DownBeat oceňoval – Shorter na čele

DownBeat oceňoval – Shorter na čele
Miroslav Bachura

Jeden z najprestížnejších jazzových magazínov DownBeat už po 61. krát v histórii pripravil „výročnú správu“ o svetovom jazzovom dianí. Redaktori a kritici magazínu volili víťazov niekoľkých desiatok ocenení v tej či onej kategórii jazzovej hudby.

 

Najúspešnejším jazzmanom sa  pre tento rok stal nestarnúci Wayne Shorter. Legendárnemu saxofonistovi sa ušli hneď štyri prestížne tituly a to Jazzový umelec roka, Najlepší jazzový album roka (Without a Net), Najlepší soprán saxofonista a Najlepšia jazzová skupina (Wayne Shorter Quartet).

 

Povedzme si úprimne, všetci chceme byť ako Wayne Shorter, až vyrastieme,“ nechal sa počuť redaktor DownBeat-u, Frank Alkyer. Pre Shortera má tento rok len superlatívy: „Ten človek má skoro 80 rokov a stále píše jedny z najkvalitnejších skladieb na svete. Len máloktorá, ak vôbec nejaká kapela improvizuje na takej úrovni ako Shorterov kvartet. Inšpiruje generáciu za generáciou, hudobníkov, skladateľov i fanúšikov. A svojim návratom pod label Blue Note dosiahol hudobné nebesá. Žiadna sieť. Žiadne hranice. Žiaden problém. Právom sa mu v hlasovaní dostalo štyroch prestížnych ocenení.“

 

Hlasovania sa zúčastnilo rovných 165 kritikov a redaktorov magazínu DownBeat. Ocenenia boli rozdelené do dvoch skupín – stálice jazzovej scény a vychádzajúce hviezdy. Okrem jazzu oceňuje i umelcov z oblasti blues či príbuzných žánrov.

 

Hlasovanie nie je len o víťazoch. V prvom rade ide o to, aby ľudia poznali dianie v jazze a aby sa zoznámili s novými tvárami. Sme hrdí na to, že vo výsledkovej listine je viac ako 1000 mien,“ dopĺňa Alkyer.

 

Okrem Shortera zažiaril i Robert Glasper. Tomu sa ušla cena pre najlepšieho klávesáka i dva tituly v nováčikovskej kategórii – najlepší mladý producent a skladateľ.

 

Kompletný zoznam víťazov možno vzhliadnuť napríklad i TU.

 

Miroslav Bachura

 

 

Ďalšie články

Wayne Shorter a Herbie Hancock napísali otvorený list budúcej generácii umelcov!
Toto tu ešte nebolo! Dvaja legendárni jazzoví hudobníci sa spojili a rozhodli sa napísať spoločný...
Trendy jazzu 21. storočia (2. časť): Jazz je mŕtvy, nech žije jazz?
Ak medzi jazzmanmi spomeniete mená Robert Glasper, Esperanza Spalding, či Hiromi, nikto zrejme...
Hľadá sa jazz (3. časť): Balada o hudbe nepochopenej
Som hudobník. Pýtajú sa ma, čo hrám. Odpovedám "jazz". Povedia, že jazz nemusia. Pustím im ukážku....
Top 5: Jazzové albumy roku 2018
Múzy tento rok našťastie nemlčali. Viac ako sto rokov od vzniku jazzu prichádzajú na svet nové...
Keď to isté je podstatne iné alebo tučná analógová nádielka
Starostlivo zostavený výber nahrávok čoraz lepšieho „minibigbadu“ Fats Jazz Band, ktorý vyšiel v...
Ďalšie objavy v Brne alebo exkurzia za česko-slovenským jazzom
V úvodnom reporte z Central European Jazz Showcase, ktorý prebehol minulý týždeň (27.–28. júna) v...
Ako som objavoval slovenský jazz. V Brne.
„Prečo tam vlastne chceš ísť?“, pýtala sa ma pred niekoľkými dňami, v predvečer brnianského...
Soundtrack k môjmu životu – John Pizzarelli Trio: Live at Birdland
Každý má na (pomyselnom) nočnom stolíku knihy či nahrávky, ktoré nás sprevádzajú a potešujú...