Izraelský zlodej snov: Shai Maestro vydáva album The Dream Thief

Izraelský zlodej snov: Shai Maestro vydáva album The Dream Thief
Radovan Baláž

Vybudovať si reputáciu nie je nikdy ľahké, no zdá sa, že Izrael je miestom, ktoré má v jazzovom svete presne ten potenciál ju získať. Dvom krajanom Shai Maestrovi a Avishaiovi Cohenovi sa to nepochybne podarilo a prvý z nich teraz vydáva pod vydavateľstvom ECM svoj debutový album „The Dream Thief“. Maestrove lyrické klavírne skladby tu vytvárajú čarovnú atmosféru, ktorá v sebe nesie výnimočné spojenie komornej improvizácie, hľadania elegancie a virtuozity slúžiacej predovšetkým hudbe a tvorivému procesu.

Úvodná skladba „My Second Childhood“ navodzuje atmosféru intimity a evokuje tajomno blízko-východných kultúr. Jej autorom je známy izraelský skladateľ a Maestrov učiteľ Matti Capsi.  „The Forgotten Village“ je postavená na nepravidelnom metre a dlhoročný Maestrov kontrabasista Jorge Roeder spolu s bubeníkom Ofrim Nehemyom do nej vnášajú práve spomínané tajomno. Metricky a rytmicky komplexná je aj eponymná skladba „The Dream Thief“. „A Moon´s Tale“ žiari svojou ľahkosťou. V jej druhej polovici ju zaťaží vlnobitie hlbokých klavírnych tónov, ktoré ale napokon zase vyústi v priamu a jasnú tému. Hlavný motív v „Lifeline“ je ostinato téma v klavírnom base počas celého priebehu skladbu. Improvizácia sa tu nachádza práve len v sopráne a občas v spoločných sekvenciách oboch rúk. „New River, New Water“ je osobitá postupným dramatickým stupňovaním tempa a perkusívnym charakterom kontrabasového aparátu.

Album zakončujú skladby „These Foolish Things“ a „What Else Needs To Happen?“. Na prvej z nich môžeme počuť Maestrovu radostnú sólovú hru, kdežto na druhej zaznieva temné kontrabasové sólo vystriedavajúce klavírne sólo a rozprávaný recitatív. Ten je zo segmentu prejavu bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu vyjadrujúceho sa k nevyhnutnej potrebe regulačnej politike týkajúcej sa zbraní a o nešťastiach, ktoré postihli mnohé americké školy práve v tejto súvislosti za posledný rok. Zvuk nahrávky je čistý a jasný. Produkčné schopnosti popredného producenta ECM Manfreda Eichera sú evidentné a prinášajú život mnohým nahrávkam ich vlastnú iskru a originalitu.

 

Autor: Radovan Baláž

Foto: Jean-Baptiste Millot 

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Lukáš Oravec Quartet feat. Jesse Simpson
Trubkár a bandlíder Lukáš Oravec vyráža dnes so svojím komorným súborom Lukáš Oravec Quartet na...
Keď jazz už 30 rokov mení mesto
Tento týždeň ožije Hradec Králové opäť jazzom. Od utorka 8. októbra do soboty 12. októbra sa bude v...
Jazzová dáma Cyrille Aimée
Jazzová jeseň sotva začala a už je v ponuke niekoľko výnimočných koncertov. Excelentný program...
Altar Quartet na My Unique Jazz Festivale v Berlíne
Od pondelka 30. septembra do soboty 5. októbra prebieha v Berlíne 11. ročník My Unique Jazz...