Záver jarnej edície BJD: Majster hlbokých tónov vypredal Ateliér Babylon

Záver jarnej edície BJD: Majster hlbokých tónov vypredal Ateliér Babylon
Dávid Oláh
Vo štvrtok 25. apríla sa v bratislavskom Ateliéri Babylon uskutočnil posledný z jarnej série Bratislavských Jazzových Dní. Išlo o koncert basového velikána, ktorý už viackrát v Bratislave vystúpil. Reč je o žijúcej legende jazzu s menom Stanley Clarke.
 
Niekedy je menej viac
 
Do posledného miestečka zaplnený Babylonu privítal Clarka s jeho najnovším projektom „The Message“. Ide o CD, ktoré bolo vydané v lete minulého roka. Predkapela bola zložená iba z dvoch hudobníkov, ktorými boli speváčka Kristína Mihaľová a gitarista Jakub Šedivý. Musím sa priznať, že som mal zmiešané pocity z toho, že na veľkom pódiu vystúpi takéto komorné zoskupenie. Moje obavy sa však rozplynuli. Toto sympatické duo predviedlo vynikajúci výkon, ktorý všetkých poslucháčov zaujal. Intímny, ale podmanivý hlas Mihaľovej mal pod sebou sebavedomý a citlivý gitarový sprievod, ktorý zvládal pokryť všetky hudobné zložky na veľmi dobrej úrovni. Duo je zohraté a veľmi dobre si rozumie. Ich repertoár bol zložený z originálnej autorskej tvorby, vlastných úprav skladieb aktuálnych mladých hviezd ako Jazzmeia Horn, či  Aaron Taylor. Odznel však aj jazzový štandard Jimmyho Rowlesa „The Peacocks“, ktorý preslávilo duo Stan Getz a Bill Evans. Ide o krásnu a nemierne ťažkú baladu, s ktorou si však Mihaľová a Šedivý výborne poradili. Komornú atmosféru adekvátne dopĺňala hra so svetlami. Práve pri počúvaní tohto štandardu som mal pocit, akoby som bol na koncerte v útulnom jazzovom klube.
 
Nestarnúci fenomén
 
Po vydarenom úvode sa pokračovalo krátkou pauzou, po ktorej Peter Lipa privítal na pódiu hlavnú hviezdu večera – The Stanley Clarke Band. Od prvého momentu bolo jasné, že títo umelci sú svetovými špičkami vo svojom odbore. Zaujala ma hlavne dramaturgická výstavba koncertu, ktorá logicky gradovala počas celého večer. Clarke začal hrať iba v duu s perkusionistom, a až v druhej skladbe sa začali pridávať ďalšie nástroje. Clarkovi sekundoval „klávesák“, klavirista, bubeník a huslista, čím sa vytvorila neobvyklá a bohatá zvuková paleta. Okrem virtuóznych sól a energických rytmov sme boli svedkami úžasnej remeselnej, technickej a hudobnej vyspelosti kapely. Žiadny tón nevyšiel nazmar, čo svojim častým potleskom publikum patrične ocenilo. Koncepčne išlo hlavne o prácu s rytmom, synkopáciou, ktorá odkazovala na africkú hudobnú tradíciu. Taktiež bolo v hre týchto umelcov cítiť vplyvy bopu a post-bopu.
Clarke striedal basgitaru s kontrabasom, čo potešilo fanúšikov mainstreamového jazzu. Okrem groovujúcich rytmov, sa v playliste ocitla aj samba v štýle Chicka Coreu a modálny jazz waltz. Publikum si koncert naplno užívalo napriek ťažko znesiteľnému teplu a vydýchaného vzduchu v celom Ateliéri Babylon. Čerešničkou na torte bolo záverečné muzicírovanie nášho zázračného dieťaťa – Árona Hodeka s Clarkeovou kapelou. Treba povedať, že Áron nezaostával a koncert si naplno užíval. Udiala sa určitá paralela, keďže v 80. rokoch sa na pódiu vedľa Clarka objavil Juraj Griglák, čo si určite mnohí pamätáte.
 
 
Koncert sa vydaril na výbornú. Stanley Clarke je svetový fenomén nielen ako inštrumentalista, ale aj ako umelec, ktorý má stále čo povedať. Jeho najnovší projekt „The Message" to na tomto koncerte potvrdil. 
 
 
Dávid Oláh 
Foto: Rudolf Baranovič        
 

Galéria

20190425-P4250001.jpg
20190425-P4250014.jpg
20190425-P4250017.jpg
20190425-P4250035.jpg
20190425-P4250036.jpg
20190425-P4250043.jpg
20190425-P4250045.jpg
20190425-P4250054.jpg
20190425-P4250075.jpg
20190425-P4250077.jpg
20190425-P4250080.jpg
20190425-P4250094.jpg
20190425-P4250102.jpg
20190425-P4250105.jpg
20190425-P4250115.jpg
20190425-P4250119.jpg
20190425-P4250126.jpg
20190425-P4250145.jpg
20190425-P4250151.jpg
20190425-P4250179.jpg
20190425-P4250183.jpg
20190425-P4250230.jpg
20190425-P4250237.jpg
20190425-P4250244.jpg
20190425-P4250249.jpg
20190425-P4250254.jpg
20190425-P4250257.jpg
20190425-P4250291.jpg

 

 

Ďalšie články

Mladý Áron a jeho hudobná cesta: Rodina Hodekovcov prosí verejnosť o pomoc
Rodina chlapca, ktorý sa doslova narodil s basgitarou v ruke, prosí verejnosť o pomoc. Tento...
Piatok na BJD 2017: Hviezdy hľadajte doma
Ak existuje niečo ako „štandardný“ BJD večer, jeho tohtoročné piatkové vydanie z 20. októbra ním...
Reportáž: Ako Victor Wooten opäť nadchol Bratislavu
Po niekoľko-hodinovom státí s natiahnutým krkom, snažiac sa cez more hudbychtivých hláv zachytiť čo...
Report: Dávid Hodek pritiahol na Slovensko ďalšie veľké meno
11.6.2014, Ateliér Babylon, Bratislava Meno Dávid Hodek v medzinárodnom meradle naberá na...
Súťaž Jazz START UP hľadá nové talenty: Vyhrať môžu šnúru koncertov, aj debutový album
Už po siedmykrát spúšťa portál Jazz.sk v spolupráci s Rádiom Devín súťaž pre mladé jazzové talenty...
Senzácia súčasného jazzu na bratislavských džezákoch: Funk-jazzový Ghost-Note s basgitaristom MonoNeonom ako headlineri piatkového večera
Funk-jazzový Ghost-Note s basgitaristom MonoNeonom budú headlinerom prvého večera...
Na aukcii sa objaví legendárna trúbka Milesa Davisa: Jej cenu odhadujú až na 100 tisíc dolárov
Trúbka, na ktorej hrával a ktorú si sám navrhol legendárny trubkár Miles Davis, sa tento mesiac...
Recenzia CD: Energický fusion v podaní nemeckého NuHussel Orchestra
Čerstvá nahrávka ,,The Forest’’ vydaná v auguste pod hlavičkou Unit Records je zbierkou...