Čo by urobil Miles Davis: Robert Glasper tuší, že pozná odpoveď

Čo by urobil Miles Davis: Robert Glasper tuší, že pozná odpoveď

Keď Miles Davis pred 25 rokmi zomrel, nechal za sebou obrovské množstvo hudby. Ako sám kedysi s úškľabkom povedal, počas svojho života kompletne "zmenil smer hudby päť alebo šesť krát". Čo by sa teda stalo, keby nás Davis v 65 rokoch neopustil a pokračoval by v neustálej hudobnej revolúcii? Aké smery by ešte preskúmal, čo by objavil, s kým by teraz spolupracoval? Klavirista Robert Glasper na to  jednu odpoveď pripravenú.

 

"Myslím, že by som isto v určitom bode bol v jeho kapele," povedal klavirista v nedávnom interview. Glasper posledné mesiace spolupracoval s Don Cheadlom na hudbe ku Davisovmu biografickému filmu “Miles Ahead”, pričom už niekoľko rokov veľmi detailne študuje Milesovu hudbu a jeho prístup ku tvorbe. To sa ukázalo nielen v podarenom soundtracku, ale aj na jeho poslednom albume s názvom “Everything’s Beautiful”, kde sa objavujú remixy niekotorých Davisových skladieb z obdobia Columbia/Legacy a úctyhodné množstvo hudobných hostí.

 

“Samozrejme som ovplvynený Miles Davisom - minimálne spôsobom, akým premýšľal nad hudbou. Ako sa neustále hýbal a vždy chcel odzrkadliť časy, v ktorých práve žil. To je to, čo ja robím teraz. A on mi k tomu otvoril dvere," vyjadruje sa Glasper o vplyve Milesa. Spoločný majú aj názor na slovo "jazz". Davis považoval toto pomenovanie za škatuľkovanie a zväzujúce ku hudbe minulosti, svoju tvorbu volal jednoducho "music", teda "hudba". Glasper súhlasí a dodáva, “často krát sa vyhýbam slovu jazz, pretože v skutočnosti robím omnoho viac ako len to. Tiež nechcem, aby ma škatuľkovali."

 

 

Na Glasperovom albume "Everything’s Beautiful” sa Miles objavuje vo viacerých formách. Nie je tam len remix jeho trúbky, v skladbách sa objavuje aj Davisov hlas, v jednom momente napríklad hovorí svojmu bubeníkovi Joe Chambersovi ako hrať "taký beat, ktorý celý čas plynie a neznie ako 'ting-ta-ting’” - typický zvuk swingujúceho ride činelu - v prospech rytmickej sľučky, ktorá "sa neláme a neznie staromódne.” Podľa Glaspera rozpráva Davis o hip-hope. “Miles chcel hip-hop bez toho aby vedel, ako sa to volá. Myslím, že by ešte spolupracoval s množstvom rôznych umelcov. Keby tu bol teraz, miloval by Kendricka Lamara, André 3000 a aj Erykah Badu."

 

Zdroj: New York Times

Autor: Martin Uherek

Foto: Jesse Dittmar, New York Times

 

 

Ďalšie články

Marcus Miller: Prestal som počúvať platne, aby som našiel svoj vlastný štýl
Marcus Miller (1959), ďalší z tých, čo hrávali s Milesom. Hranie s Milesom znamenalo pre každého...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Mike Stern: Hrať svoju vlastnú hudbu je privilégium
Mike Stern – rozhovor, Bratislavské jazzové dni, 26.10.2014   Mike Stern (nar.1953) – slávny...
Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Zanikla originálna nahrávka Etty James „At Last“: Požiar v štúdiách Universal zničil viac než pol milióna nahrávok
Požiar, ktorý sa rozhorel v skladoch Universal Studios 1. júna 2008, teda pred niečo viac ako...
Jazzman týždňa: Buddy Rich
Keď sa jazzového fajnšmekra opýtate na mená 10 najvýznamnejších jazzových bubeníkov, s veľkou...
Ochepovsky Project prichádza na Slovensko: Letné turné prinesie fúziu jazzu, vážnej hudby, neo-soulu a groovu
O uralskom gitaristovi, skladateľovi a hudobnom producentovi Igorovi Ochepovskom a o...
Už túto nedeľu odznie v Bratislave špičkový jazz: Medzinárodný projekt Brandner/Rofalski Group vystúpi v Design Factory
Už túto nedeľu o 18.00 hod. sa v bratislavskej Design Factory uskutoční výnimočný jazzový koncert....