Čo by urobil Miles Davis: Robert Glasper tuší, že pozná odpoveď

Čo by urobil Miles Davis: Robert Glasper tuší, že pozná odpoveď

Keď Miles Davis pred 25 rokmi zomrel, nechal za sebou obrovské množstvo hudby. Ako sám kedysi s úškľabkom povedal, počas svojho života kompletne "zmenil smer hudby päť alebo šesť krát". Čo by sa teda stalo, keby nás Davis v 65 rokoch neopustil a pokračoval by v neustálej hudobnej revolúcii? Aké smery by ešte preskúmal, čo by objavil, s kým by teraz spolupracoval? Klavirista Robert Glasper na to  jednu odpoveď pripravenú.

 

"Myslím, že by som isto v určitom bode bol v jeho kapele," povedal klavirista v nedávnom interview. Glasper posledné mesiace spolupracoval s Don Cheadlom na hudbe ku Davisovmu biografickému filmu “Miles Ahead”, pričom už niekoľko rokov veľmi detailne študuje Milesovu hudbu a jeho prístup ku tvorbe. To sa ukázalo nielen v podarenom soundtracku, ale aj na jeho poslednom albume s názvom “Everything’s Beautiful”, kde sa objavujú remixy niekotorých Davisových skladieb z obdobia Columbia/Legacy a úctyhodné množstvo hudobných hostí.

 

“Samozrejme som ovplvynený Miles Davisom - minimálne spôsobom, akým premýšľal nad hudbou. Ako sa neustále hýbal a vždy chcel odzrkadliť časy, v ktorých práve žil. To je to, čo ja robím teraz. A on mi k tomu otvoril dvere," vyjadruje sa Glasper o vplyve Milesa. Spoločný majú aj názor na slovo "jazz". Davis považoval toto pomenovanie za škatuľkovanie a zväzujúce ku hudbe minulosti, svoju tvorbu volal jednoducho "music", teda "hudba". Glasper súhlasí a dodáva, “často krát sa vyhýbam slovu jazz, pretože v skutočnosti robím omnoho viac ako len to. Tiež nechcem, aby ma škatuľkovali."

 

 

Na Glasperovom albume "Everything’s Beautiful” sa Miles objavuje vo viacerých formách. Nie je tam len remix jeho trúbky, v skladbách sa objavuje aj Davisov hlas, v jednom momente napríklad hovorí svojmu bubeníkovi Joe Chambersovi ako hrať "taký beat, ktorý celý čas plynie a neznie ako 'ting-ta-ting’” - typický zvuk swingujúceho ride činelu - v prospech rytmickej sľučky, ktorá "sa neláme a neznie staromódne.” Podľa Glaspera rozpráva Davis o hip-hope. “Miles chcel hip-hop bez toho aby vedel, ako sa to volá. Myslím, že by ešte spolupracoval s množstvom rôznych umelcov. Keby tu bol teraz, miloval by Kendricka Lamara, André 3000 a aj Erykah Badu."

 

Zdroj: New York Times

Autor: Martin Uherek

Foto: Jesse Dittmar, New York Times

 

 

Ďalšie články

Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Jazzman týždňa: Miles Davis
  Miles Davis patrí k najvýznamnejším hudobníkom v dejinách inštrumentálneho jazzu. Bol to...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Marcus Miller: Prestal som počúvať platne, aby som našiel svoj vlastný štýl
Marcus Miller (1959), ďalší z tých, čo hrávali s Milesom. Hranie s Milesom znamenalo pre každého...
Spectaculum na hudobných cestách: World Music Expo v Španielsku
Koncom októbra 2023 sa Alexandra Pastorková, zástupkyňa Občianskeho združenia Spectaculum, vybrala...
Počuli ste minuloročné prekvapenia českej jazzovej scény?
Len pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli meno laureáta jazzového albumu roka 2023 v rámci ocenení...
Na ubolenú dušu - David Miilmann Group: What´s Left
Druhý album dánskej skupiny okolo gitaristu Davida Miilmanna je pohladením v čase jarných únav...
Priatelia a kamaráti WAF Bandu
Meno speváka (ale aj klaviristu či aranžéra) Matúša Uhliarika poznajú už zopár rokov priaznivci...