Mám v ruke a v prehrávači najnovší CD album z vydavateľstva slovenského Hudobného fondu, ktorý už pravidelne každoročne vydáva nosiče jazzových projektov, doporučených Radou Slovenskej jazzovej spoločnosti.
Autorom a otcom tohto projektu je výrazný slovenský jazzový trombónista, skladateľ a aranžér Michal Motýľ, ktorý svoj aktuálny album nazval Sunflowers a nahral ho s formáciou Michal Motýľ Tentet v produkcii a v štúdiu Real Music House v auguste tohto roku. Projekt a CD album je parádnym profilovým dielom predovšetkým Michala Motýľa - ako sólistu, skladateľa a aranžéra prevažného počtu (7 z 11) nahratých skladieb. Do výberu skladieb prispeli skladateľsky a aranžérsky aj kolegovia a spoluhráči Tentetu, Matúš Jakabčic, Erik Rothenstein a Nikolaj Nikitin.
Trombónistu Michala Motýľa už dávnejšie považuje slovenská, česká, ale aj európska jazzová scéna za nielen skvelého a technicky bravúrneho sólistu na basový trombón, ale aj za autora a aranžéra. Je vyhľadávaným spoluhráčom v početných orchestroch a projektoch orientujúcich sa na moderný jazz. Táto a takáto profilácia sa jasne ukázala a potvrdila aj na albume Sunflowers, kde rukopis Michala Motýľa je celkom evidentný či v jeho sólach, alebo v melodickom a harmonickom charaktere jeho kompozícií a aranžmánov. Je to naozaj vlastný rukopis, ktorý nič nekopíruje a celkom presne zodpovedá jeho jazzovému mysleniu a cíteniu. Myslím, že toto môžem tvrdiť aj na základe nášho dlhoročného priateľstva a dlhoročného kolegiálneho obdivu k jeho schopnostiam.
Po hudobnej stránke je dramaturgia CD jednoliata – nevyrušil ma žiaden „cudzí“ element. Do tejto profilovej línie presne zapadá zvuk celého orchestra, výkony a myslenie aj jednotlivých sól a sólistov, no a samozrejme aj samotný repertoár. Pre mňa obzvlášť, ale dúfam, že aj pre všetkých poslucháčov, je harmonický súzvuk štyroch trombónov priam fascinujúci. Naozaj výborné sóla trúbky (krídlovky), soprán, tenor a barytón saxofónov, gitary a kontrabasu sú k tomu skvelým domodelovaním jednotného charakteru celej nahrávky a celého projektu Sunflowers. Za povšimnutie určite stojí aj spôsob prevedenia nahrávky: skladby boli nahraté systémom „live“ jazzovej nahrávky (tak ako je to v jazze správne!), teda bez štúdiových 'pomôcok' - bez jediného strihu či použitia playbacku! Po nahrávke sa dolaďovali len intenzity zvukov jednotlivých nástrojov.
Podľa mňa je Sunflowers skvelý a reprezentatívny album slovenského moderného jazzu – a to po každej stránke! Možno by som v repertoári privítal občas výraznejší dynamický zlom, napríklad jemnú skladbu pre sólový nástroj v pianissime (možno aj bez rytmiky), v kontraste s forte skladbou celého orchestra. Ale to je vec osobného názoru a na mojom obdive k hotovému dielu sa tým určite nič nemení. Album je každopádne horúcim kandidátom na ocenenie ESPRIT 2013!
Vlado Vizár