Vznikol soundtrack ku počítačovej adventúre Creaks. Hlavným tvorcom je Joe Acheson a jeho Hidden Orchestra

Vznikol soundtrack ku počítačovej adventúre Creaks. Hlavným tvorcom je Joe Acheson a jeho Hidden Orchestra

Pražské štúdio Amanita Design vydalo v lete novú počítačovú hru s názvom Creaks. Na vytvorenie soundtracku angažovali Joe Achesona (Hidden Orchestra), ktorý sa vydal po stopách dua DVA a Joeovho dlhoročného priateľa a spolupracovníka Tomáša Dvořáka (Floex).

 

Pre samotného Joe-a sa jednalo o novinku. Cieľom bolo vytvoriť akýsi nekonečný soundtrack, kedy hráči môžu jednotlivé úrovne prejsť niekoľkokrát a tak museli vzniknúť aj ďalšie hudobné alternácie, opakovanie štruktúr motívov a remixy pôvodných verzií jednotlivých skladieb.

 

"Každá z postáv v hre je reprezentovaná iným nástrojom - napríklad výberom rôznych citár pre hlavnú postavu. Hudba v hre odráža postup v čase v krásnom ručne kreslenom umeleckom diele hry a stáva sa tým zložitejšou, čím sú aj hádanky komplikovanejšie," prezrádza na úvod sám Joe Acheson.

 

Hudobná mozaika v hre Creaks je veľmi rozmanitá a ponúka tvorivý rozlet, ktorý obsahuje rozpoznateľný rukopis Hidden Orchestra. Hudobný kaleidoskop od minimalistických jazzových improvizácií nielen pre sólový klavír, cez rozmanitejšie orchestrácie pre dychy a sláčiky, až po konceptuálne kompozície v elektronickom podklade. Hudba tak podrobne kopíruje herné nástrahy a zložitosť jednotlivých levelov.

 

"Začíname v takmer primitívnom svete, kde je hudba väčšinou tvorená jednoduchými nástrojmi starého štýlu (citary, flauty, bicie nástroje) a niektorými podomácky zostrojenými nástrojmi (laditeľné zvonkohry vyrobené z rozloženého Glockenspielu, harfa z krájača vajec). Pokračujeme do gotického i barokového sveta plného zvonov, organov a zborov. Nasleduje klasický svet, ktorému dominujú klavíre a strunové nástroje, máme tu aj elektronický vesmír plný textúr, rytmov, basových línií a melódií vytvorených na modulárnom syntetizátore a nakoniec skončíme vo futuristicky temnom a magickom univerze plnom basklarinetu, " vymenúva Joe jednotlivé detaily.

 

 

Pre každú úroveň hry vznikali nové verzie, remixy, Joe Acheson sa sám niekoľkokrát presvedčil, že ho uvažovanie nad týmto multidimenzionálnym mikrosvetom doviedlo ku novým formám kompozičných techník. Využil tiež možnosti softvéru pre vytváranie adaptívnej hudby na základe vloženého základného algoritmu. Vo finále bolo zmixovaných vyše šesť hodín hudobného materiálu, z ktorého sa neskôr v postprodukcii vykryštalizovala ohraničená forma pre vydanie jediného albumu, v ktorom participuje aj logika hry Creaks.

 

K natáčaniu bola použitá celá rada nástrojov. Joe neváhal pozvať nielen svojich tradičných spolupracovníkov, medzi ktorými nechýbali Poppy Ackroyd a bubenícke duo Tim Lane s Jamie Grahamom, ale aj spomínaný Tomáš Dvořák (klarinet), Jack McNeill (klarinet, basklarinet), Rebecca Knight (cello), Yvo Ackroyd Acheson (shakers), Ali Tocher (zvonkohra, Zither-box perkusie), Su-a Lee (violončelo) a Phil Cardwell (trúbka). Soundtrack obsahuje až 21 položiek, prvých pätnásť sa dostalo aj na fyzickú podobu Creaks na double LP a CD. Zvyšných šesť sa objavili akoby bonusy k stiahnutiu a sú súčasťou celého balíka na všetkých digitálnych platformách. O mastering sa postaral osvedčený Matúš Godík, vydanie tohto počinu tradične zastrešuje vydavateľstvo Minority Records, ktoré s Amanita Design úzko spolupracuje už niekoľko rokov. Creaks je štvrtý štúdiový album Hidden Orchestra, ktorý nasleduje po Night Walks (2010), Archipelago (2012) a Dawn Chorus (2017). Vlani potom éru nahrávky Dawn Chorus uzavrelo vydanie koncertného záznamu Live at Attenborough Centre for the Creative Arts. Za zmienku stojí aj kompilácie Reorchestrations (2015), kam Acheson zoskupil svoje remixy pre spriaznené projekty. Efektné a virtuózna živá šou Hidden Orchestra za poslednú dekádu prešla desiatkami krajín, kde odohrali stovky koncertov s premenlivou zostavou hosťujúcich hráčov za použitia pútavých vizuálnych efektov.

 

Album je dostupný na vypočutie na stránke vydavateľstva Minority Records.

 

Zdroj: tlačová správa

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...