Glenn Miller Orchestra v Bratislave - Fotoreport

Glenn Miller Orchestra v Bratislave - Fotoreport
jazz.sk

10. januára sme mali v Bratislave, už tretíkrát, možnosť zažiť koncert GLENN MILLER ORCHESTRA ® - v jeho európskej podobe, ktorú už desaťročia licenčne vedie holanďan dirigent a klavírista Wil Salden. Orchester má klasické obsadenie 5 saxofónov, 4 trombóny, 4 trúbky, bicie, kontrabas a klavír. Speváčku Ellen Bliek dopĺňajú výborné vokály štyroch hráčov z orchestra. A samozrejme, hrá originálne aranžmány pôvodného orchestra! V „novom“ programe a repertoári sme mali možnosť zažiť až šokujúcu nadčasovosť slávnych skladieb z repertoáru pôvodného orchestra Glenna Millera:  Moonlight Serenade (ako zvučka orchestra), A Strings Of Pearls, Shiny Stokings, Little Brown Jug, Trumpets Blues, Moonlight Coctail, Tuxedo Junction, Saint Louis Blues March, One O´Ćlock Jump, Over The Rainbow, Four Brothers, Cheeck To Cheeck, Don´t Be That Way, no a samozrejme super hity: Pensylvania, In The Mood, a Chattanooga Choo Choo! Hudobníci, vážni profesionáli, sú väčšinou z Holandska, z Nemecka a Dánska. Hrali výborne a absolútne profesionálne. Bavili svojimi kvalitnými sólami, sekciovou zohratosťou, ale aj vtipnou muzikantskou „choreografiou“ nielen poslucháčov, ale aj seba samých. Každý jeden hráč je výborný sólista! A hlavne vystupovali s jasným posolstvom nositeľov histórie slávneho orchestra. Orchester bol ozvučený veľmi striedmo – ale účelne. Mikrofóny mali len saxofóny; trombóny a trúbky hrali naživo bez ozvučenia (!). Na sóla sa chodilo dopredu k jednému mikrofónu. Speváčka a vokály spievali na svoje mikrofóny. Zvuk orchestra bol – aj vďaka dobrej akustiky Veľkej sály Istropolisu -  výborný. Možno, že sú namieste malé výhrady k výkonu relatívne malej aparatúry, ktorá pre spev trocha nestíhala zvukovú kvalitu živého orchestra.

Pre mňa, aktívneho jazzového muzikanta, bolo pôžitkom si tentoraz pasívne „odohrať“ koncert ako divák, pretože skladby v tých istých originálnych aranžmánoch, tzv. „tlačákoch“, som roky s radosťou hrával v Bratislavskom Big Bande Janka Štubniaka.

Mrzelo ma, že v sále relatívne akosi príliš veľa voľných miest; a tiež, že publikum síce vďačne a s nadšením, ale predsalen nejazzovo a neswingovo tlieskalo : na prvú a tretiu dobu (!). Pamätám si, že kedysi sa to ani na Slovensku nemohlo stať!

Ale celkom určite, koncert bol pre všetkých sviatkom swingu a oslavou histórie jeho legendy – Glenna Millera.

 

Z teórie: „SWING“ – hudobný termín a pojem, ktorý má niekoľko významov a predsa je len ťažko presne preložiteľný.

Znamená a označuje: 1. švih, tempo, rytmus; 2. štýlové obdobie jazzu cca 30.,40. rokov (minulého storočia), na prelome medzi tradičným a moderným jazzom. Charakteristické je najmä v USA o.i. aj vznikom mnohých skvelých big bandov s ich slávnymi jazzovými a aj tanečnými produkciami; 3.  ťažko definovateľný pojem, ale pre jazzového hudobníka je to nevyhnutný základ jazzového prejavu vlastne skoro v každom jazzovom štýle. Príznačný je tu rytmický ťah „drive“ v každom tempe, cítený aj hraný prízvuk na 2. dobu, strhujúci „timing“ všetkých nástrojov orchestra - výsledkom sú zimomriavky na chrbte (potvrdzujem z vlastnej skúsenosti...).

 

Pripomeňme si ešte trochu z histórie swingovej legendy:

Výrazným predstaviteľom big bandového swingu o.i. bol (a je...) americký big band GLENN MILLER ORCHESTRA. Orchester sa stal swingovým a big bandovým idolom pre jeho súčasnú – ale aj nasledujúce generácie na celom svete...!  

Glenn Miller (nar. 1.3.1904, sám výborný hráč na trombón), založil tento orchester cca v roku 1930, ale až od roku 1938 slávil svoje najväčšie úspechy. Príznačný pre jeho zvuk a prejav sa stala (a dodnes ostala) charakteristická saxofónová tzv. „Miller-sadzba“ – t.j. vedenie melódie klarinetom, ktorý je o oktávu vyššie nad tenor-saxofónmi sekcie. (Tento zvuk použil Miller náhodou, keď sa na pere zranil jeho 1. trúbkár, ktorý dovtedy hrával 1.melodický hlas).

V roku 1944, na vlastnú žiadosť, odcestoval celý orchester z USA do Veľkej Británie, aby tam, ako súčasť americkej armády, hral koncerty pre vojakov spojeneckých vojsk – najmä pred a počas slávnej invázie v Normandii (6.jún 1944). V decembri 1944 letel Glenn Miller sám (orchester letel iným lietadlom za ním) z Anglicka do Paríža na jeden z koncertov. Lietadlo, v ktorom letel, sa cestou v hmle stratilo a zmizlo z radarov. Nenašli sa ani trosky ani posádka lietadla a dodnes sa smrť Glenna Millera neobjasnila. Orchester ale ostal hrať ďalej pod menom „Glenn Miller Orchestra“ - a na poste dirigenta a kapelníka sa vystriedali mnohí dirigenti. Dnes stále žije posolstvo miliónov priaznivcov – v orchestri, ktorý stále nesie jeho meno.

 

Vlado Vizár

foto: www.artbeat.sk

Odkazy: 

Galéria

foto: www.artbeat.sk
foto: www.artbeat.sk
foto: www.artbeat.sk
foto: www.artbeat.sk
foto: www.artbeat.sk
foto: www.artbeat.sk
Plagát z koncertu Glenna Millera
Lietadlo, ktoré sa s Glennom Millerom stratilo nad La Manche (1944)

 

 

Ďalšie články

WoodPack Brothers prichádzajú s novým singlom The Lighty Duality
Umelecké bratstvá sa v dnešnej uponáhľanej a individualistickej dobe akoby vytratili. Už neplatí...
Majster Russell Malone
Ešte prednedávnom patril Rusell Malone (1963–2024) medzi najrešpektovanejších gitaristov posledných...
Sedno, Kota No Uta a Renegatz bodovali na Jazzfruit 2024
Ešte pred letom vyhlásili organizátori medzinárodného jazzového festivalu Mladí ladí jazz jubilejný...
Jazz Führer Ivan Köhler
Žilinskú legendu Ivana „Kellyho“ Köhlera sme na týchto stránkach spomínali viackrát: v súvislosti s...