Chick Corea a Steve Gadd - Chinese Butterfly: Spomienka na 70. roky minulého storočia?

Chick Corea a Steve Gadd - Chinese Butterfly: Spomienka na 70. roky minulého storočia?
Dávid Oláh
Iba tento rok vydala dvojica legendárnych amerických jazzových hudobníkov - Chick Corea a Steve Gadd album s názvom Chinese Butterfly. CD vyšlo v januári 2018 pod hlavičkou známeho vydavateľstva Concord records. 
 
Niekoľkonásobní výhercovia cien Grammy sa rozhodli po rokoch opäť spojiť svoje sily. Výsledok je štandardne excelentný. Hudba sa nesie v groovovom štýle. Okrem Chick Coreu na klávesoch, klavíri a Steva Gadda na bicích nástrojoch tu hrajú mnohí ďalší špičkoví hudobníci – Lionel Loueke na gitare, na saxofóne je tu Steve Wilson, basgitara - Carlitos Del Puerto, a na perkusiách dopĺňa rytmiku Luisito Quintero.
 
Všetkých 8 skladieb sú autorskými kompozíciami Chicka Coreu. Úvodná téma Chick's Chums je jednoduchým šlapajúcim funkovým groovom s dôrazom na frázovanie, rytmizáciu a zvukovosť všetkých nástrojov. Následná Serenity odkazuje na obdobie 70. rokov minulého storočia – kapely Return To Forever. Lyrická latinová melódia, široká harmónia prifarbovaná perkusiami, spevom, flautovými vyhrávkami a krásnymi fill in linkami Coreu. Like I Was Sayin´ má moderný modálny sound podporovaný charakteristickým „smradľavým“ groovom. A Spanish Song sa nesie v španielskom latinovom duchu ako naznačuje samotný názov skladby. Nechýbajú vynikajúce sóla klavíra a soprán saxofónu Steva Wislona.
 
 
Druhé CD začína témou s názvom Return To Forever. Opäť ide o modálny groove plný nesmierne zaujímavých a chytľavých improvizácií po každej stránke. V polovici tejto skladby sa ocitneme v úplne odlišnom svete. Téma je koncipovaná ako dlhá suita zložená z viacerých častí, ktoré však do seba logicky zapadajú. Opornými bodmi sú jednotlivé rytmické a melodické linky. Farebne ide o hudbu typickú pre éru New Age 60. a 70. rokov minulého storočia. Evidentný je tu vplyv Milesa Davisa a jeho fusionového obdobia. Veľmi podobný koncept sa nachádza aj  v predposlednej Wake-Up Call. Corea tu používa najrôznejšie syntetizátorové zvuky, s ktorých farbou sa úžasne vyhráva. Celkovo sa v každej z týchto kompozícií vyskytuje brazílska samba, alebo iný latinový rytmus. Záverečná Gadd-zooks sa začína opäť úplne voľne, dôležité sú farby a práca s pauzami. Neskôr sa dostane do grovujúcej latinovej časti a následne až k rockovým rytmom. Na záver sa opäť vracia do voľnej polohy, ktorou sa končí celá doska.
 
Album Chinese Butterfly je fenomenálnym  hudobným dielom. Dvojici Corea – Gadd sa podarilo nadviazať na charakter latin-jazzovej hudby, ktorú tvorili v 70. rokoch minulého storočia, ide však iba o základný princíp, ktorý pomocou súčasných technológií posunuli do nevídaných rozmerov.  
 
 
Dávid Oláh
 

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Victor Wooten
Tohto svetoznámeho priekopníka basgitary si dnes predstavíme v trochu inom svetle, ako by sa...
Report: Juraj Griglák & Company feat. Poogie Bell v Nu Spirite
V kalendári už svieti apríl a jar stále v nedohľadne. Ešteže si jazzový fanúšik môže spríjemniť...
Hadrien Feraud: Nová hviezda na basovom nebi
John McLaughlin o ňom povedal, že je novým Jacom Pastoriusom. Hadrien Feraud síce len budúci...
Avishai Cohen a jeho najnovší album 1970: Komerčný smooth jazz pre masy?
Izraelský basgitarista, kontrabasista, skladateľ a aranžér Avishai Cohen prednedávnom vydal svoje...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...