobníkov, promotérov či umeleckých riaditeľov jazzových klubov a festivalov. Za najlepší slovenský jazzový album roka 2023 označili koncertný záznam zoskupenia gitaristu Davida Kollara nazvaný „LIVE“ z produkcie košického vydavateľstva Hevhetia. David Kollar si ocenenie ESPRIT odniesol už druhýkrát, pretože aj jeho nahrávku „Unexpected Isolation“ (Hevhetia) s nórskym trubkárom Arvem Henriksenom označila odborná porota za jazzový album roka 2020. Víťazná nahrávka „Kollar / Cox / Truffaz / Raineri – LIVE“ je záznamom koncertného turné, ako aj mystickou a jedinečnou fúziou komponovanej a improvizovanej, klasickej a digitálnej, východnej a západnej hudby. Prešovský rodák na albume komunikuje s americkým gitaristom Rickom Coxom, prvoligovým francúzskym trubkárom Erikom Truffazom a jeho talianskym kolegom Paolom Rainerim. Ako toto spojenie fungovalo na jednom pódiu? Gitarista a zvukový dizajnér Rick Cox ponúkol nenápadný motív (napríklad vysamplovanú dvojakordovú figúru z nahrávky legendárneho klaviristu Billa Evansa), na ktorý spolu s Kollarom reflektovali trubkár Erik Truffaz a Talian Paolo Raineri. Toto vonkoncom nebola hra na improvizáciu, ale súbor neutíchajúcich interakcií, ktoré by nezapadli ani v rámci najvyšších ligových zápolení. Dá sa snáď dosiahnuť v hudbe ešte viac, ako si spontánne odovzdávať myšlienky s tými najväčšími globálnymi hráčmi? Sotva. David Kolar to však dokazuje každým svojím projektom a to aj napriek tomu, že na domácom ihrisku ho rešpektuje len niekoľko zorientovaných znalcov…
Laureátom Ceny verejnosti ESPRIT bol album „PLUS“ (Bebe Rebe) trubkára a skladateľa Ondreja Jurašiho, za ktorý hlasovalo viac ako 30 percent jazzových voličov. Jurašiho projekt „PLUS“ bol v mnohom odlišný od jeho výborného (a žiaľ nedoceneného) akustického debutu „POST“ (Hudobný fond 2015). Album v retrofunkovej atmosfére skôr odkazuje na smerovania, ktoré formovali Jurašiho teenagerské roky (sám uvádza vplyvy trubkárov-bandlídrov Maynarda Fergusona, Chucka Mangioneho či Herba Alperta). Cieľom lídra bolo ponúknuť bezstarostné, no pritom sofistikované kompozície. Zámer sa vydaril, pretože poslucháči mu tieto podmanivé melodické linky, podporené bezchybne „šliapajúcou“ rytmickou sekciou, žerú aj s navijakom. „Mojim zámerom bolo vytvoriť hudbu, v ktorej sa cítim dobre. Hľadám tam akési spojenie retro štýlu a groovu, kde cítiť tanečný nádych podčiarknutý jazzovými improvizáciami a jednoduchou melódiou.“ S týmto možno len súhlasiť, rovnako ako s výberom spoluhráčov (hráč na klávesových nástrojoch Luboš Šrámek, gitarista Roman Mečiar, bubeník Michal Fedor a basgitarista Michal Šimko).
Pokiaľ máte záujem o jedinečnú (a žiaľ aj jedinú) kolekciu „The Best of Slovak Jazz 2023“, pozostávajúci z trojice víťazných nahrávok (Bartušovu „Born in Millenium“, Kollarovu „LIVE“ a Jurašiho „PLUS“), napíšte nám do pondelka 10. júna správnu odpoveď na otázku: v poradí koľké ročníky ocenení ESPRIT a žánrovej kategórie jazz v rámci Radio_Head Award sme mohli sledovať v tomto roku? Jeden výherca sa bude môcť tešiť z trojice týchto unikátnych nahrávok.
Autor: Peter Motyčka
Foto: Rudolf Baranovič
Napriek obrovskému záujmu a množstvu odpovedí sme dostali jedinú správnu odpoveď na súťažnú otázku: v roku 2024 prebehol dvanásty ročník ocenenia ESPRIT a jedenásty ročník žánrovej kategórie Jazzová hudba v rámci Radio_Head Award. Výhercovi Jánovi Fedorovi blahoželáme a posielame trojicu víťazných albumov.