Izraelský zlodej snov: Shai Maestro vydáva album The Dream Thief

Izraelský zlodej snov: Shai Maestro vydáva album The Dream Thief
Radovan Baláž

Vybudovať si reputáciu nie je nikdy ľahké, no zdá sa, že Izrael je miestom, ktoré má v jazzovom svete presne ten potenciál ju získať. Dvom krajanom Shai Maestrovi a Avishaiovi Cohenovi sa to nepochybne podarilo a prvý z nich teraz vydáva pod vydavateľstvom ECM svoj debutový album „The Dream Thief“. Maestrove lyrické klavírne skladby tu vytvárajú čarovnú atmosféru, ktorá v sebe nesie výnimočné spojenie komornej improvizácie, hľadania elegancie a virtuozity slúžiacej predovšetkým hudbe a tvorivému procesu.

Úvodná skladba „My Second Childhood“ navodzuje atmosféru intimity a evokuje tajomno blízko-východných kultúr. Jej autorom je známy izraelský skladateľ a Maestrov učiteľ Matti Capsi.  „The Forgotten Village“ je postavená na nepravidelnom metre a dlhoročný Maestrov kontrabasista Jorge Roeder spolu s bubeníkom Ofrim Nehemyom do nej vnášajú práve spomínané tajomno. Metricky a rytmicky komplexná je aj eponymná skladba „The Dream Thief“. „A Moon´s Tale“ žiari svojou ľahkosťou. V jej druhej polovici ju zaťaží vlnobitie hlbokých klavírnych tónov, ktoré ale napokon zase vyústi v priamu a jasnú tému. Hlavný motív v „Lifeline“ je ostinato téma v klavírnom base počas celého priebehu skladbu. Improvizácia sa tu nachádza práve len v sopráne a občas v spoločných sekvenciách oboch rúk. „New River, New Water“ je osobitá postupným dramatickým stupňovaním tempa a perkusívnym charakterom kontrabasového aparátu.

Album zakončujú skladby „These Foolish Things“ a „What Else Needs To Happen?“. Na prvej z nich môžeme počuť Maestrovu radostnú sólovú hru, kdežto na druhej zaznieva temné kontrabasové sólo vystriedavajúce klavírne sólo a rozprávaný recitatív. Ten je zo segmentu prejavu bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu vyjadrujúceho sa k nevyhnutnej potrebe regulačnej politike týkajúcej sa zbraní a o nešťastiach, ktoré postihli mnohé americké školy práve v tejto súvislosti za posledný rok. Zvuk nahrávky je čistý a jasný. Produkčné schopnosti popredného producenta ECM Manfreda Eichera sú evidentné a prinášajú život mnohým nahrávkam ich vlastnú iskru a originalitu.

 

Autor: Radovan Baláž

Foto: Jean-Baptiste Millot 

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Šampiónom jubilejného Jazz START UP sa stáva...
V nedeľu 18. decembra budú mnohí s napätím sledovať futbalové majstrovstvá a čakať na nového...
Archeológia neveselých perspektív: Trilobeat - Zánikový horizont
Slovo neveselý by bolo možné nahradiť aj inými výrazmi, podčiarkujúcimi negatívnosť či inak...
Prebieha zbierka na podporu legendárneho bubeníka Victora Lewisa
Spike Wilner, vlastník newyorských klubov Mezzrow a Smalls Jazz Club, založil dobrovoľnú zbierku...
Nielen za jazzom do Blue Note
Boli ste už niekedy vo vynikajúcom slovenskom jazzovom klube? No dobre – skutočný jazzový klub na...