Jazz 2021 očami Downbeatu

Jazz 2021 očami Downbeatu
Peter Motyčka

Stále najprestížnejší jazzový magazín Downbeat uverejnil vo svojom januárovom vydaní zoznam najlepších albumov uplynulého roka. Vypočujte si, čo oslovilo renomovaných kritikov a spolupracovníkov časopisu, ktorý vychádza už od roku 1934. Najvyššie ocenenie „MASTERPIECES“ a zároveň plný počet (päť) hviezdičiek si podľa amerických kritikov zaslúžilo sedem nahrávok. Nezúfajte si, pokiaľ vám viaceré z týchto mien neznejú povedome: objavovanie je celoživotný proces.

 

DJANGO BATES: „Tenacity“ (Lost Marble 2020)

O tom, že britský klavirista je celoživotným revolucionárom sa presvedčil každý, kto počul čo len jeden z jeho albumov. (Nezabudnem, ako ma pred rokmi vtislo do sedadla punkovo-avantgardná verzia popevku New York, New York na jeho vynikajúcej bigbandovej nahrávke „Winter Truce“). Aktuálnym projektom „Tenacity“ si Django Bates „odfajkol“ dvojicu výročí: nedožitú storočnicu Charlieho Parkera, ako aj vlastnú (naopak, dožitú v plnej sile) šesťdesiatku. Bujará oslava prebieha v intímnejšom (triovom) kruhu (kontrabasista Petter Eldh a bubeník Peter Bruun), ako aj v širšej spoločnosti (švédsky Norrbotten Big Band). Nielen Birdove klasiky Donna Lee či Confirmation v novom svetle.

 

VERONICA SWIFT: „This Bitter Earth“ (Mack Avenue 2021)

Vydať jazzový album v trinástich rokoch je bez debaty čímsi výnimočným. Americká speváčka Veronica Swift však mala v tomto veku už za sebou albumy dva! Dieťa jazzových hudobníkov snáď ani nemalo inú možnosť a po finálovom kole na Thelonious Monk Competition nasledovalo koncertné turné s Wyntonom Marsalisom a Jazz at Lincoln Center Orchestra. Aj na svojom piatom albume sa mladá, dvadsaťsedemročná speváčka, vydáva do nových zákutí a nielen rozsah a špecifická farba jej hlasu, ale predovšetkým jej feeling i frázovanie, privádzajú poslucháča do stavu blaženosti.

 

 

JIM SNIDERO: „Live At The Deer Head Inn“ (Savant 2021)

Altsaxofonista Jim Snidero sa zviditeľnil ako vynikajúci orchestrálny hráč v univerzitnom One O'Clock Lab Band či Toshiko Akiyoshi Jazz Orchestra. V čase pandemických opatrení počas jesene 2020 sa Snidero rozhodol zaznamenať dvojicu koncertných večerov v legendárnom pennsylvánskom klube Deer Head Inn, kde sa ukázal v plnej sile spolu s klaviristom Orrinom Evansom, kontrabasistom Peterom Washingtonom a bubeníkom Joe Farnsworthom.

 

ISAIAH COLLIER & THE CHOSEN FEW: „Cosmic Transitions“ (Division 81, 2021)

Má dvadsaťtri rokov, pochádza z veterného Chicaga a vedie kapelu, ktorú mnohí považujú za jeden z divov súčasného sveta. Zoskupenie Chosen Few, pod vedením saxofonistu Isaiaha Colliera, má vo svojom DNA zemité blues, šťavnatý hard-bop, divoký freejazz ako aj náznaky trendov budúcnosti. Pokiaľ vám posluch takmer hodinovej suity Cosmic Transitions, nahranej v legendárnych Van Gelder Studios, pripomenie Love Supreme, nebudete úplne vedľa...

 

 

WOLLNY/PARISIEN/LEFEBVRE/LILLINGER: „XXXX“ (ACT 2021)

Downbeat označuje tento projekt ako tajomný a magický a je potrebné mu dať za pravdu. Elektroakustické kvarteto ponúka zostrih z rôznorodých klubových večerov a výsledok je skutočne podmanivý. Lídrovi Michaelovi Wollnemu za klávesami sekundujú basgitarista a zvukový experimentátor Tim Lefebrve, saxofonista Émile Parisien a bubeník Christian Lillinger a spolu miešajú špecifickú, nenapodobiteľne temnú zvukovú masu. Skutočne podmanivé!

 

KENNY GARRETT: Sounds From The Ancestors (Mack Avenue 2021)

Kenny Garrett sa nikdy netajil svojou afinitou k rytmickým štruktúram a preto nečudo, že na ceste k svojim predkom si zvolil ako partnera vynikajúceho bubeníka Ronalda Brunera a samotný projekt venoval pamiatke legendárneho afrobeatového Nigérijčana Tonyho Allena. „Sounds From The Ancestors“ zachytáva názvuky „A Love Supreme“ Johna Coltranea, „What’s Going On“ Marvina Gayea a pokračuje Arethou Franklin, Jamesom Brownom... Garrettovou ideou bolo aktualizovať sound, ktorý si pamätá z obdobia svojho dospievania

 

THEO CROKER: „BLK2life // A Future Past“ (Sony Music Masterworks 2021)

Floridský trubkár Theo Croker sa po štúdiách v rodnej Amerike presídlil do Šanghaja, kde strávil sedem rokov v rozličných hudobných projektoch. Po návrate získal angažmán u Dee Dee Bridgewater, ktorá neskôr produkovala jeho nahrávky. Aktuálnym šiestym albumom premosťuje Croker minulosť s budúcnosťou a v jeho psychedelickom jazze si vynikajúco rozumejú osemdesiatročná saxofónová legenda Gary Bartz s rapperom Wyclefom Jeanom. Skutočne obdivuhodný a funkčný amalgám!

 

Autor: Peter Motyčka

Zdroj: Downbeat 1/2022

 

Galéria

Jazz 2021 očami Downbeatu
Jazz 2021 očami Downbeatu

 

 

Ďalšie články

Nevídaný úspech slovenských jazzmanov. Magazín DownBeat uverejnil recenziu CD Altar Double Quintet - We Salute The Night
Iba nedávno uverejnil saxofonista a skladateľ Nikolaj Nikitin na svojom facebookovom profile úspech...
Cécile McLorin Salvant víťazkou štyroch kategórii ankety DownBeat
Prestížne jazzové periodikum DownBeat vyhlásilo už po šesťdesiaty druhý krát výsledky ankety...
Treetop: „V našej hudbe musí byť jednoducho všetko, čo potrebujeme, aby tam bolo.“
Komorné jazzové trio Treetop založila partia spolužiakov na JAMU v Brne a ich rovnomenný debut (...
Keď to isté je podstatne iné alebo tučná analógová nádielka
Starostlivo zostavený výber nahrávok čoraz lepšieho „minibigbadu“ Fats Jazz Band, ktorý vyšiel v...
Ďalšie objavy v Brne alebo exkurzia za česko-slovenským jazzom
V úvodnom reporte z Central European Jazz Showcase, ktorý prebehol minulý týždeň (27.–28. júna) v...
Ako som objavoval slovenský jazz. V Brne.
„Prečo tam vlastne chceš ísť?“, pýtala sa ma pred niekoľkými dňami, v predvečer brnianského...