Galéria jazzových trombónistov - Edward 'Kid' Ory

Galéria jazzových trombónistov - Edward 'Kid' Ory
jazz.sk

Edward „Kid“ Ory

 

(nar. 25.12.1886 – 23.1.1973), bol americký jazzový trombónista a kapelník, známy ako jeden z najvplyvnejších predstaviteľov obdobia neworleánskeho černošského tradičného jazzu a dixielandu.

Narodil sa v LaPlace v Louisiane. V detstve hral na domácky vyrobených hudobných nástrojoch, neskôr ako mladík viedol už celkom dobrú kapelu v južnej Louisiane. Ako 21-ročný sa presťahoval do New Orleánsu.

Pôvodne hrával na banjo a keď prešiel na trombón, do jeho hry sa do istej miery preniesol cit pre funkcie bendža – podporovať a doplňovať v basových a rytmických úlohách melodickú trúbku a klarinet. Ostatne, tak to zodpovedá aj vývoju pochodového, černošského a dixielandového jazzu : tento žáner sa zrodil na prelome 19. a 20. storočia z pouličných a pochodových kapiel v New Orleans, kde trombón mal, možno povedať doplňujúcu a podpornú úlohu melodických nástrojov, tak ako je to zvykom v dychovkách aj dnes.

V roku 1910 mal Kid Ory v NO jednu z vtedy najrenomovanejších kapiel, kde hrali o.i. trúbkári Joe King Oliver a Louis Armstrong a klarinetisti Johny Dodds a Jimmy Noone. V roku 1919 sa, ako jeden z mnohých muzikantov, presťahoval do Los Angeles, kde hral a nahrával (1922) jazzové, dixielandové nahrávky, ktoré patrili medzi prvé zvukové dokumenty neworleánskeho černošského jazzu. Kid Ory tie nahrávky už dokonca spolufinancoval a vydával pod menom svojej kapely : “Kid Ory´s Sunshine Orchestra”  (!) Musí sa nechať, bol to schopný manager a mal zmysel pre marketing…! V roku 1925 sa sťahoval znova – tentoraz do Chicaga, kde bol naďalej veľmi činný a aktívny. Hral a nahrával s Louisom Armstrongom, Joe King Oliverom, Jerry Roll Mortonom, Johnym Doddsom a.i.

Po vypuknutí veľkej hospodárskej krízy v roku 1929 sa Kid Ory odmlčal a nehral až do roku 1943. Vtedy prišla vlna revivalizmu a znovuobjavenia černoškého neworleánskeho jazzu – a Kid Ory sa so zápalom znova pustil do nahrávania a viedol jednu zo špičkových neworleánskych “revivalistických” kapiel. Ako jedna z výrazných postáv tohto raného jazzového štýlu, Kid Ory spolupracoval aj s Orsonom Wellsom na jeho rozhlasových vysielaniach o histórii jazzu.

V roku 1966 sa Ory nadobro stiahol z aktívnej hudby, odišiel do Honolulu na Havaji, kde v roku 1973, ako 86-ročný zomrel.

           

            Keď som začínal hrať v Banskej Bystrici (a začal som dixielandom), trombónista Kid Ory bol pre mňa veľký-veľký pojem. Hoci, musím sa priznať, že už vtedy ma akosi nenadchýnal vrčavý, bučavý a silný a hlučný prejav hry na tomto nástroji (bol to aj prejav Kid Oryho), čo sa vtedy v dixielande považovalo za niečo úžasné! Ešte nevedomky, ale mal som pocit, že trombón má mať aj iný, kultivovanejší a technickejší prejav. Myslím, že roky a skúsenosti mi to potvrdili.

Kid Ory bol aj autorom niekoľkých skladieb, z ktorých najmä slávnu “Ory´s Creole Trombone” sme mali s Revival Jazz Bandom dlho a úspešne v repertoári.

Kreolský neworleánsky trombónista Kid Ory bol a nesporne je pojem! Predstavuje istý stupeň, smer, žáner a prejav, na ktorý nadviazali ďalší jazzoví trombónisti. Povieme si o nich.

 

Vlado Vizár

Galéria

Revivalisti Kid Ory a Papa Mutt Carey.jpg
Kid Ory
Kid Ory
Kid Ory
Kid Ory

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...