Jazzman týždňa: Billy Cobham

Jazzman týždňa: Billy Cobham

 

Billy Cobham je americký jazzový bubeník a skladateľ, ktorý v súčasnosti žije vo Švajčiarsku. Upozornil na seba hlavne v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch, keď hral s Milesom Davisom a v Mahavishnu Orchestra. 
 
William Emanuel Cobham sa narodil 16. mája v Paname. Keď bol ešte dieťa, jeho rodina sa presťahovala do New Yorku. Od mala hral na bicie a v roku 1962 úspešne ukončil štúdium na strednej hudobnej škole New York’s High School of Music and Art. V rokoch 1965 až 1968 hral v armádnej kapele Spojených štátov a potom hral asi rok v súbore, ktorý viedol klavírista Horace Silver. Hral so saxofonistom Stanleym Turrentine, organistkou Shirley Scottom a gitaristom George Bensonom. Billy Cobham je jedným z prvých bubeníkov, čo hral štýlom tzv. open-handed lead. Hral na sete pre pravákov, ale viedol ľavou rukou na hi-hate miesto toho, aby mal ruky prekrížené. Okrem toho používa činelu na ľavej strane namiesto tradičnej pravej a často hráva s viacerými tomami a basovými bubnami. Cobham je pomerne známy svojimi rozsiahlymi zostavami bicích nástrojov.  
 
V sedemdesiatych rokoch sa začal intenzívnejšie venovať žánru jazz fusion a vo svojej hudbe miešal jazz, rock and roll a funk. V tej dobe začal spolupracovať aj s gitaristom Johnom Abercrombie a trúbkarom Milesom Davisom a pritiahol tak na seba viac pozornosti. V roku 1970 bola založená kapela Dreams, v ktorej hral a nahrával s Brecker Brothers. V tom istom roku nahral s gitaristom Johnom McLaughlinom album My Goal’s Beyond (1970, Douglas Records), s ktorým potom spoločne založili jazz fusionový súbor Mahavishnu Orchestra. V rokoch 1971 až 1973 s Mahavishnu Orchestra intenzívne koncertovali a vydali dva štúdiové albumy The Inner Mounting Flame (1971, Columbia, Legacy Recordings) a Birds of Fire (1973, Columbia, Legacy Recordings). Okrem týchto vydali aj jeden live album Between Nothingness and Eternity (1973, Columbia). Pôvodné štúdiové verzie tohto live albumu boli neskôr vydané pod názvom The Lost Trident Sessions (1999, Columbia, Legacy Recordings). 
 
V máji 1973 nahral Billy Cobham svoj prvý sólový slbum Spectrum (1974, Atlantic Records). V obsadení hral keyboardista Jan Hammer (z Mahavishnu Orchestra), gitarista Tommy Bolin (ktorý neskôr hral s Deel Purple) a basgitarista Lee Sklar. V roku 1973 Billy Cobham tiež nahrával a koncertoval s gitaristami Carlosom Santanom a Johnom McLaughlinom, s ktorými spolupracoval na albume Love Devotion Surrender (1973, Columbia, Legacy Recordings). Počas sedemdesiatych rokov Billy Cobham, v roli skladateľa a kapelníka, nahral niekoľko významných fusion albumov: Crosswinds (1974, Atlantic), Total Eclipse (1974, Atlantic) a A Funky Thide of Sings (1975, Atlantic). Tiež nahrával pre hudobné vydavateľstvo CTI Records, ktoré sa orientovalo práve na fusion. V 1976 nahral v zostave The Billy Cobham /George Duke Band album “Live” on Tour in Europe (1976, Atlantic) a tiež nahrával bicie pre kapelu Mark-Almond na albume To the Heart (1976, ABC Records). V tomto období sa tiež stal členom New York Jazz Quartetu. 
 
 
V osemdesiatych rokoch hral v kapele Jack Bruce & Friends. V kapele Bobby and the Midnites zas spolupracoval s hudobníkmi ako sú Dave Garland, Bobby Cochran, Kenny Gradney a spoločne nahrali album Where the Beat Meets the Street (1984, Columbia). Keď v divadle v Los Angeles odohral koncert v hviezdnom obsadení, nahrávky z koncertu čoskoro vyšli ako live album Stanley Clarke, Larry Carlton, Billy Cobham, Najee and Deron Johnson Live at the Greek (1994, Epic Records). Billy Cobham v tomto období tiež nahral množstvo vlastných sólových albumov. Neskôr sa vrátil aj k jazz-funkovému soundu, hlavne keď nahral albumy Drum’n’Voice 2 (2006, Nicolosi) a Drum’n’Voice 3 (2009, Nicolosi). V oboch prípadoch hralo na albume množstvo hostí: Airto Moreira, John Patitucci, Jan Hammer, Chaka Khan, George Duke, John Scofield, kapela Novecento a ďalší. 
 
Albumy Billyho Cobhama sa mnoho krát dostali do hitparád The Billboard 200, Jazz Albums, či R&B Albums. V roku 2008 bol vyhlásený za patróna a hosťujúceho umelca vynikajúcej londýnskej bubeníckej školy Drumtech. V tom istom roku na jazzovom festivale Nišville dostal ocenenie Bratislava Bata Anastasijevića. Koncom roka 2011 začal online vyučovať hru na bicie nástroje v rámci ArtistWorks Drum Academy.
 
Foto: billycobham.com
-nat-
 

 

 

Ďalšie články

Súťaž Jazzfruit ide v nedeľu do finále. Podporte svojich favoritov počas online prenosu nad pražskými strechami
Soutěž Jazzfruit pod festivalem Mladí ladí jazz, která už deset let vyhledává zajímavé a nadějné...
Odohrá sa (zrejme?) prvý festival na svete od začiatku koronakrízy. Bavorský Jazzfest Paasau otvorí svoje brány 2. júna.
Náznak, že hudobný život sa začína vracať do normálu. Organizátori jazzového festivalu v bavorskom...
One Day Jazz Festival A-Live 2020: Štvrtkový live stream bude patriť slovenskému kvartetu a nemeckému klaviristovi
Medzinárodný One Day Jazz Festival A-Live prináša do online priestoru tretí zo série ôsmich...
Zamyslenie: čo by sa stalo s jazzom, keby Louis Armstrong zomrel počas poslednej veľkej pandémie?
Keďže v súčasnosti čelíme pandémii koronavírusu, myslím, že je vhodné si spomenúť, že zhruba pred...